همفکران
1401/06/04
11:13
تراز پول خرد بازار ۱۴ هفته متوالی منفی است

تراز پول خرد بازار در هفته پنجم مرداد ماه منفی ۶۳۵ میلیارد تومان شد تا چهاردهمین هفته متوالی باشد که شاهد خروج سرمایه های خرد از بازار هستیم. شدت خروج پول خرد...

جریان نقدینگی بازار در هفته پنجم مرداد؛ تراز پول خرد بازار ۱۴ هفته متوالی منفی است، شدت خروج پول نسبت به هفته قبل ۵۱ درصد بیشتر شد


تراز پول خرد بازار در هفته پنجم مرداد ماه منفی ۶۳۵ میلیارد تومان شد تا چهاردهمین هفته متوالی باشد که شاهد خروج سرمایه های خرد از بازار هستیم. شدت خروج پول خرد در قیاس با هفته قبل ۵۱ درصد بیشتر بود. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱۹،۵ همت نقدینگی از بازار خارج کردند. یعنی ۹ درصد بیشتر از آنچه که در مدت زمان مشابه سال قبل از بازار بیرون برده بودند. البته طی دو روز پایانی هفته جاری شاهد سرازیر شدن دوباره سرمایه های خرد به بازار بودیم. اما به هر حال تراز هفتگی پول حقیقی همچنان منفی است.



صنایع و نمادها با بیشترین خروج پول خرد


این هفته صنایع اطلاعات و ارتباطات، خودرو و ساخت قطعات، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، بیمه و صندوق بازنشستگی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، اوراق تامین مالی، بانکها و موسسات اعتباری، واسطه گریهای مالی و پولی و مواد و محصولات دارویی بیشترین خروج پول خرد را رقم زدند.



صنعت اطلاعات و ارتباطات در سه هفته گذشته به طور متوالی میزبان نقدینگی حقیقیها بود اما این هفته حدود ۹۹ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را از دست داد.



دومین صنعتی که در هفته پنجم مرداد ماه بیشترین خروج پول خرد را متحمل شد خودرو و ساخت قطعات بود. تراز پول خرد این صنعت پس از دو هفته پیاپی مثبت بودن، این هفته منفی ۹۶ میلیارد تومان شد.



شرکتهای چند رشته ای صنعتی ۱۸ هفته متوالی است که از چشم حقیقیها افتاده اند و تراز پول خرد آنها منفی باقی مانده است. حتی این هفته نسبت به هفته قبل شدت خروج پول خرد از این صنعت ۱۳۶ درصد افزایش نیز داشت.



از بین شرکتها های وب، قچار، خساپا، بپاس، فارس، شستا، وارس و پترول و از بین صندوقها ثبات و پالایش متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند.



معرفی صنایع و نمادهایی که بیشترین ورود پول خرد را داشتند


صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، قند و شکر، حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، انبوه سازی، املاک و مستغلات، هتل و رستوران، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، استخراج ذغالسنگ و پیمانکاری صنعتی بیشترین ورود پول خرد را داشتند.


صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله که در هفته قبل شاهد خروج پول خرد بودند این هفته مجددا با استقبال خوبی از سوی حقیقیها مواجه شدند و ۶۸۰ میلیارد تومان از پول آنها را پذیرفتند.



حمل و نقل که دومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد بود پس از ۷ هفته پیاپی با تراز مثبت همراه شد. حقیقی ها این هفته بیش از ۶۶ میلیارد تومان پول به پای این صنعت ریختند.



ورود سهام استقلال به بازار موجب شد تا این هفته گروه فعالیتهای ورزشی و فرهنگی به سومین گروه با بیشترین تزریق پول حقیقی بدل شود.



از میان شرکتها قیستو، وگردش، استقلال و حفارس و از بین صندوقها همای، افران، کیان، کمند، اعتماد و آوند بیشترین میزبانی را از پولهای خرد انجام دادند.


انتهای خبر

0
0