همفکران
1401/11/05
16:24
ناکامی شاخص در ورود به کانال ۱،۷ میلیونی/ دو سوم بازار سرمایه اصلاح شد

هفته جاری، شاهد بازار سرمایه مطلوبی نبودیم. اخبار مربوط به مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا و کشمکش‌های پیرامون این موضوع، بار دیگر اهالی بازار سرمایه را بی‌اعتماد کرد و تصمیمات ارزی مدیران کشور، فشار عرضه‌ها را افزایش داد؛ بخصوص اینکه در نیمه دوم بازار، شاهد کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد نیز بودیم.


به گزارش همفکران؛ میانگین ارزش معاملات خرد با افت ناچیز یک درصدی نسبت به هفته گذشته به محدوده ۸,۵ همت رسید. اما برخلاف دو هفته اخیر که شاخص‌ها روند صعودی داشتند، در هفته جاری شاخص کل ۴،۶ درصد و شاخص هم‌وزن ۲،۶ درصد افت را متحمل شدند.


شاخص کل که در هفته قبل برای ورود به کانال ۱،۷ میلیون واحد خیز برداشته بود و تا ارتفاع یک میلیون و ۶۸۹ هزار واحد صعود داشت، در هفته جاری تغییر مسیر داد و در مجموع ۷۷ هزار واحد عقب‌گرد داشت و در نهایت در محدوده یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.


طی هفته نخست بهمن ماه، ۸۰ درصد از صنایع و بیش از ۶۰ درصد از شرکت‌ها با بازده منفی مواجه شدند. تنها ۹ صنعت با رشد ارزش بازار همراه بودند که در صدر آنها، محصولات فلزی با ۵،۹ درصد افزایش قرار داشت. منسوجات و فعالیت های فرهنگی و ورزشی نیز به ترتیب با ۴،۳ و ۳،۸ درصد بازده به رتبه‌های دوم و سوم بیشترین بازدهی مثبت در هفته جاری دست یافتند.



از مجموع بیش از ۶۸۰ نمادی که در هفته جاری در بازار سرمایه داد و ستد شد، ۴۳۱ نماد متحمل افت قیمت بودند. بیشترین بازده منفی در نمادهای «بالبر»، «غشان»، «خگستر»، «انرژی ۳» و «ولغدر» اتفاق افتاد.



اما حدود ۲۵۰ نماد بازده مثبت داشتند که از بین آنها «ثالوند»، «ولصنم»، «وساخت»، «دسینا»، «غگز» و «کیا» بیشترین سود را نصیب به سهامداران خود کردند.


در هفته‌ای که گذشت، دلار بار دیگر رکوردشکنی کرد و وارد کانال ۴۵ هزار تومان شد، اما در نیمه دوم هفته متعادل‌تر شد و بین محدوده ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان به معاملات خود ادامه داد.


شنبه؛ دلار باز هم رکورد زد

طی نخستین روز معاملاتی از هفته جاری، عمده نمادها سرخ‌پوش بودند. بازار بیش از آنکه تحت تاثیر رشد نرخ دلار قرار گیرد، از تصمیمات اتحادیه اروپا در مورد سپاه اثر منفی گرفت و فروشنده‌ها اقدام به شناسایی سود کردند. در پایان، شاخص کل ۳۱،۵۰۰ واحد و شاخص هم‌وزن ۴,۲۴۰ واحد افت کردند. تراز پول خرد بازار منفی ۷۸۹ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد حدود ۱۰ همت بود.


میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ارسالی به مجلس ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان یارانه دارو در نظر گرفته شده است. وی اضافه کرد که سال آینده «کسری بودجه» و «تورم بالای ۴۰ درصد» نخواهیم داشت.


پس از یک وقفه یک ساله، امروز مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع بانک مرکزی کشورمان در عراق در سامانه نیما عرضه و به فروش رفت. فردا نحوه حمایت از سهامداران خرد در کمیسیون ویژه تولید مجلس بررسی می شود.


رئیس‌جمهور فردا برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس می رود.


دلار از سقف تاریخی خود هم عبور کرد و به ۴۴,۷۰۰ تومان رسید.


یکشنبه؛ تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۲

بازار، منفی و با فشار فروش آغاز شد، اما در نیمه دوم طرف تقاضا تقویت شد و در پایان نیمی از نمادها مثبت شدند. در انتها شاخص کل ۴,۶۰۰ واحد و شاخص هم‌وزن بیش از ۲ هزار واحد افت را ثبت کردند. تراز پول خرد منفی ۳۷۲ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد ۸,۵ همت شد.


نرخ تورم سالانه دی ماه برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسید که نسبت به ماه قبل، ۱.۳ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.


رئیسی در مجلس گفت: کمبودهای خودرو با واردات جبران می‌شود. وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد. تمام تلاش ما این است که مغایرتی بین درآمدها و هزینه‌هایمان نباشد. در بودجه ۱۴۰۲، حمایت از بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته است.


کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شد.


بهای دلار به کانال ۴۵ هزار تومان وارد شد. سکه به ۲۵ میلیون تومان رسید.


دوشنبه؛ اختلاف‌ها بر سر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا یا توقف آن بالا گرفت

معاملات امروز بازار سهام مثبت آغاز شد، اما در ادامه فشار عرضه ها زیاد شد و فروشندگان برتری یافتند. اخباری که از اصرار شورای رقابت برای متوقف کردن عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد، روند معاملات گروه خودرو را منفی کرد و این فضای منفی به سرعت به کل بازار سرایت کرد. اما در دقایق پایانی، سازمان بورس به این اخبار واکنش سریعی نشان داد و اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا دوربرگردان ندارد و اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا در دست شورای رقابت نیست. این واکنش موجب شد تا فشار فروش در بازار به طور محسوسی کاسته شود و تقریبا نیمی از بازار به محدوده سبز برسد. در پایان، ارزش معاملات خرد از ۹ همت عبور کرد و تراز پول خرد حدود نیم همت منفی شد. شاخص کل بیش از یک هزار واحد و شاخص هم‌وزن بالغ بر ۲ هزار واحد رشد را ثبت کردند.


مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور از آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران خبر داد.


خاندوزی، وزیر اقتصاد، نرخ اصلی ارز اقتصاد ایران را حدود ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.


رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: صادرکنندگان ارز خود را در بازار مبادله‌ای با نرخ بالاتر از نیما خواهند فروخت. نیما برای فروش ارز نفتی و بخشی از پتروشیمی‌ها است.


اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد، اما وزیر امور خارجه ایران گفت: مسیر تبادل پیام‌ها در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان ادامه دارد.


نرخ دلار در بازار آزاد طی یک ساعت ابتدایی بار دیگر به بالای ۴۵ هزار تومان رسید، اما در ادامه به کانال ۴۴ هزار تومان برگشت.


سه شنبه؛ دلار کاهشی شد

بازار با برتری عرضه‌کنندگان آغاز شد و تا پایان نیز این شرایط تداوم داشت. در انتها، شاخص کل ۸ هزار واحد افت کرد. ارزش معاملات خرد با کاهش قابل توجهی نسبت به روز قبل به محدوده ۶،۸ همت رسید. حقیقی‌ها ۱۴۸ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.


پس از برگزاری جلسه فشرده شورای عالی بورس و ارائه آماری از دستاورد‌های عرضه خودرو در بورس کالا، اعضا در این خصوص بحث و تبادل نظر کردند. همچنین مفاد نامه ارسالی از سوی رئیس شورای رقابت به سازمان بورس نیز بررسی شد. در جلسه شورای عالی بورس با رای اکثریت اعضا، با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا موافقت شد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که بساط قرعه‌کشی خودرو برای همیشه جمع شود.


رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که احتمالا برای بررسی برخی مسائل در ماه فوریه به ایران سفر می‌کند. وی گفت: برای برقراری مجدد گفتگوها با ایران، شاید گفتگوهای سیاسی بیشتری نیاز باشد. رابرت مالی گفت انتقال پیام به ایران را ادامه می‌دهیم.


امروز با ورود بانک مرکزی به بازار آزاد ارز و کاهش معنادار قیمت دلار در این بازار، ریزش بیش از دو میلیونی رقم خورد و به کف کانال ۲۳ میلیون تومان رسید. در نخستین روز شروع مرحله دوم عرضه ربع سکه بهار آزادی در بورس، تعداد ۴۷۶۷ قطعه ربع سکه بهار آزادی تا قیمت ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شد.


از امروز، دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی حذف شده است، اما صراف‌ها می‌گویند هنوز بخشنامه‌ای از بانک ‌مرکزی نیامده و نمی‌دانیم ارز را با چه نرخی به مردم بفروشیم.


نخستین داد و ستدهای دلار از محدوده ۴۴,۷۴۰ تومان بود، اما تا ساعت پایانی معاملات به مرز ۴۳ هزار تومان افت کرد.


چهارشنبه؛ خروج سنگین پول خرد از بورس

از همان دقایق ابتدایی امروز شاهد فشار عرضه‌ها بودیم. فشاری که در میانه بازار بیشتر شد. در انتها، شاخص کل ۳۴ هزار واحد به عقب برگشت. ارزش معاملات خرد ۸,۸ همت و تراز پول خرد منفی ۱،۴۳۳ میلیارد تومان بود.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای اجرای مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا را خواستار شد.


سخنگوی دولت گفت: در حوزه خودرو منتظر نظر نهادهای کارشناسی هستیم؛ به شیوه‌ای که به نفع مردم باشد، عمل خواهد شد.



دلار آزاد از محدوده ۴۲,۸۵۰ تومان آغاز کرد و در ادامه به محدوده ۴۳,۳۰۰ تومان رسید .

انتهای خبر

0
0