بااقتصاد
1401/06/02
14:40
بورس دومین گام صعودی شهریورماه را محکم‌تر برداشت/ خوش‌قدمی آبی‌های پایتخت برای بازار سرمایه

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ آخرین روز معاملاتی هفته با صعود تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس به پایان رسید و بورس دومین گام صعودی که از دیروز شروع کرده است را محکم‌تر از دیروز برداشت. امروز سهام باشگاه استقلال، به‌عنوان نخستین تیم فوتبال ایران در بازار سرمایه پس از عرضه اولیه، در بازار دوم فرابورس پذیرش شد. رشد حدود ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس را می‌توان استقبال سبز شاخص‌ها از نماد آبی‌های پایتخت دانست.

جشن سبز شاخص‌ها در آخرین روز معاملاتی هفته


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام از صبح امروز چهار‌شنبه دوم شهریورماه، در امتداد مسیر صعودی دیروز آغاز شد و صعود ۱۰۹۲۳ هزار واحدی شاخص کل را رقم زد. شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۶ هزار واحد ارتقا یافت و به ارتفاع ۴۰۸ هزار واحدی رسید. شاخص کل آیفکس هم رشد ۱۷۸ واحدی را ثبت کرد و در ارتفاع ۱۹ هزار و ۳۲۰ واحدی استقرار یافت.


پالایشی‌ها و پتروشیمی مورد استقبال دوباره معامله‌گران بورس و فرابورس


استقبال معامله‌گران بورس تهران از صنایع پالایشی منجر به صدرنشینی دو نماد شپنا و شبندر در جدول مثبت‌سازان شاخص کل بورس شد و فولاد، شتران، نوری، حکشتی و شستا در رتبه‌های بعدی ایستادند. نمادهای خودرویی نیز بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت بورس را رقم زدند.


در بازار فرابورس، نمادهای آریا، شراز، شاوان، بپاس، فغدیر، شگویا و دی بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل آیفکس اعمال کردند و دی، فرابورس و کرمان، همچنان پرتراکنش‌ترین نمادهای مثبت این بازار بودند.


کاهش قیمت پایانی برای ۲۰ درصد از نمادهای معامله‌شده


امروز هم بیش از ۸۰ درصد معاملات سهام در بورس و فرابورس روی مدار مثبت قرار داشت و حدود ۲۰ درصد نمادهای معامله‌شده در دامنه منفی و با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند. به این ترتیب، از مجموع ۶۵۹ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۵۲۷ سهم، معادل ۸۰ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درحالی‌که ۱۳۲ سهم، معادل ۲۰ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


حقوقی‌ها هم دست از فروش کشیدند


معامله‌گران همچنین برای ۱۵۷ نماد، صف خرید ۵۲۴ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۱۶ نماد را به ارزش ۷۳ میلیارد تومان به فروش گذاشتند. تغییر خالص مالکیت سهام نسبت به روز گذشته از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها کاهش یافت و به ۲ میلیارد تومان رسید که نشان از بی‌میلی سهامداران عمده نسبت به فروش سهام بوده است.


آبی‌های پایتخت، فرابورس را سربلند کردند


تیم فوتبال استقلال تهران به عنوان اولین تیم فوتبال پس از عرضه اولیه در بازار سهام، امروز بازگشایی شد. سهام باشگاه استقلال تهران که در بازار پایه نارنجی فرابورس پذیرش شده بود، امروز پس از پروسه مچینگ طولانی، سرانجام روی قیمت ۴۰۵ تومانی معامله شد. ارزش هر سهم استقلال در عرضه اولیه حداکثر ۲۹۱ تومان در نظر گرفته شده بود که شرکت‌کنندگان در این عرضه اولیه، در نخستین روز از بازگشایی این نماد فوتبالی، بیش از ۳۹ درصد بازدهی کسب کردند.


افزایش ریسک سهامداری در فولادی‌ها با قطعی گاز


معاون اجرایی انجمن فولاد، با اشاره به تاثیر قطعی گاز بر صنعت فولاد در سال گذشته، گفت: صنایع فولادی در سال گذشته ۲.۲ میلیون تن کاهش تولید نسبت به سال ۹۹ را ثبت کردند و هدف‌گذاری تولید سالیانه ۳۴ میلیون تن، تنها ۲۷.۹ میلیون تن محقق شد که این اختلاف با محاسبه قیمت‌های جهانی ۵ تا ۶ میلیون تن زیان یا عدم‌النفع برای تولیدکنندگان فولاد به همراه داشت.


یعقوبی تصریح کرد: صنعت فولاد به تنهایی ۱۲ درصد و با زنجیره فولاد ۲۰ درصد از بازار سرمایه را در اختیار دارد و کاهش تولید در این صنایع تاثیر مستقیم بر سودآوری و ارزش سهام مردم می‌گذارد.


به گفته وی، تامین گاز در آینده یک چالش جدی برای چشم‌انداز صنعت فولاد کشور است که بر سایر صنایع هم تاثیر منفی می‌گذارد.


الزام وزارت صنعت برای فروش روغن پایه در بورس کالا


طبق دستور وزارت صنعت، روانکارها موظف شده‌اند، مازاد تولید روغن پایه را تنها از طریق عرضه در بورس کالا به فروش برسانند.


خروج واردات خودرو از انحصار خودروسازان


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شده است و هر کس که بتواند شرایط آیین‌نامه را رعایت کند، می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند. به گفته وی، واردات خودرو از انحصار خودروسازان خارج و واردات خودروهای دست دوم نیز طبق قانون ممنوع شده است.


قیمت خودرو در بورس کالا برابر با قیمت پایه کارخانه‌ها


وزیر صنعت همچنین در واکنش به موضوع سه‌قیمتی شدن خودرو با توجه به عرضه در بورس کالا، تصریح کرد: قیمت سوم برای خودرو وجود ندارد و قیمت کارخانه، قیمت پایه در بورس کالا خواهد بود.


مجلس گزارش تحقیق و تفحص از فولاد را گردن نمی‌گیرد!


نایب‌رییس هیات تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با اشاره به انتشار گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای از نتیجه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان را مورد تایید این هیات ندانست و افزود: موضوع گزارش تفحص ربطی به دولت فعلی و مدیریت جدید فولاد مبارکه اصفهان ندارد و مربوط به مدیریت قبلی فولاد مبارکه در دولت قبل است!


به گفته وی، تحقیق و تفحص به معنای این نیست که جرمی متوجه کسی شود بلکه موارد کلی بررسی شده و سمت و سوی کار را نشان می‌دهد.


ایران‌خودرودیزل به روسیه قطعه صادرات می‌کند؟


منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، از امکان فروش و توزیع محصولات ایران‌خودرو توسط شرکت امگا تراک در کشورهای مجاور خبر داد و گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که به امضای ایران‌خودرو دیزل و شرکت روسی امگا تراک رسید، ایران‌خودرو دیزل محصول کشنده آتامان را به روسیه صادر خواهد کرد.


منطقی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، افزود: وزارت صنعت در کنار شرکت امگا تراک است و برای عرضه محصول آتامان با استاندارد مناسب همکاری خواهد کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۱۱۶۰۰ میلیارد تومان، نسبت به روز گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان رشد کرد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز تغییر چندانی نداشت. از این میزان، ۴۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به دیروز بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد و به رقم ۳۸۷۳ میلیارد تومان رسید. طی این نقل و انتقالات، ۲ میلیارد تومان تراز مثبت برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های استقلال، فولاد و شپدیس اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای های‌وب، فارس و بپاس متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و اداره بازارهای مالی به ترتیب با ۴۰۷، ۲۳۱ و ۲۰۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۴۲.۴۴۰.۱۸ (۱۰۹۲۳.۶۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۸.۲۵۰.۳۰ (۵۹۲۹.۲۵افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۵۵۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، شبندر و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۳۲۰.۵۴ (۱۷۸.۲۵افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۸۹۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، شراز و شاوان


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0