بااقتصاد
1400/11/04
14:41
شمارش معکوس برای بازگشت شاخص بورس به پناهگاهی در ارتفاع یک‌میلیون واحدی/ کاهش قیمت بیش از ۳درصدی برای ۳۷۰ نماد شرکتی!

گزارش بازار/ دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ جریان سراسر منفی معاملات روز گذشته بازارهای سهام تهران، امروز هم تکرار شد و شاخص کل بورس تهران با حدود ۲۲ هزار واحد منفی، در آستانه سقوط به کانال ۱.۱ میلیون واحدی قرار دارد، جایگاهی که دولت سیزدهم آن را تحویل گرفت و حالا پس از ۶ ماه وعده‌های حمایتی توخالی، شاخص بورس همچنان به روند نزولی که درپیش گرفته است، ادامه می‌دهد. در صورت تداوم این جریان منفی و خروج نقدینگی از بازار سهام، احتمال کف‌نشینی شاخص کل در محدوده یک‌میلیون واحدی تا پایان امسال، موضوع دور از دسترسی نخواهد بود!

فشار فروش در ۸۶ درصد از نمادهای بازار سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه، ۴ بهمن‌ماه، معاملات سهام در بورس و فرابورس، با تشدید عرضه و صف‌های فروش در بیش از ۸۶ درصد نمادهای بازار همراه بود که در نهایت منجر به سقوط تمامی شاخص‌های بورس شد. شاخص کل بورس تهران با ۲۱ هزار و ۸۲۴ واحد منفی، به رقم یک‌میلیون و ۲۳۴ هزار واحدی عقب نشست و شاخص کل هم‌وزن نیز پس از ثبت ۴۲۷۳ واحد سرخ‌رنگ، روی پله ۳۲۳ هزار و ۹۷۳ واحدی متوقف شد. ۱۱۲ واحد منفی، نتیجه کار شاخص کل آیفکس در ارتفاع ۱۷ هزار و ۲۴۲ واحدی بود.


فملی و فارس، منفی‌سازان بزرگ شاخص بورس تهران


در بورس تهران، کاهش قیمت سهام در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مانند فملی، فارس، کچاد، تاپیکو، وامید، فولاد و جم بیش از ۱۰ هزار واحد منفی به شاخص کل تحمیل کرد. فملی و فارس، حدود نیمی از این تاثیرگذاری منفی را عهده‌دار شدند و قیمت فملی به ۶۳۳ تومان نزول یافت. فارس هم با قیمت پایانی ۹۳۱ تومانی، به استقبال معاملات فردا رفت. نمادهای پرتراکنش بورس تهران، امروز هم با صدرنشینی شتران در مدار مثبت و فملی و نوری در دامنه منفی، رقم خورد.


تجلی، همچنان تجلیگاه مثبت معاملات فرابورس


دادوستدهای منفی به بازار فرابورس هم تسری یافت و روند معاملات در این بازار به روال هفته‌های اخیر با کاهش شدید قیمت سهام در نمادهای پتروشیمیایی همراه بود. شگویا، مارون، شاوان، سمگا، کگهر، شبصیر و فجهان، منفی‌سازان اصلی شاخص آیفکس لقب گرفتند. بیش‌ترین حجم تراکنش‌های معاملاتی در فرابورس امروز به نام تجلی تازه پذیره‌نویسی شده و کرمان در دامنه مثبت رقم خورد و شگویا، فجهان و توسن، بالاترین حجم تراکنش منفی را ثبت کردند.


۳۷۰ نماد شرکتی با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی!


معامله‌گران سهام امروز، ۶۰۲ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۳۷ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به پایان رسید که طی این معاملات، ۲۷ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را شاهد بودند درحالی‌که ۳۷۰ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی مواجه شدند. همچنین ۵۶۰ نماد، معادل ۸۶ درصد، در محدوده منفی معاملات قرار گرفتند و ۹۷ نماد، معادل ۱۴ درصد، در حاشیه دامنه مثبت معاملات ایستادند. معامله‌گران امروز ۲۵۲ نماد را در صف فروش گذاشتند و برای ۲۳ نماد صف خرید تشکیل دادند.


طرح جدید وزیر اقتصاد برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی!


درحالی‌که بازار سرمایه ایران، با انواع ریسک‌ها و چالش‌های جدی برای سرمایه‌گذاری مواجه است و سهامداران حقیقی و حقوقی، ترجیح به خروج از این بازار می‌دهد، وزیر اقتصاد، طرح پیش نویس جدیدی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور آماده کرده است!


احسان خاندوزی، امروز با اعلام این خبر، افزود: مقاوم شدن اقتصاد نیازمند تمرکز بر توانمندی‌ها و قدرت تولید داخل و استفاده از ظرفیت خارج است. باید به سمت کم‌ترین میزان سیاسی شدن مناسبات اقتصادی حرکت کنیم و پایه‌های تعامل اقتصادی به‌ویژه با نقش‌آفرینی بخش خصوصی و غیر دولتی را به قدری قوی کنیم که کمتر از نوسانات سیاسی همسایگان متاثر شویم.


خاندوزی وعده داد که بزودی ثمره تسهیل ارتباط فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه را شاهد خواهیم بود و در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، پیش‌نویس جدیدی را برای مراجع قانونی ارسال کرده‌ایم. به گفته وزیر اقتصاد، این پیش‌نویس به تغییرات جدی از جمله اقامت‌ها و مشوق‌های مالکیتی طولانی‌تر، افتتاح حساب‌های بانکی و رفع موانع پرداخته است.


بازار سهام اگر به ثبات نرسد، اقتصاد کشور آسیب جدی می‌بیند


مشاور وزیر اقتصاد و نماینده پیشین اصفهان در مجلس، با اشاره به وضعیت نابسامان بازار سهام، تصریح کرد: بازار سرمایه، دماسنج اقتصادی کشور است و به طور حتم اگر وضعیت آن به ثبات نسبی نرسد، بدنه اقتصاد آسیب جدی می‌بیند. حمیدرضا فولادگر، افزود: در شرایط فعلی نمی‌توان اذعان کرد که بازار سرمایه وابسته به دولت و حتی مجلس نیست و شاهد هستیم تصمیماتی که از سوی این نهادها گرفته می‌شود به راحتی بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از آنجایی که در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی و فولادی جزو مهم‌ترین صنایع بورسی ما هستند به همین دلیل، یک بند از این ۱۰ بند حمایتی به تعیین نرخ گاز خوراک یا سوخت این صنایع اختصاص یافته است.


به گفته فولادگر، همانطور که کارشناسان و متخصصان بازار سرمایه نیز می‌گویند اگر فرمول نرخ گاز خوراک صنایع تغییر نکند و ثابت بماند، صنایع متعددی با زیان مواجه خواهند شد. بنابراین، انتظار می رود با تاکید بر اجرای تغییر فرمول نرخ گاز خوراک از طریق مصوبه دولت و ستاد هماهنگی اقتصادی این امر هرچه سریع‌تر در دستور کار مسئولان مربوط قرار گیرد.


الزام رییس سازمان بورس برای پرداخت سود سهامداران توسط شرکت‌ها


رییس سازمان بورس، سود رسوب‌کرده سهامداران در شرکت‌های بورسی را حق‌الناس اعلام کرد و از شرکت‌ها خواست تا آن را پرداخت کنند. به گفته مجید عشقی، سال آینده تمامی ناشران ملزم به پرداخت سود از طریق سجام هستند و سود سال‌های گذشته سهامداران به خصوص سهامداران خرد که مصداق حق‌الناس است و تاکنون نتوانسته‌اند دریافت کنند نیز باید از طریق سامانه جامع اطلاعات مالی یا همان سجام پرداخت شود. عشقی تصریح کرد: سال آینده تمامی ناشران ملزم هستند سود سهامداران را از طریق سجام توزیع کنند و سهامداران را برای دریافت سود سهام‌شان، از این بانک به آن بانک ارجاع ندهند.


تامین مالی شرکت‌‌های پتروشیمی با راهکارهای مدیرعامل شرکت فرابورس


مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، از آمادگی این شرکت برای تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: تامین مالی در قالب شرکت‌های عام و پروژه، به صورتی که ۵۰ درصد آورده توسط خود آن‌ها باشد و مابقی آن از بازار سرمایه و پذیره‌نویسی عمومی تامین شود، قابل انجام است. به گفته میثم فدایی واحد، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند بخشی از تامین مالی ریالی خود را از بازار سرمایه و در قالب ابزار‌های بدهی انجام دهند که این کار، بازار اوراق بدهی را نیز متنوع می‌کند، اما در حال حاضر، یکی از نواقص بازار بدهی این است که بیش‌ترین حجم از تامین مالی، به دولت تعلق دارد.


فدایی افزود: سومین راهکار تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی از طریق بورس، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری Sector Fund (صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی) و Private Equity یا PE (صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی) است. در بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی PE در حوزه‌های مختلف وجود دارند، اما در مورد پتروشیمی این طور نیست. به گفته مدیرعامل فرابورس، هر یک از هلدینگ‌هایی که متولی این موضوع هستند، می‌توانند درخواست خود را به سازمان بورس ارائه کنند و فرابورس نیز آماده پذیره‌نویسی این صندوق‌هاست.


بورس کالا ۱۰ شرکت برتر از نظر ارزش فروش را معرفی کرد/ معدنی‌ها در صدر جدول


بررسی ارزش فروش شرکت‌ها در بخش داخلی بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته گذشته نشان می‌دهد که جدول برترین‌ها به نسبت هفته ماقبل دستخوش تغییرات شده است به طوری‌که شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو و توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در مکان‌های اول تا سوم قرار گرفتند و پس از آن‌ها نیز، پتروشیمی تندگویان، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی بندر امام، پالایش نفت بندرعباس، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و پالایش نفت تهران (تندگویان) به ترتیب در رده‌های بعدی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات سهام امروز، با حجم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۱۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، از رقم ناچیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان فراتر نرفت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس، دوباره وارد کانال دو هزار واحدی شد و به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای اکثرا منفی، ۴۱۵ میلیارد تومان تغییر مالکیت خالص سهام از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای قرن، خگستر و انرژی۳ اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، تاپیکو و نوری متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز، به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۲۲ ، ۲۰۵ و ۱۷۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار سراسر منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۳۴.۶۸۸.۷۰ (۲۱۸۲۴.۳۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۲۳.۹۷۳.۵۱ (۴۲۷۳.۴۵-)


ارزش معاملات: ۳.۱۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: فملی، فارس و کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۲۴۲.۹۵ (۱۱۲.۱۱-)


ارزش معاملات: ۱.۵۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: شگویا، مارون و شاوان


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0