فارس نیوز
1401/06/20
17:52
بورس نیاز به عمق بیشتری دارد/ ارزش دلاری بازار سهام ایران چقدر است

بازار سرمایه این روزها به یک کانال پایین‌تر سقوط کرده و برای رشد نیاز به عمق بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ارزش دلاری بورس تهران در روزهای گذشته به ۱۹۷ میلیارد دلار نزدیک شده است.


ارزش دلاری بورس تهران در مقایسه با بورس‌های جهانی، ارزشی کمتر از یک درصد بورس نیویورک و نزدک را شامل می ‌شود. ارزش دلاری بورس تهران ۹ درصد بورس تداول عربستان است که کمتر از ۲۰ سال از تاسیس آن می گذرد.


نسبت ارزش معاملات روزانه به ارزش کل بازار در بورس های جهانی در میانگین ۲.۷ دهم درصد قرار دارد. این نسبت در بورس تهران ۰.۷ دهم درصد است که نشان از رکود معاملات بازار به نسبت بازار های جهانی دارد.


* بازار سرمایه نیاز به عمق دارد


مهدی امیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره شرایط بورس گفت: با توجه به از دست رفتن سطح حمایت پیشین و ورود شاخص کل بورس به یک کانال پایین تر، باید دید شاخص به کدام حمایت واکنش نشان می دهد.


وی ادامه داد: شاخص کل بورس می تواند تا رقم یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد پائین برود. نزول شاخص ‌های بورس و رشد قیمت دلار نشان از انتظارات منفی موجود در میان معامله گران دارد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مشکل این روزهای بازار سرمایه ایران، عمق کم این بازار است و برای بهبود شرایط بازار نیاز به تعمیق آن داریم. عمق دادن به بازار سرمایه در وضعیتی اتفاق می‌افتد که اعتماد مردم و سرمایه گذاران به بورس جلب شود و ورود پول بتواند ارزش بازاری را افزایش دهد.


* افت شاخص های عملکردی بورس


در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۶ هزار و ۷۰۲ واحد افت کند و به رقم یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۳۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۴۸ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افت ۲ هزار و ۵۴۴ واحدی در سطح ۴۰۳ هزار و ۲۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص هم منفی ۶۳ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۰۷ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد قرار گرفت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۱ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بود که ۵۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۲ درصد بوده است.


* کاهش خروج سرمایه از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دوازدهمین روز متوالی منفی شد و ۲۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افت ۳۷ درصدی را نشان می دهد. امروز در میان گروه‌های بزرگ بازار، دو گروه بانکی قرمزترین گروه‌‌های بازار سهام بودند.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وپاسار (بانک پاسارگاد)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت و نمادهای زپارس (ملی کشت و صنعت و دامداری پارس)، حآفرین (ریل پردار نو آفرین)، خکاوه (سایپا دیزل) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* افزایش قیمت ۱۶۵ نماد


در جریان معاملات یکشنبه ۴۲ نماد صف خرید داشتند و ۷۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. در پایان معاملات ۱۶۵ سهم با رشد قیمت و ۴۸۵ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند.


مجموع ارزش صف های خرید به ۱۳۹ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش ۱۷۶ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نمادهای فمراد (شرکت آلومراد)، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و فنورد (شرکت نورد و قطعات فولادی) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سهام بکهنوج (تولید برق ماهتاب کهنوج)، ثاباد (توریستی و رفاهی آبادگران ایران)، سکرد (سیمان کردستان) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0