بااقتصاد
1400/03/10
15:00
قطع نوار سبز بورس با عرضه آبشاری حقیقی‌ها در سهم‌های ارزشمند کامودیتی‌محور/ عقب‌نشینی ۱۰ هزار واحدی شاخص کل در دهمین روز خرداد

گزارش بازار/ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ پس از بازگشت دوباره بازار سرمایه به مسیر صعودی از ابتدای این هفته و عبور شاخص کل از میانه کانال ۱.۱ میلیونی، انتظار می‌رفت متولیان بازار برنامه‌ای برای تداوم این روند و همچنین جلب اعتماد سهامداران حقیقی که همچنان در سایه ترس و هیجان، صف‌های فروش را ترک نکرده‌اند، ارایه دهند اما با سکوت آنها و رهاشدگی بازار، جو منفی دوباره بر روند معاملات حاکم شد و شاخص کل با فشار عرضه حقیقی‌ها بیش از ۱۰ هزار واحد سقوط کرد و به رقم یک‌میلیون و ۱۴۵ هزار واحد عقب نشست.

رقابت تنگاتنگ حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در سمت عرضه و تقاضا


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه، ۱۰ خردادماه، معاملات بازارهای سهام تهران در روند منفی آغاز شد و رقابت فروشندگان حقیقی و خریداران حقوقی، به این روند دامن زد و تمامی شاخص‌ها ریزش کردند. در جریان دادوستدهای منفی، شاخص کل هم‌وزن بیش از ۲۵۳۵ واحد فروریخت و در پله ۳۸۲ هزار و ۹۹۶ متوقف شد. شاخص کل فرابورس نیز در مسیر سقوط، ۱۱۷ واحد ریزش کرد و روی رقم ۱۷ هزار و ۷۲۴ واحد ایستاد.


شپنا، تک نماد سبز در میان بزرگان سرخ‌پوش بورس


منفی‌سازان اصلی بورس تهران امروز فملی، فولاد، وبملت، شستا، تاپیکو و خودرو بودند درحالی‌که شپنا به نمایندگی از گروه پالایشی‌ها با افزایش تقاضا مواجه شد و تک نماد سبز بورس تهران در میان بزرگان قرمزپوش، نام گرفت. نمادهای غصینو، هرمز، شگویا، سمگا، کگهر و وهور نیز بیش‌ترین میزان منفی‌سازی فرابورس را به نام خود رقم زدند و بپاس تنها نماد سبز در جمع این شاخص‌سازان بود.


نوار سبز بورس با قیچی کامودیتی‌ها پاره شد


فشار فروش سهامداران خرد در نمادهای کامودیتی‌محور که هم با افزایش قیمت‌های جهانی مواجهند و هم سودسازی‌های مناسبی را در گزارش عملکرد سالانه ثبت کرده‌اند، کمی دور از انتظار بود و نوار صعود شارپی روزهای گذشته بازارهای سهام را پاره کرد. در این میان، سهم‌های کوچک نیز از عرضه‌های امروز بی‌نصیب نماندند و در کنار سهم‌های شاخص‌ساز، ریزش کردند.


بازار سرمایه در انتظار تزریق منابع دلاری


سه‌شنبه و چهارشنبه (فردا و پس‌فردا)، دو روز آخر معاملاتی هفته دوم خردادماه، بازار سرمایه شاهد تزریق ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی خواهد بود. البته با برکناری رییس کل بانک مرکزی و دعواهای انتخاباتی که این‌روزها به اوج رسیده است، احتمال دارد واریز این مبلغ به هفته آینده موکول شود و باید منتظر تصمیم دولت و همچنین واکنش بازار بود.


کاهش ۱۰ درصدی صف‌های خرید


با شدت گرفتن عرضه‌ها در معاملات امروز بازارهای سهام تهران، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شد و به رقم ۳۶۵ میلیارد تومان تنزل یافت. درمقابل، ارزش صف‌های فروش به بیش از ۳۰۵۴ میلیارد تومان رسید.


به‌این‌ترتیب، حقیقی‌های فروشنده، بالاترین میزان نقل‌وانتقال را در نمادهای وتجارت، غصینو و وبملت به حقوقی‌ها انجام دادند و سهم‌های وصندوق، شپنا و اپال را به پرتفوهای‌شان افزودند.


۳۷۹ نماد با معاملات منفی


در پایان معاملات امروز بورس و فرابورس، گروه‌های فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و بانک‌ها به‌ترتیب با ۵۰۵، ۳۲۲ و ۲۵۳ میلیارد تومان، بالاترین میزان ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. ۳۸ نماد، معادل ۳ درصد، با رشد قیمت مواجه شدند درحالی‌که بیش از ۳۷۹ نماد، افت ۳ درصدی را شاهد بودند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز دوشنبه‌ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰


هرچند روند منفی بر معاملات امروز در بازارهای سهام تهران حاکم بود اما ارزش معاملات نسبت به روز گذشته کاهش نیافت و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رقم خورد. بورس تهران ۴۲۰۰ میلیارد تومان از این میزان را به خود اختصاص داد و برای فرابورس هم ارزش معاملاتی ۶۱۰۰ میلیارد تومانی به ثبت رسید.


ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس ۳۲۴۵ میلیارد تومان بود و خالص تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۴۵,۹۷۰.۶۰ (۱۰۹۶۳.۱۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۲.۹۹۶.۱۷ (۲۵۳۵.۲۵-)


ارزش معاملات: ۴.۲۳۷ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۴۹۰ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فولاد و وبملت


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۷۲۴.۱۶ (۱۱۷.۳۳-)


ارزش معاملات: ۶,۱۰۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۱میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: غصینو، هرمز و شگویا


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0