همفکران
1400/09/20
16:12
گزارش بازار / خودرو هم به داد بازار نرسید

شاخص کل بورس تهران در بیستمین روز از آذر ماه، بیش از ۴۹۰۰ واحد معادل ۰.۳۷ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار واحد به عقب بازگشت. این شاخص بورسی که در دقایق ابتدایی تا هزار واحد رشد را هم به خود دید به سرعت تغییر مسیر داد و راه رفته را بازگشت. امروز برتری فروشندگان در کلیت بازار امری مشهود بود و برای کوچک و بزرگ هم استثنایی قائل نشد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در بیستمین روز از آذر ماه، بیش از ۴۹۰۰ واحد معادل ۰.۳۷ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار واحد به عقب بازگشت. این شاخص بورسی که در دقایق ابتدایی تا هزار واحد رشد را هم به خود دید به سرعت تغییر مسیر داد و راه رفته را بازگشت. امروز برتری فروشندگان در کلیت بازار امری مشهود بود و برای کوچک و بزرگ هم استثنایی قائل نشد. به این ترتیب شاخص هموزن نیز بیش از ۲۰۰۰ واحد افت را تجربه کرد. کچاد، فارس و کالا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. تنها کالا بود که چندین بار به صف خرید رسید، ولی در انتها این صف عرضه شد و با رشد ۴ درصدی در قیمت پایانیش به مرخصی رفت و تا ۴ دی ماه تعلیق شد. کگل، شفن و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شفن تا پایان روز در انتظار خریداران نشست ولی دو نماد دیگر به نوسان در مدار منفی ۱ درصد اکتفا کردند.


فرابورس هم امروز را بر مدار منفی گذراند و با کاهش ۵۵ واحدی به ۱۹ هزار ۱۲۲ واحد رسید. آریا، فرابورس و صبا بیش از همه اثر منفی داشتند و زاگرس و سمگا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۴۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز تغییری نداشت و در محدوده ۲.۸ هزار میلیارد تومان درجا زد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

احضار وزیر و خودروسازان به مجلس در پی گرانی خودرو


نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از احضار وزیرصمت و مدیران ایران خودرو و سایپا به این کمیسیون در پی گرانی ۱۸ درصدی قیمت خودروی کارخانه خبر داد. آنها فردا به مجلس می‌روند.


رئیس جمهور فردا لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس می‌کند


سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از حضور رییس جمهور در برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس خبر داد.


ثابت ماندن فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها در بودجه ۱۴۰۱



امروز سنا خبر داد که با توجه به شایعات اخیر مبنی بر افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی، دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه هیچ گونه افزایشی در فرمول و درصد نرخ خوراک این شرکت ها در بودجه ۱۴۰۱ ندیده است.


پایگاه خبری بازار سرمایه در خبری دیگر نیر عنوان کردکه برای نخستین‌بار، ردیف مستقل در بودجه ۱۴۰۱ از سمت دولت برای صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته شد.


عدد پیشنهادی، توان صندوق تثبیت را چندبرابر افزایش خواهد داد. همچنین با پیگیری‌های ریاست سازمان، مبالغ معوق صندوق توسعه ملی نیز طی روزهای اینده به صندوق تثبیت واریز خواهد شد.


اقدامات دولت در حرکت به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری و مداخلات، جدی شده و وعده دولت در حمایت از بازار با مصادیق متعددی در حال تحقق است.


توامان شدن این اقدام با وضعیت بسیار ارزنده بازار و سایر اخبار خوش بودجه‌ای، نوید روزهای خوب برای بازار سرمایه را تا پایان سال خواهد داد.


سند همکاری ۲۰ ساله با روسیه آماده شده است


خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه: ما در راستای لغو تحریم‌ها به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها هم هستیم.


سفر آقای رئیس جمهور به کشورهای همسایه برنامه ریزی شده و به زودی روسای جمهور برخی از کشورهای همسایه مثل ترکیه به کشورمان سفر خواهند کرد.


سخنگوی وزارت خارجه: روزهای آینده خبرهای خوش برای خنثی سازی تحریم ها خواهد رسید.


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، شیمیایی ها و اداره بازارهای مالی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خبهمن نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



در بازار امروز پول های خرد تا توانستند در مسیر خروج تخت گاز رفتند ، به طوری که تنها صنعت غذایی بود که توانست اندکی نقدینگی حقیقی جذب کند، نقدینگی ۴.۷ میلیارد تومانی. در مقابل صندوق های قابل معامله، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیش از همه خروج پول را تجربه کردند. در بین نمادها نیز غاذر و فن آوا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و خساپا، فولاد و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران اگرچه امروز را مثبت آغاز کرد اما پس از گذشت چند دقیقه با گرایشات منفی مواجه شد و میدان را به فروشندگان واگذار کرد.


در ابتدای این نوسانات منفی، هنوز کوچکترها امیدوار بودند و کفه ترازویشان در سمت تقاضا سنگین تر بود اما در مقابل، بزرگان خیلی زود به استقبال فروشندگان رفتند و یک روز منفی را رقم زدند.


چشم و امید ها به خودرو بود اما با اینکه هم خودشان آمدند هم خبرشان ، باز هم نتوانستن ناجی این بازار بیمار باشند. صنعت خودرو امروز از پرعرضه ترین های بازار بودند به طوری که خساپا پیشواز رفت و مابقی نمادها به دنبالش راه افتادند. به این ترتیب نور چشمی های این گروه زودتر از هرکسی خودشان را به فروشندگان سپردند و کلیت بازار را به پایین کشیدند.


در ساعات پایانی رنج کشیهای مثبتی در پالایشی های به چشم خود اما فزونی فروشندگان و بی رمقی معاملات اجازه پیشروی بیشتر نداد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه وآتوس، شپاکسا و فن آوا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فن آوا، شپاکسا و غاذر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


پاکسان که روزهای اخیر را متعادل و منفی پشت سر گذاشته، امروز با اقبال سهامداران مواجه شد و با خریداران نشسته در صف روز را به پایان رساند. این شرکت امروز طی شفاف سازی خبر از در دستور کار بودن افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها داد. در حالی امروز حدود ۴.۵ میلیون برگه سهم در این سهم جا به جا شد که بیشترین حجم معاملات طی دوماه اخیر ۱.۸ میلیون سهم بوده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را شاملا با ۴ درصد، تنوین با ۳.۱۴ درصد و وسگیلا با ۲.۹۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غاذر با ۵.۱۷ درصد، وسرضوی با ۴.۹۶ درصد و وسخوز با ۴.۸۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

امروز قیمت دلار اندکی کاهش داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۶۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۷ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۹۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۳۳ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۸۳ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0