بااقتصاد
1401/05/01
14:29
رونق نسبی بورس در نخستین روز معاملاتی مردادماه/ شاخص کل به صعود ۱۶۰۰ واحدی بسنده کرد

گزارش بازار/ ‌شنبه یکم امرداد ۱۴۰۱ نخستین روز معاملاتی مردادماه هم برای بورس تهران خوش‌یمنی نداشت، گرچه در نیمه نخست بازار، شاخص کل بورس بیش از ۵۰۰۰ واحد رشد کرد اما در نیمه دوم روند معکوس گرفت و در نهایت به صعود حدود۱۶۰۰ واحدی رضایت داد. رونق نسبی دادوستدها و افزایش ارزش معاملات خرد نسبت به هفته گذشته نشان داد که از فشار فروش حقیقی‌های بازار سهام کاسته شده و معمله‌گران حالا منتظر گزارش‌های فصلی شرکت‌ها هستند.

شاخص کل آیفکس در ادامه مسیر واگرایی با سایر شاخص‌های بورس


به گزارش بااقتصاد، بازارهای سهام تهران همچنان زیر فشار متغیرهای منفی مانند افزایش نرخ بهره بین بانکی ناشی از سیاست تورم‌زدایی دولت قرار دارند. امروز شنبه یکم مردادماه، شاخص کل بورس تهران با صعود ۱۶۰۰ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۷۰۳ واحد مثبت دوباره در کانال ۴۰۴ هزار واحدی استقرار یافت. شاخص کل آیفکس اما در یک روند واگرایی با سایر شاخص‌ها، ۱۲۴ واحد افت کرد و به پله ۱۹ هزار و ۴۱۵ واحدی عقب نشست.


کگل و ومعادن، مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل شدند


شاخص‌سازان اصلی بورس تهران در دامنه مثبت معاملات، نمادهای پارسان، تاپیکو، شپدیس، شستا و وبملت بودند و بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند. کگل و ومعادن هم مانع از رشد بیش‌تر شاخص این بازار شدند. شستا با قیمت پایانی ۹۵۵ تومانی، بالاترین حجم تراکنش مثبت را برای بورس تهران رقم زد و نوری، در نقطه مقابل، پرتراکنش‌ترین نماد منفی بود.


بپاس، سد راه صعود شاخص کل آیفکس


در بازار فرابورس، نماد بپاس، با ۱۳۰ واحد تاثیرگذاری منفی، کاهنده اصلی شاخص کل آیفکس لقب گرفت و به همراه هرمز و کگهر مانع از رشد این شاخص شدند. معاملات مثبت شاوان، شگویا، غصینو و صبا هم نتوانست از ریزش این شاخص جلوگیری کند. دی، ددانا و هرمز، همچنین صدر جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورس را به خود اختصاص دادند.


کاهش فشار فروش از سوی حقیقی‌های بورس


گرچه شاخص کل بورس امروز هم کمی صعود کرد و سبزپوش شد اما همچنان تعداد نمادهای معامله‌شده در دامنه منفی بیش‌تر بود. البته از کاهش شدید ارزش معاملات خرد که هفته گذشته به اوج رسیده بود، کاسته شد. به‌این‌ترتیب، در دادوستدهای امروز، معامله‌گران تعداد ۴۶ نماد را برای خرید انتخاب کردند که ارزش این حجم از معاملات به رقم ناچیز ۱۷۴ میلیارد تومان رسید. در مقابل، فروشندگان نیز ۴۲ نماد را به ارزش ۱۲۳ میلیارد تومان حراج کردند. در مجموع، تعداد ۲۵۰ نماد، معادل ۴۶ درصد در دامنه مثبت و ۲۹۳ نماد، معادل ۵۴ درصد نیز در مدار منفی به کار خود پایان دادند.


وزارت صنعت فرایند جدید قیمت‌گذاری کالا‌ها را اعلام کرد


سرپرست سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نامه‌ای به معاونان وزیر صنعت، فرایند جدید قیمت‌گذاری کالا‌ها را اعلام کرد.


جاماندگان سهام عدالت تا پایان امسال تعیین تکلیف می‌شوند


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، از تعیین تکلیف برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۴ میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند که در مرحله اول، این سهام به آنها تعلق می‌گیرد.


به گفته وی، به دلیل این‌که موضوع در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است لذا باید تا پایان سال جاری وضعیت کل جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف شود.


اجرای سامانه توثیق هوشمند سهام، به صورت غیر حضوری


معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: سامانه توثیق، کاملا غیر حضوری و به سادگی یک خرید اینترنتی برای سهامداران پیاده‌سازی شده است.


محمود حسنلو با اشاره به توثیق سهام به عنوان یکی از مزیت‌های سهامداری بازار سرمایه، گفت: در راستای ایجاد تحول دیجیتال در ارائه خدمات ذی‌نفعان بازار سرمایه از جمله جامعه سهامداری، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توانسته است با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف (وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ) اقدام به ارائه خدمت توثیق هوشمند کند.


معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، افزود: این خدمت برخط، پلی بین ارائه خدمات در بازار پول و سرمایه است و سهامداران بازار سرمایه از طریق توثیق هوشمند، می‌توانند برای اخذ تسهیلات از شبکه بانکی بهره‌مند شوند. این سامانه تحولی در ارائه خدمات نوین به سهامداران بازار سرمایه خواهد بود.


به گفته حسنلو، این سامانه کاملا غیرحضوری و به سادگی یک خرید اینترنتی برای سهامداران و در قالب ارائه خدمات نوین برای جامعه سهامداری کشور پیاده سازی شده است و کاربران با مراجعه به درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه خود می توانند سهام قابل توثیق خود را انتخاب کنند. در نهایت، درخواست در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌گذاری تایید و نهایی می‌شود.


اعلام مدت اعتبار یک‌هفته‌ای و توقف نماد معاملاتی تسه۹۹۰۵


مدیریت عملیات بازار سازمان بورس اوراق بهدارد اعلام کرد که دارندگان تسه مرداد ۹۹ برای نقل و انتقال و یا معامله و هبه فقط یک هفته فرصت دارند. طبق این گزارش، مدیریت عملیات بازار مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در تاریخ ۱۵ مردادماه سال ۱۳۹۹ در نماد معاملاتی تسه۹۹۰۵ برای نقل‌وانتقال خرید، فروش و هبه را در روز شنبه هفته آینده ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرده است.


در این پیام ناظر آمده است که نماد معاملاتی مذکور در پایان معاملات روز شنبه آینده ۱۵ مردادماه متوقف می‌شود.


تامین مالی ۶۸درصدی دولت از بازار سرمایه در ۴ ماهه نخست امسال


از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲۲.۷۴۵ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی توسط دولت فروخته شده که از این میان حدود ۳۲ درصد از طریق بازار پول و ۶۸ درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه یکم امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز کمی بهبود یافت و به رقم ۸۲۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام حدود ۱۰۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان، ۴۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۶۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم کمی افزایش نشان داد و با ثبت مبلغ ۲۶۷۳ میلیارد تومان، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته رشد کرد. طی این دادوستدهای خرد سهام، ۴۶ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی نمادهای وبملت، تاپیکو و پارسان متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شستا، بپاس و ومعادن خرید بیش‌تری انجام دادند.


در بازار نسبتا متعادل امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، کانه فلزی و سیمان به ترتیب با ۳۷۷، ۱۲۳ و ۱۱۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل در نخستین روز معاملاتی هفته شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۳.۴۹۸.۱۳ (۱۵۹۹.۹۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۴.۴۸۵.۱۲ (۷۰۳.۴۶افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۱۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: پارسان، تاپیکو و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۴۱۵.۲۹ (۱۲۴.۲۱-)


ارزش معاملات: ۶.۱۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، هرمز و کگهر


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0