همفکران
1401/10/21
14:53
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم دی ماه؛ ادامه صعود بازار پس از یک هفته اصلاح

در طول هفته جاری بازار شرایط مطلوبی را تجربه کرد اما طی یک ساعت پایانی روز چهارشنبه جو عمومی بازار تحت تاثیر خبرهایی پیرامون خودرویی ها و بودجه قرار گرفت و متحمل فشار عرضه ها شد. در هفته سوم دی ماه میانگین ارزش معاملات خرد با رشد ۲۵ درصدی نسبت به هفته قبل به ۹،۵ همت رسید و رکورد معاملات هفتگی سال جاری را شکست. شاخص ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم دی ماه؛ ادامه صعود بازار پس از یک هفته اصلاح


در طول هفته جاری بازار شرایط مطلوبی را تجربه کرد اما طی یک ساعت پایانی روز چهارشنبه جو عمومی بازار تحت تاثیر خبرهایی پیرامون خودرویی ها و بودجه قرار گرفت و متحمل فشار عرضه ها شد. در هفته سوم دی ماه میانگین ارزش معاملات خرد با رشد ۲۵ درصدی نسبت به هفته قبل به ۹،۵ همت رسید و رکورد معاملات هفتگی سال جاری را شکست. شاخص های کل و هموزن نیز پس از یک هفته اصلاح، در هفته جاری مجددا صعودی شدند. شاخص کل ۴،۶ درصد و شاخص هموزن ۶،۶ درصد رشد را به ثبت رساندند.


طی هفته جاری شاخص کل توانست از سقف قبلی خود عبور کند. شاخص هموزن نیز به بالای ارتفاع ۵۰۰ هزار واحد رسید که بالاترین حد در سال جاری به شمار می رود.


طی هفته سوم دی ماه تقریبا همه صنایع بجز صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی که ۰,۸ درصد بازده منفی داشت، سایر صنایع با رشد ارزش بازار همراه شدند. بیشترین بازدهی مثبت مربوط به صنایع استخراج سایر معادن، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و محصولات کاغذی بود.



در هفته جاری بیش از ۸۵ درصد از شرکتها بازده مثبت داشتند که در صدر پربازده ترین ها به ترتیب غگیلا، ثالوند، فاذر، بکام، وطوبی، درهآور، آ س پ و کرمان قرار گرفتند. از ۱۵ درصد نمادهایی که بازده منفی داشتند بیشترین افت قیمت را گدنا، ولبهمن، ختور، دانا، خچرخش، بالبر، شپدیس و کوثر متحمل شدند.



شنبه؛ شاخص دوباره به مرز ۱,۶ میلیون واحد رسید


امروز بخش عمده بازار سبزپوش بود. تقاضا در کلی بازار و بخصوص در گروه های خودرو و بانکی همچنان بالا بود. در انتها، شاخص کل حدود ۱۹ هزار واحد افزایش یافت و در یک قدمی مرز ۱,۶ میلیون واحد قرار گرفت. شاخص هموزن نیز ۹ هزار واحد صعود کرد. ارزش معاملات خرد به ۸،۱ همت رسید و حقیقی ها ۷۲۴ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کردند.


بانک مرکزی برای سومین هفته پیاپی نرخ بهره بین بانکی را بالاتر از ۲۱ درصد اعلام کرد.


نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد براساس آنچه در بودجه سال آینده آمده، دولت علاوه بر اینکه به دنبال افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد کارکنان است، افزایش ۱۰ درصدی یارانه‌ها را نیز در دستور کار دارد. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت نرخ سپرده‌های سالیانه حداکثر ۲۰ درصد است، در صورتیکه بانکی سپرده‌ای با سود بالای ۲۰ درصد افتتاح کند، تخلف کرده و بازرسان بانک مرکزی قطعا با بانک متخلف برخورد می‌کنند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، بانک‌ها ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارند و ناترازی بودجه و بدهی بانک‌ها عوامل مهم تورم در کشور هستند. او همچنین تاکید کرد تصمیم ثابت نگه داشتن ارز توسط رئیس بانک مرکزی غیرقانونی است.


مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص شایعات افزایش نرخ بنزین گفت هیچ گونه تصمیمی مبنی بر تغییر در سهمیه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده و این موضوعات مطرح نیست.


بهای دلار آزاد از محدوده ۴۰,۳۰۰ تومان شروع به معامله کرد و در ادامه به بالای ۴۱ هزار تومان رسید.


یکشنبه؛ ادامه روند افزایشی بازار


بازار یکپارچه سبزپوش بود. حدود ۸۵ درصد از نمادها با رشد قیمت همراه شدند. حقیقی ها مانند قبل از سهام خودرویی استقبال نکردند و بخش عمده ای از نقدینگی خود را از این صنعت بیرون کشیدند. در مقابل از سهام پالایشی و بانکی و استخراج کانه های فلزی بیشترین خریدها را انجام دادند. در انتهای بازار شاخص کل ۳۷ هزار واحد و شاخص هموزن ۱۰ هزار واحد صعود را ثبت کردند. ارزش معاملات خرد ۱۰,۴ همت و تراز پولخرد حدود ۶۰۰ میلیارد تومان مثبت بود.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت دولت به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز است که این برنامه مورد حمایت مجلس و کمیسیون اقتصادی نیز است، اما تعیین نرخ ارز به شکل عدد ثابت نیاز به بررسی دارد، زیرا در گذشته عملی نشده است. معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش سرمایه بانک مرکزی، از محل اندوخته احتیاطی بانک مرکزی به جهت تسریع در پیشبرد امور کشور را ابلاغ کرد.


در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.


بهای دلار آزاد از محدوده ۴۱,۹۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد اما در ادامه به زیر ۴۱ هزار تومان رسید.


دوشنبه؛ شاخص کل در مصاف با یک مقاومت مهم


در ساعات ابتدایی بازار امروز شاهد فشار نسبی عرضه ها بودیم اما هر چه به انتها نزدیکتر شدیم بازار مثبت تر شد. گروه خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه هیا فلزی و بیمه بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. ارش معاملات خرد به بالای ۱۰ همت رسید و تراز پول خرد مثبت ۳۳۱ میلیارد تومان شد. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۱ هزار واحد افزایش یافت و تا ارتفاع یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحد پیش رفت. محدوده کنونی یک سطح مقاومتی مهم برای شاخص محسوب می شود.


رئیس‌کل بانک مرکزی گفت سیاست کلی بانک مرکزی در حوزه ارز، ثبات بخشی به بازار بوده و در سال آینده با هم فکری مجلس، در قانون بودجه جایگاه آن را مشخص خواهیم کرد.


سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اعلام کرد اطلاعی از سفر گروسی به تهران ندارم؛ مذاکرات در جریان است. نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه کابینه‌اش ضمن مطرح کردن اظهاراتی در حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران، بار دیگر بر قصدش برای ممانعت از احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد.


بهای دلار در بازار آزاد از ۴۱,۳۰۰ تومان تا ۴۰,۷۰۰ تومان افت کرد.


سه شنبه؛ عبور شاخص کل از یک مقاومت مهم


امروز نیز بازار با برتری نمادهای مثبت و رو به بالا حرکت کرد. گروه خودرو و قطعه ساز باز هم مورد اقبال واقع شدند. فولادی ها و کانه های فلزی نیز از توجه خریداران برخوردار بودند. در انتها، شاخص کل بیش از ۲۱ هزار واحد و شاخص هموزن بالغ بر ۷ هزار واحد رشد را ثبت کردند. شاخص کل در حالی در محدوده ۱ میلیون و ۶۶۸ هزار واحد قرار گرفت که در همین محدوده ها یک مقاومت مهم داشت. ارزش معاملات خرد به ۱۰,۵ همت و تراز پول خرد به مثبت ۱۸۸ میلیارد تومان رسید.


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت در پایان آذرماه میزان رشد نقدینگی کشور ۳۳.۴ بوده است. در بودجه ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارکنان دولت ۷ میلیون تومان و میزان افزایش حقوق ۲۰ درصد دیده شده است. در خصوص پیوستن ایران به FATF اعلام موضعی از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص صورت نگرفته است.


شروع معاملات ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۴ دی خواهد بود. خریداران ربع سکه بورس حتما باید بصورت فیزیکی قطعات خریداری شده را تحویل بگیرند.


دلار آزاد در محدوده ۴۱ هزار تومان داد و ستد شد.


چهارشنبه؛ آغاز مثبت و پایان منفی


در نیمه ابتدایی بازار شرایط متعادل و مثبت بود اما در نیمه دوم یکبار دیگر خبرهایی از مخالفت عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد و در کنار اخبار بودجه ۱۴۰۲ قرار گرفت تا بازار منفی شود. در انتهای بازار، شاخص کل ۱۶ هزار واحد افت کرد. ارزش معاملات خرد به ۱۰,۶ همت و تراز پول خرد به منفی ۴۱۴ میلیارد تومان رسید.


سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها در بودجه ۱۴۰۲ به مبلغ ۷ هزار تومان و ۴۰ درصد بیشتر از سال قبل در نظر گرفته شد. رئیس مجلس گفت از امروز کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه سال آتی در مجلس تشکیل خواهد شد و دوم بهمن‌ماه بررسی کلیات بودجه در دستور کار خواهد بود. لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ افزایش دارد.


دلار آزاد در نزدیکی ۴۱ هزار تومان نوسان کرد.


انتهای خبر

0
0