همفکران
1401/05/28
00:10
پس از ۸ هفته متوالی تراز پول خرد صندوقهای قابل معامله بازار منفی شد

در هفته چهارم مرداد ماه بیش از ۴۲۱ میلیارد تومان سرمایه از سوی حقیقیها از بازار خارج شد. این مبلغ حدود سه برابر خروج پول هفته قبل بود. این سیزدهمین هفته متوالی است که حقیقی ها اقدام به خروج نقدینگی خود از بازار سهام می کنند. از ابتدای سال جاری تا کنون...

جریان نقدینگی بازار طی هفته چهارم مرداد؛ پس از ۸ هفته متوالی تراز پول خرد صندوقهای قابل معامله بازار منفی شد، اقبال به صنعت خودرو و قطعه ساز ادامه دارد


در هفته چهارم مرداد ماه بیش از ۴۲۱ میلیارد تومان سرمایه از سوی حقیقیها از بازار خارج شد. این مبلغ حدود سه برابر خروج پول هفته قبل بود. این سیزدهمین هفته متوالی است که حقیقیها اقدام به خروج نقدینگی خود از بازار سهام می کنند. از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۸،۸ همت پول خرد از بازار خارج شده است. یعنی یک همت بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل پول خرد از بازار خروج یافته است.



صنایع و نمادهایی که بیشترین خروج پول خرد را داشتند


بر خلاف هفته های قبل این هفته بیشترین خروج پول از صنعت صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله اتفاق افتاده است. صنایع فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی نیز در رتبه های دوم و سوم بیشترین خروج نقدینگی حقیقی از بازار قرار گرفتند و پس از آن ها صنایع سرمایه گذاریها، مواد و محصولات دارویی، اوراق تامین مالی، استخراج کانه های فلزی، ساخت محصولات فلزی، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط و بیمه و صندوق بازنشستگی در رتبه های بعدی قرار گرفتند.



صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله که طی ۸ هفته گذشته بصورت متوالی سرمایه های خرد بازار را جذب خود کرده بودند این هفته بیش از ۱۹۳ میلیارد تومان از پولهای خرد بازار را بدرقه کردند. اما تراز پول خرد این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون همچنان مثبت است و به مبلغ ۲،۱ همت رسیده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل شاهد خروج بیش از ۲،۵ همت از سرمایه های خرد از این صنعت بودیم.



صنعت فرآورده های نفتی برای چهاردهمین هفته متوالی شاهد از دست دادن پول خرد بود. از طرفی شدت این خروج نسبت به هفته قبل ۳۱ درصد افزایش هم داشت. حقیقیها از اول امسال تا کنون جمعا حدود ۲،۵ همت از سهام پالایشی خود را نقد کردند. آنها در مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۰ نیز سرمایه های خود را از این صنعت خارج کرده بودند اما شدت این خروج در سال جاری ۸۲ درصد بیشتر از سال قبل است.



سومین صنعتی که بیشترین پول خرد را از دست داد محصولات شیمیایی است. حقیقیها در هفته جاری ۱۳۷ میلیارد تومان از سهام شیمیایی خود را نقد کردند تا برای نهمین هفته متوالی تراز این صنعت منفی باقی بماند. شدت این خروج در قیاس با هفته قبل بیش از ۲ برابر شده است. از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد خروج حدود ۱،۷ همت از نقدینگیهای حقیقی از این صنعت بودیم؛ یعنی ۳،۳ برابر دوره مشابه سال گذشته.



از بین صندوقها کمند، کیان، سپیدما، اعتماد، پارند و آکورد و از بین شرکتها شپنا، آریان، فجام و بپاس بیشترین خروج پول حقیقی را متحمل شدند.



صنایع و نمادهایی که صدرنشین جذب پول خرد بودند


اما این هفته صنعت خودرو و ساخت قطعات صدرنشین بیشترین تزریق پول خرد شد. پس از آن صنایع مخابرات، فلزات اساسی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، بانکها و موسسات اعتباری، سایر محصولات کانی غیرفلزی، هتل و رستوران، قند و شکر، خدمات فنی و مهندسی و اطلاعات و ارتباطات میزبان بیشترین سرمایه های خرد شدند.


خوش اقبال ترین صنعت بازار این هفته خودرو و ساخت قطعات بود. این صنعت توانست با جذب ۱۷۸ میلیارد تومان یعنی ۳۳ درصد بیشتر از هفته قبل، تراز پول خرد خود را برای دومین هفته پیاپی مثبت نگاه دارد. البته تراز سالانه آن منفی ۹۰۳ میلیارد تومان است. تراز پول خرد ۲۱ هفته ابتدایی سال قبل این صنعت نیز منفی ۹۸۱ میلیارد تومان بود.



دومین صنعتی که توانست بیشترین جذب پول خرد را داشته باشد مخابرات است. البته تراز پول خرد این صنعت برای دومین هفته پیاپی است که مثبت شده اما قدرت ورود سرمایه های خرد به آن ۱۴ برابر بیشتر از هفته قبل است. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون ۷۵ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند در حالیکه در همین مدت زمان طی سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۸ میلیارد تومان به پای آن ریخته بودند.



صنعت فلزات اساسی در هفته چهارم مرداد توانست با جذب بیش از ۳۶ میلیارد تومان پول خرد به سومین صنعت با بیشترین ورود نقدینگی حقیقی بدل شود. تراز پول خرد این صنعت پس از آنکه ۴ هفته متوالی منفی بود، این هفته مثبت شده است. اما تراز سالانه آن منفی ۳،۴ همت است. این تراز در سال قبل در چنین روزهایی منفی ۲ همت بود.



از بین شرکتها خساپا، وبملت، ذوب، ورنا و فولاد و از میان صندوقها کارا، آوند، ثبات و پالایش از بیشترین سرمایه های خرد میزبانی کردند.




انتهای خبر

0
0