بااقتصاد
1400/10/19
14:50
انتظارات بازار سرمایه از بودجه ۱۴۰۱ برآورده نشد/ واکنش منفی ۲۵ هزار واحدی شاخص کل به تصمیمات ارزی دولت و مجلس

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ بازار سرمایه هرچند طی روزهای معاملاتی اخیر منفی بود اما روند نسبتا متعادلی را حتی در ریزش‌ها دنبال می‌کرد. بازارهای سهام تهران در روزی که کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسید و رییس جمهوری هم با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرد، همزمان با کاهش نرخ دلار، به سمت افزایش عرضه و تشدید فشار فروشندگان سوق یافت تا درنهایت، شاخص کل بورس با ۲۵۶۷۹ واحد منفی به رقم یک‌میلیون و ۳۳۶ هزار واحدی سقوط کند. شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۶۰۰۰ واحد عقب نشست و به کف کانال ۳۵۳ هزار واحدی رسید. برای شاخص کل فرابورس هم ۲۵۶ واحد منفی ثبت و روی عدد ۱۸ هزار و ۱۱۷ واحدی متوقف شد. رفتار امروز معامله‌گران سهام نشان می‌دهد که انتظارات بودجه‌ای آنها از دولت برآورده نشده است.

تاثیر منفی ۱۱ هزار واحدی نمادهای بزرگ بر شاخص بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه، یک روز کاملا منفی و نزولی برای بازار سرمایه رقم خورد. نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ بورس تهران با بیش‌ترین میزان کاهش قیمت در سهام فارس، فولاد، پارسان، فملی، پارس، وغدیر و نوری، شاخص کل این بازار را با بیش از ۱۱۰۰۰ واحد منفی تحت تاثیر قرار دادند. رتبه پرتراکنش‌ترین نمادهای معاملاتی بورس تهران به خودور رسید که تک نماد سبز در میانه تابلو یکپارچه سرخ بود. شتران، فملی و خساپا، پرتراکنش‌های منفی این بازار بودند.


پتروشیمی‌های فرابورس در ادامه مسیر ریزشی


ریزش ۲۵۶ واحدی شاخص آیفکس هم با بیش‌ترین میزان منفی‌سازی و کاهش قیمت در نمادهای پتروشیمیایی آریا، زاگرس، شکویا و شاوان رقم خورد و فرابورس، غصینو و سمگا در رتبه‌های پایین‌تر قرار گرفتند. در صدر جدول پرتراکنش‌های فرابورس، نماد فرابورس ایستاد که معاملات منفی را پشت سر گذاشته بود. توسن، فجهان، زقیام و وسپهر پرتراکنش‌های مثبت این بازار لقب گرفتند.


سرخپوشی ۹۰ درصدی تابلوهای بورس و فرابورس


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۱۴ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۳۱ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شد. طی این دادوستدها، حدود ۹۰ درصد معاملات سهام در مدار منفی و با کاهش قیمت نهایی به پایان رسید.


جزییات آماری امروز معاملات در بازارهای سهام


در بورس تهران، معامله‌گران امروز ۳۳۵ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و در پایان وقت بازار، ۳۵ سهم با افزایش قیمت و ۲۹۲ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. برای ۱۳ نماد صف خرید و برای ۶۶ نماد صف فروش تشکیل شد که ارزش ۲۸ میلیارد تومانی صف‌های خرید در مقابل ارزش ۱۰۸ میلیارد تومانی صف‌های فروش، نشان‌دهنده فشار فروش بر این بازار بود.


در بازار فرابورس هم امروز ۱۴۲ نماد مورد معامله قرار گرفتند و از این تعداد، ۱۲ سهم در مدار مثبت و ۱۲۳ سهم در مدار منفی دادوستد شدند. خریداران این بازار برای ۳ نماد صف خرید تشکیل دادند و فروشندگان نیز ۳۷ نماد شرکتی فرابورس را در صف عرضه گذاشتند. ارزش صف‌های خرید و فروش سهام در این بازار با رقم ۳۷ میلیارد تومان در مقابل ۶۱ میلیارد تومان، ثبت شد.


معاملات در بازار پایه نیز با دادوستد ۱۳۸ نماد، بیش از ۸۶ درصد منفی بود. تعداد ۴۰ سهم با افزایش قیمت و ۸۶ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند و برای ۲۱ نماد صف خرید و برای ۶۵ نماد هم صف فروش شکل گرفت. ارزش صف خرید در این بازار ۴۳ میلیارد تومان و ارزش صف فروش ۲۴۱ میلیارد ثبت شد.


سازمان بورس طرحی قطعی برای حذف دامنه نوسان ندارد


میثم فدایی، سرپرست شرکت فرابورس ایران، اعلام کرد که هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، در حال بررسی طرح‌هایی برای تغییر دامنه نوسان است و در دستورالعمل جدید بازارگردانی، یکسری اختیارات از جمله تصمیم‌گیری برای حجم مبنا و دامنه نوسان، به بورس‌ها و بازارگردان داده شده است. به گفته فدایی، فرابورس ایران نیز بر همین اساس، برای آن دسته از شرکت‌های پایه که ۲۰ روز متوالی در صف فروش یا خرید باشند، یعنی معامله‌ای انجام نشده و سهم آن شرکت قفل شده باشد، حجم مبنا را تا زمانی که به تعادل برسد، برمی‌دارد.


سرپرست فرابورس، می‌افزاید: در سه روز اول اجرای این طرح، سه سهم به تعادل رسیدند. برای نمونه، یکی از سهم‌ها ۱۲۰ روز در صف فروش بود و با این کار، صف فروش آن جمع شد. همچنین، به تبعیت از این طرح، اطمینان از نقدشوندگی سهام مردم نیز بالا رفته است و پیش‌بینی می‌شود که عمده این دسته از شرکت‌ها، تا دو هفته آینده به تعادل برسند.


بازار سرمایه چشم‌انتظار قانون جدید برای واریز سود از طریق سجام


نایب‌رییس هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، می‌گوید: واریز سود از طریق سامانه سجام در صورت الزام قانونی و ابلاغ آن به تمام شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار به طور کامل اجرا خواهد شد. به گفته ابوترابی، از ابتدای امسال تاکنون، سود تقسیمی ۲۳۲ ناشر از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز شده است. همچنین براساس درخواست‌های ارائه شده سود تقسیمی ۳۰ ناشر دیگر تا پایان سال از طریق این شرکت (سمات) پرداخت خواهد شد.


مخالفت مجلس با فوریت حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱


صبح امروز، نمایندگان مجلس در نشست صحن علنی، به فوریت حذف ارز ترجیحی رای ندادند اما کلیات بودجه ۱۴۰۱ را با ۱۷۴ رای موافق تصویب کردند.


رییسی: حذف ارز ترجیحی بدون توجه به سفره مردم اشتباه است


در راستای مخالفت مجلس با حذف ارز ترجیحی، رییس دولت نیز در اقدامی عجیب، با اجرای این طرح مخالفت کرد. ابراهیم رییسی، حذف ارز ترجیحی را به صلاح کشور ندانست و گفت: حذف ارز ترجیحی شوک به مردم وارد می‌کند و طبق فرمایش رهبری نظر مجلس برای تخصیص ارز ترجیحی مورد توجه دولت بوده است. اگر ارز ترجیحی حذف شود حتما حمایت از نیازمندان در دستور کار قرار می‌گیرد اما بدون در نظر گرفتن سفره مردم اشتباه است.


تاکید قالیباف بر دغدغه مجلس نسبت به معیشت مردم


رییس مجلس نیز امروز با تاکید بر توجه به معیشت مردم، گفت: دولت توقع داشت مجلس ۴۸ ساعته لایحه دوفوریت حذف ارز ترجیحی را بررسی کند اما مجلس در بررسی این لایحه عجولانه عمل نکرد و به فوریت حذف ارز ترجیحی رای نداد. محمدباقر قالیباف، افزود: دولت باید اصلاحیه بودجه را تقدیم مجلس می‌کرد که چنین نشد. دغدغه مجلس نیز معیشت مردم و اولویت ما در بودجه ۱۴۰۱ توجه به محرومان و مستضعفان است.


حمایت از بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۱


محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، از موارد حمایتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه خبر داد و گفت: حمایت‌های خوبی از سوی دولت و مجلس برای بورس در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده است. به گفته وی، کمترین تنش در بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس برای بازار سرمایه دیده شده و مجلس به دنبال استقلال‌بخشی به ساختار سازمان بورس اوراق بهادار است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس، با حجم ۶۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان با حجم نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بورس تهران اختصاص یافت و ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۶۵۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۲۲۶۰ میلیارد تومان، رسید.


در ادامه روند کاهشی ارزش کل معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس، این رقم امروز به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید که معادل ۵۹ درصد از کل ارزش معاملات امروز را شامل می‌شود. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای قنقش، توسن و خاور اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، وگردش و شپنا متمرکز کردند.


بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۱۰ ، ۲۷۶ و ۲۵۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۶.۷۷۸.۷۵ (۲۵۶۷۹.۶۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۳.۱۹۴.۳۹ (۵۹۴۴.۱۰-)


ارزش معاملات: ۲.۹۱۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، فولاد و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۱۷.۵۰ (۲۵۶.۰۷-)


ارزش معاملات: ۲.۲۶۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: آریا، زاگرس و شگویا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0