بااقتصاد
1400/10/08
14:23
افت‌وخیز شاخص کل و تردید برای عبور از محدوده مقاومتی/ پایان نخستین هفته زمستانی بورس روی نوار سرخ

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۸ دی ۱۴۰۰ روند مثبت صبحگاهی معاملات بورس تهران تا یک نیمه دوام نیاورد و با افزایش صف‌های فروش سهام، نخستین هفته زمستانی بازارهای سهام روی نوار سرخ‌رنگ به پایان رسید، هرچند شاخص کل هم‌وزن و فرابورس اندکی رشد کردند اما نتوانستند شاخص کل را روی کانال ۱.۴ میلیونی و در محدوده مقاومتی حفظ کنند. حرکت سینوسی شاخص کل در این محدوده، نشانه تردید خریداران سهام در شرایط مبهم برجام و کاهش نرخ دلار است.

صعود کم‌رمق شاخص کل هم‌وزن و آیفکس در بازار منفی


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، ۸ دی‌ماه، معاملات بازارهای سهام تهران کمی متعادل و با گرایش منفی بود و افزایش عرضه در نمادهای بزرگ، منجر به ریزش ۲۵۵۳ واحدی شاخص کل شد و کانال ۱.۴ میلیونی را از دست داد تا در پله یک‌میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی، نخستین هفته معاملاتی زمستان را به پایان برساند. شاخص کل هم‌وزن با مثبت ۷۳۹ واحدی به رقم ۳۶۸ هزار و ۹۹ واحد رسید و شاخص کل فرابورس هم با ۶ واحد سبزرنگ، به جایگاه ۱۸ هزار و ۸۳۶ واحدی ارتقا یافت.


عرضه پرحجم در نمادهای بزرگ بورس تهران


معاملات بورس تهران امروز متاثر از افزایش عرضه و صف‌های فروش پرحجم در نمادهای بزرگ قرار گرفت و فولاد، فارس، فملی، وغدیر و شبندر، منفی‌سازان اصلی شاخص کل بودند. نمادهای بانکی بورس تهران اما روند متعادل و مثبت را پشت سر گذاشتند و دو نماد وبملت و وامید بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند. شستا، خودرو و فملی در صدر جدول پرتراکنش‌های منفی این بازار ایستادند و خپارس، وبملت و برکت، در نقطه مقابل و روی نوار مثبت ظاهر شدند.


ادمه شاخص‌سازی بپاس برای فرابورس


رشد ۶ واحدی شاخص کل آیفکس هم امروز با تاثیرپذیری از معاملات مثبت بپاس رقم خورد و فرابورس و غصینو در رتبه‌های بعدی مثبت‌سازان این بازار قرار گرفتند. صبا، شجم، شگویا و کزغال هم بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل آیفکس تحمیل کردند. فرابورس، توسن و چخزر، نمادهای پرتراکنش مثبت در بازار فرابورس لقب گرفتند درحالی‌که حآفرین، فجهان و مدیریت بالاترین میزان تراکنش منفی را به ثبت رساندند.


معاملات ۷۰ درصد از نمادها در مدار منفی


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۴ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و ۲۵ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شدند. طی این دادوستدها، حدود ۷۰ درصد از نمادها در مدار منفی قرار گرفتند که نشان‌دهنده فشار عرضه‌کنندگان برای فروش بیش از دو سوم معاملات امروز بود.


تحقق وعده رییس سازمان بورس برای پرداخت سود سهام از طریق سجام


رییس سازمان بورس اوراق بهادار، از ایجاد زیرساخت برای پرداخت سود سهام از طریق سجام خبر داد و گفت که منتظر تصویب قانون جدید بازار سرمایه است. مجید عشقی، گفت: همانطور که وعده داده بودیم طی دو ماه اخیر تمامی زیرساخت‌های فنی لازم برای این کار، انجام شده است و با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس، شاهد پرداخت سود سهام همه شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از طریق سامانه سجام خواهیم بود.


به گفته رییس سازمان بورس، گرچه اکنون زمان تقسیم سود سهام شرکت‌ها نیست اما زیرساخت‌های فنی لازم برای این امر در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به طور کامل ایجاد شده است. وی افزود: برای برخی شرکت‌ها باید الزامات قانونی در پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام تصویب شود. برخی از بانک‌هایی که در بورس هستند اعلام کرده‌اند، به‌دلیل این‌که بانک هستند، سود سهام‌شان را از درگاه‌های بانکی پرداخت می‌کنند.


گفتنی است؛ سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد الزام قانونی شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سامانه سجام را در پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار گنجانده بود.


کنترل تورم و رشد نقدینگی با ظرفیت‌های خالی شرکت‌پروژه‌ها در بازار سرمایه


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، بااشاره به ۹۰ درصد ذخایر معدنی شناسایی نشده و یا غیر فعال در کشور، گفت: با کمک شرکت‌پروژه‌ها و از طریق بازار سرمایه می‌توان این ظرفیت‌های غیرفعال را تامین مالی و فعال کرد. به گفته پورابراهیمی، وجود ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جاری در کشور ظرفیت خوبی است که می‌توان آن را از طریق شرکت‌پروژه‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی استفاده کرد و با هدایت آن، مانع از افزایش تورم در اقتصاد شد.


واگذاری نقدی بلوک یک و دو هلدینگ خلیج فارس در بورس


معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی امروز آخرین خبرها از واگذاری بلوک هلدینگ خلیج‌فارس را اعلام کرد و گفت که واگذاری بلوک یک و ۲ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، به صورت نقدی انجام خواهد شد.


به گفته حسین قربانزاده، سهم یک درصد بدون اضافه ارزش، اما سهم ۲ درصد با پنج درصد اضافه ارزش در روزهای ۱۱ و ۱۲ دی‌ماه عرضه می‌شود و بلوک ۱۵درصد با ۳۰درصد اضافه ارزش، واگذار خواهد شد. قسمت سه بلوک، بر اساسی قیمت تابلو بورس است.


پتروشیمی الوند و بندر امام در نوبت اول عرضه سهام خلیج فارس


مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز از جزییات عرضه سهام این شرکت خبر داد و گفت: پتروشیمی الوند و بندر امام، در صف عرضه‌های اولیه هلدینگ قرار دارند. به گفته جعفر ربیعی، سرمایه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تا پایان امسال به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و بدهی ارزی شرکت از زمان واگذاری هلدینگ تاکنون، از ۴ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.


وی افزود: در سال ۹۲ و بعد از اینکه تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی به بخش غیر دولتی واگذار شدند، تصمیم گرفته شد تا شرکت‌های باقی‌مانده در قالب یک هلدینگ تجمیع و به بخش غیردولتی واگذار شوند. تا قبل از آن، سهام برخی از شرکت‌های پتروشیمی به صورت مجزا به بخش غیردولتی واگذار شده بود، اما در پایان سال ۹۱ این تصمیم اتخاذ شد که بهتر است تا شرکت‌ها تجمیع شوند و به صورت هلدینگ خلیج فارس درآیند.


تامین مالی ۴ هزار میلیارد تومانی فارس از بازار سرمایه


ربیعی اظهار کرد: در آن سال این هلدینگ با حضور ۱۵ شرکت شکل گرفت و در اوایل سال ۹۲ در بورس عرضه شد. این در شرایطی بود که از ۱۵شرکت وارد شده به بورس ۶ شرکت زیان‌ده بودند. به گفته مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، صادرات غیرنفتی شرکت صنایع پتروشیمی فارس امسال به ۵ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین ۲۸ پروژه در دست اجرای هلدینگ به ارزش ۱۵ میلیارد دلار، معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان است که تا کنون ۴ هزار میلیارد تومان از بورس در قالب اوراق مبتنی بر سهام و اجاره، تامین مالی شده است.


بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ طی هفته آینده در صحن علنی مجلس


به گفته رییس مجلس، نمایندگان و اعضای هیات دولت، کلیات بودجه ۱۴۰۱ را یکشنبه آینده، ۱۹ دی‌ماه در صحن علنی بررسی خواهند کرد. محمدباقر قالیباف افزود: با توجه به تایید مصوبه دو فوریتی بررسی لایحه بودجه از سوی شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق از یکشنبه هفته آینده کلیات بودجه را بررسی می‌کند. براساس قانون جدید، کمیسیون تلفیق ۵ روز فرصت بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را دارد.


گفتنی است؛ کمیسیون تلفیق روز گذشته تشکیل جلسه داد و اعضای هیات ریییسه هم انتخاب شدند و ۵ روز کاری فرصت دارند تا بودجه را بررسی کنند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۸ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار بورس و فرابورس، با حجم ۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته، اندکی افزایش نشان داد. از این مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۶۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز گذشته، ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای سمازن، فرابورس و تاصیکو اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های وتوصا، فملی و فولاد متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و چندرشته‌ای به ترتیب با ۳۸۳ ، ۲۶۰ و ۲۳۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۹۷.۳۵۷.۷۱ (۲۵۵۳.۴۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۸.۰۹۹.۴۳ (۷۳۹.۸۶افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۱۴۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: فولاد، فارس و فملی


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: وبملت، وامید و حکشتی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۳۶.۰۴ (۶.۲۵افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۱۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: بپاس، فرابورس و غصینو


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: صبا، شجم و شگویا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0