همفکران
1400/02/07
15:36
شاخص سازها در مسیر رشد

شاخص کل بورس تهران امروز با افزایش بیش از ۱۵ هزار واحدی معادل ۱.۳ درصدی کار خود را تمام کرد و بازپسگیری سطح ۱۲۰۰ هزار واحدی، خود را به یک میلیون و دویست و دو هزار واحد رساند. از ابتدای معاملات روند شاخص صعودی بود و رشد شاخص سازها این روند تا پایان حفظ کرد.

شاخص کل بورس تهران امروز با افزایش بیش از ۱۵ هزار واحدی معادل ۱.۳ درصدی کار خود را تمام کرد و بازپسگیری سطح ۱۲۰۰ هزار واحدی، خود را به یک میلیون و دویست و دو هزار واحد رساند. از ابتدای معاملات روند شاخص صعودی بود و رشد شاخص سازها این روند تا پایان حفظ کرد. شاخص هم وزن اما روند پر نوسانی داشت و چند بار به رنگ قرمز درآمد اما از ساعت ۱۰ با اطمینان روند صعودی خود را آغاز کرد و توانست ۱۶۸ واحد رشد را ثبت کند. مهمترین نمادهای تاثیرگذار امروز بزرگان بازار بودند به خصوص فولاد، فملی و فارس.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روز خود را نزولی آغاز کرد اما بعد از چند دقیقه تغییر مسیر داد. هرچند در دقایقی پایانی بازار کمی از رشد خود را واگذار کرد. این شاخص با ۳۲ واحد معادل ۰.۲ درصد رشد خود را به ۱۷،۶۳۶ واحد رساند. مهمترین نمادهای تاثیر گذار فرابورس کگهر ، آریا و هرمز بودند.


در معاملات روز جاری ارزش معاملات خرد با رشد ۴۸ درصدی نسبت به روز گذشته، ۳۲۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید و شاهد خروج ۱۷۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودم. ارزش کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی رشد نسبت به دیروز به ۶۰،۰۶۳ هزار میلیارد ریال معادل ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.


در آخرین دقایق بازار دهنوی خبرهای خوشی برای فعالان اعلام کرد. وی خبر از تزریق ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی ، برطرف شدن ممنوعیت دریافت وام توسط شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری ها و اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی داد. علاوه بر این ۷ پیشنهاد دیگر به جلسه سران قوا ارسال خواهد شد.


پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها صدرنشین جدول بیشترین حجم معامله شده بودند. خساپا هرچند در صف فروش روز را تمام کرد اما با حمایت ۹۸ درصدی حقیقی ها همراه بود و بیشترین حجم معامله شده امروز را به خود اختصاص داد. پشت سر او خودرو ، خبهمن و خگستر قرار داشتند.


بعد از خودویی ها دو گروه فلزات اساسی و فراورده های نفتی بودند. شاخص گروه فلزات اساسی برای دومین روز رشد کرد و امروز بیش از ۴ درصد افزایش یافت. گروه فراورده های نفتی هم بعد از مدتها رنگ سبز را به خود دید امروز ۱.۶ درصد بالاتر از دیروز قرار گرفت.


بیشترین ورود و خروج پول


فلزات اساسی با اختلاف بیشترین توجه حقیقی ها را به خود جلب کردند. این اتفاق می تواند رشد خوب امروز این نمادها را توجیه کند. بعد از آن هلدینگ ها و خودرویی ها قرار گرفتند. سه گروه بانک ها ، کانی های فلزی و سیمانی ها صنایع مورد توجه حقوقی ها بودند و بیشترین پول حقوقی را به خود جذب کردند.


با توجه به موارد بالا حضور فملی و فولاد در بین شرکت هایی با بیشترین توجه حقیقی ها خیلی عجیب نیست. بعد از این دو نیز پترول بیشترین پول حقیقی را دریافت کرد. حقوقی ها بیشتر در نمادهای وپاسار ، کگهر و غسالم پول تزریق کردند.


نمادهای مشکوک


در بازه هفت روزه سه نماد شتوکا ، ولملت و پخش مشکوک ترین حجم را داشتند و در بازه یک ماهه شتوکا ، کرمان و خبهمن.


شتوکا مدتها در صف فروش بود اما خرید کم جلوی اصلاح قیمت آن را می گرفت، به طوری که میانگین حجم ماهانه شتوکا حدود ۲ هزار سهم ثبت شده است. اما امروز یک کد حقوقی ۶۰۰ هزار سهم را خرید تا با پر کردن قسمتی از حجم مبنا کمکی به روند اصلاح آن کرده باشد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع فلزات اساسی با ۱.۷ درصد رشد پیشتاز بازدهی امروز بود و چند رشته ای صنعتی وبا ۰.۹ درصد و استخراج نفت و گاز با ۰.۶ دیگر صنایع پر بازده بودند. در مقابل فراورده های نفتی با ۲.۳ درصد کاهش ، خودرو با ۱.۹ درصد و استخراج کانه های فلزی با ۱.۴ درصد بیشترین افت را به نام خود ثبت کردند.


بدون در نظر گرفتن حق تقدم ها بیشترین بازدهی روزانه برای فنوال ، فایرا و فملی ثبت شد که هر سه در صنعت فلزات اساسی هم گروه هستند. امروز فنوال ۵.۷۳ ، فایرا ۵.۴ و فملی ۵.۴ رشد کردند. در مقابل سه نماد وثنو با ۴.۵ درصد، ویسرو با ۴ درصد و ورازی با ۳.۹ درصد افت ، بیشترین کاهش قیمت را در پایان معاملات به نام خود ثبت کردند.


مدت زیادی است که کنترل نماد وثنو در اختیار حقیقی ها است. از ۶ میلیون سهم معامله شده ۱۰۰ درصد عرضه ها و ۱۰۰ درصد خریدها را حقیقی ها بر عهده داشتند و حقوقی ها حتی یک سهم خرید و فروش نکردند.


فنوال چند روزی است که در حال رشد است اما تحلیلگران امیدی به ادامه این رشد ندارند و خود را آماده کاهش قیمت در این نماد کرده اند. امروز بیش از ۸ میلیون سهم معامله شد و عملکرد حقوقی ها در عرضه و تقاضا متعادل بود. نکته جالب فروش ۴۱ درصد از عرضه ها توسط ۴ کد حقوقی و خرید ۴۷ درصد از معاملات توسط تنها یک کد حقوقی بود. فنوال روز را در محدوده قرمز شروع کرد اما به مرور و با افزایش خریدها رشد کرد تا جاییکه ساعت ۱۰ به صف خرید نشست و این صف را تا پایان بازار برای خود حفظ کرد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار کماکان در کانال نزولی خود قرار دارد اما چند روزی است در محدوده ۲۳ هزار ۳۰۰ تومان در حال در جا زدن است. شاید رسیدن اخباری از سرانجام مذاکرات بتواند مسیر آینده این ارز مهم را مشخص کند.


سکه طرح جدید دیروز و بعد از ۴ ماه کانال ۱۰ میلیون تومان را از دست داد. صبح امروز تلاش کرد تا دوباره وارد کانال شود اما هنوز موفق نشده است و در محدود ۹ میلیون ۹۵۰ هزار تومان نوسان می کند.


انس طلا بعد از دور روز کاهش قیمت امروز رشد داشت و با ۳ دلار افزایش قیمت به ۱۷۸۰ دلار رسید. شاید در روزهای آینده بتواند از مقاومت ۱۸۰۰ دلار نیز عبور کند.


انتهای خبر

0
0