فارس نیوز
1401/06/06
16:02
الگوهای رشد شاخص‌های بورس مشخص شد/ لیدرهای سنتی عامل ریزش بازار سهام

تحلیلگران معتقدند، رشد شاخص به عملکرد سطح حمایت و قیمت‌ها به کف رسیده است و باید شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از چند روز سبزپوشی، در جریان معاملات امروز، لباس قرمز برتن کرد تا دوباره سهامداران با تغییر روند در بورس مواجه شوند.


برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، شاخص کل در حال تشکیل الگوی کف دوقلوی برگشتی است و شاخص کل هموزن هم مشکوک به تشکیل الگوی برگشتی سر و شانه معکوس است.


طی معاملات دیروز و امروز نیروهای صعودی بازار ضعیف ‌تر از روزهای قبل شدند. به نظر می‌رسد پیشروهای سنتی بازار در معاملات امروز عامل ریزش بورس بوده‌اند.


تحلیلگران تکنیکال، رشد شاخص را به عملکرد سطح حمایت مرتبط می‌دانند و معتقدند، قیمت‌ها به کف رسیده و باید شاهد رشد قیمت‌ها باشیم. گروهی دیگر از تحلیلگران نیز رشد نمادهای نفتی را به علت رشد قیمت نفت می‌دانند و عوامل بنیادی را علت تداوم رشد شاخص می‌دانند.


امروز در بورس خودروی هایما توسط ایران خودرو در بورس کالا عرضه شد، با توجه به کاهش حجم معاملات گروه خودرو انتظار حمایت و رشد مثبتی قیمت در گروه خودرویی به وجود خواهد آمد.


امروز اغلب نمادهای بانکی و خودرویی با ریزش قیمت همراه بودند و بیشترین خروج پول حقیقی نیز در این گروه ها رخ داده است.


* تشکیل الگوهای برگشتی نیاز به رشد تقاضا دارد


مهدی امیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: الگوهای برگشتی در نمودارها معمولا در انتهای روندهای نزولی یا صعودی تشکیل می‌شوند و علامت تغییر روند را به بازارها می‌دهند.


وی ادامه داد: در یک روند نزولی در صورتی که یک الگوی برگشتی تشکیل شود به عنوان پایان روند نزولی و تغییر جهت روند به حالت صعودی شناخته می شود و زمانی که در سقف قیمتی الگوی برگشتی تایید شود، به عنوان سیگنال خروج و کاهش قیمت شناخته می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بسیاری از سهام و گروه‌های بازار وضعیت تکنیکالی مشابه شاخص کل و کل هموزن را دارند، ولی تایید الگوهای برگشتی زمانی اتفاق می افتند که مقاومت پیش رو با حجم قابل توجه شکسته شود، مسئله‌ای که مستلزم افزایش تقاضای بازار است.


* افت شاخص‌های عملکردی بورس


در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۵ هزار و ۹۴۸ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۹۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۴۱ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با افت هزار و ۷۷۰ واحدی در سطح ۴۰۸ هزار و ۵۵۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۴۳ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۸۳ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۳۰۵ واحد باقی ماند.


* رشد ارزش کل معاملات بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۱ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان بود که ۵۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام با کاهش نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۸ درصد بوده است.


* افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در جریان معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت و نمادهای فزر (پویا زرکان آق دره)، ونیرو (سرمایه ‌گذاری ‌نیرو) و وغدیر (سرمایه ‌گذاری ‌غدیر) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* افت ارزش صف های خرید بورس


در جریان معاملات روز یکشنبه، ۲۳۲ نماد با رشد قیمت و ۴۱۱ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و به ۱۵۹ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته کاهش یافت و در رقم ۱۶۶ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران)، بالبر (شرکت کابل البرز) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غاذر (شرکت کشت و صنعت پیاذر)، حخزر (کشتیرانی دریای خزر) و سصفها (سیمان اصفهان) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0