بااقتصاد
1401/02/11
14:23
حفظ سبزپوشی شاخص کل بورس با تداوم حضور حقیقی‌ها در سمت تقاضا/ ضشاخص کل آیفکس ۳۵ واحد عقب نشست

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران که از ابتدای هفته گذشته روند اصلاحی به خود گرفته و در برخی روزها نیز کمی رشد کرده بود، امروز هم با ۳۰۰۰ واحد مثبت، روی پله یک‌میلیون و ۵۲۵ هزار واحد مستقر شد. تداوم سبزپوشی بورس تهران با حضور حقیقی‌ها در سمت تقاضا و ارزش حدود ۶ هزار میلیارد تومانی معاملات خرد در پایان وقت بازار رقم خورد. تمامی شاخص‌های بورس تهران امروز صعود کردند اما شاخص کل آیفکس با ریزش ۳۵ واحدی مواجه شد.

قطع روند ممتد صعود شاخص کل آیفکس


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، جریان معاملات بورس و فرابورس کمی متفاوت طی شد. شاخص کل هم‌وزن مطابق روزهای معاملاتی اخیر، صعود بالاتری را نسبت به شاخص کل بورس شاهد بود. ۴۲۴۵ واحد مثبت، نتیجه معاملات حقیقی‌ها بود که شاخص کل هم‌وزن را به ۴۱۹ هزار و ۳۵۱ واحد ارتقا داد. شاخص کل فرابورس هم که در جریان صعودی ممتد و متعادل قرار داشت، امروز ۳۵ واحد افت کرد و به رقم ۲۰ هزار و ۹۴۰ واحدی عقب نشست.


شاخص‌سازان بزرگ بورس در مدار منفی


صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران، امروز هم با حضور نمادهای کوچک‌تر سبز شد و شبریز، وتجارت و حکشتی بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند. فملی، نوری، فولاد و کگل هم مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل شدند. شستا و خودرو، مانند دیروز بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی مثبت را در این بازار به خود اختصاص دادند و خگستر در نقطه مقابل ایستاد.


آریا منفی‌ساز بزرگ شاخص کل فرابورس


در بازار فرابورس، آریا بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل آیفکس گذاشت و سمگا، صبا و زاگرس در رتبه‌های بعدی ایستادند. در این بازار معاملات مثبت بپاس، غصینو و وملل نتواست از سرخپوشی شاخص کل آیفکس جلوگیری کند. کرمان، آریا و تجلی، بالاترین حجم تراکنش معاملات منفی در این بازار را رقم زدند.


رشد بیش از ۳ درصدی قیمت برای ۱۸۰ نماد شرکتی


به‌این‌ترتیب، در دومین روز معاملاتی هفته دوم اردیبهشت‌ماه، معامله‌گران سهام ۶۳۵ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۲ نماد هم بدون معامله روی تابلو، به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند. تعداد صف‌های خرید سهام امروز به ۱۵۲ نماد به ارزش ۷۸۵ هزار میلیارد تومان و صف‌های فروش به ۲۳ سهم با ارزش ۵۹ هزار میلیارد تومان رسید و رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۸۰ نماد شرکتی رقم خورد درحالی‌که ۵۲ نماد شاهد کاهش قیمت بیش از ۳ درصد بودند.


صندوق توسعه ملی ۱۳۰۰ میلیارد تومان پول وارد بورس کرد


طبق جدیدترین اعلام صندوق توسعه ملی، اختلاف این صندوق با صندوق تثبیت بازار سرمایه بر سر واریز حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی است که قرار بود در راستای حمایت از بازار سرمایه به صورت مرحله‌ای به بورس تزریق شود.


این در حالی است که طی دی ماه گذشته با واریز قسط ۶۵۰ میلیارد تومانی، صندوق توسعه ملی اعلام کرد که تا آن زمان در مجموع ۲.۷ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار واریز شده و قرار است مابقی نیز در اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی و از محل ریال بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی در بانک‌ها، پرداخت شود.


ازسرگیری واریزی‌های صندوق توسعه به صندوق تثبیت


امیرمهدی صبایی، مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از امضای قرارداد بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: براساس قرارداد امضا شده قراراست بزودی واریزی بهمن و اسفند ۱۴۰۰ که رقمی معادل یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، انجام شود.


صبایی با بیان اینکه این صندوق تا به امروز ۲ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان دریافتی داشته است که یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر هم امروز واریز خواهد شد، گفت: باقی این واریزی به صورت ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان واریز می شود تا به سقف تعیین شده برسیم.


اضافه شدن حدود ۵ میلیون نفر دیگر به سهامداران عدالت


حسین قربان‌زاده، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان خصوصی سازی، اظهار کرد: قبلا در ۲۰ گروه، مشمولان سهام عدالت شناسایی شده بودند و الان هم باید استعلام صورت گیرد اما برآوردها حدود ۵ میلیون نفر است.


به گفته وی، اختصاص سهام عدالت به جاماندگان قطعی است و بر اساس تکلیف قانونی بودجه باید از محل سهام باقی مانده دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری به افراد واجد شرایط سهام اختصاص یابد.


قربان‌زاده افزود: کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد و وزارت تعاون برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تشکیل شده و اختصاص این سهام امسال قطعی است. بر اساس تکلیف قانونی بودجه باید از محل سهام باقی مانده دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری به افراد مشمول به کمیته امداد، بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط سهام اختصاص یابد و وزارتخانه‌های رفاه و اقتصاد باید سازوکار اختصاص این سهام به دهک‌های مشمول را استخراج کنند.


اعلام زمان واریز سود سهام عدالت برای جاماندگان


سلمانی، معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز امروز اعلام کرد: برای افرادی که سود سهام عدالت سال قبل را دریافت نکرده‌ند، این سود قطعا تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود.


به گفته وی، سود سهام عدالت تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ قطعا پرداخت و مقرر شده است که برای بقیه هم تا عید فطر پرداخت شود. با این حال اگر این موضوع انجام نشود، این سود قطعا تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد.


کمیته فقهی، یکی از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، درباره عملکرد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: خوشبختانه یکی از کمیته‌هایی که از اوایل تاسیس سازمان بورس راه اندازی شد، کمیته فقهی بورس است که اعضای آن را افراد کاملا سرشناس و متخصص در امور اقتصادی و فقه تشکیل می‌دهند.


وی افزود: تمام ابزارهایی که در بازار سرمایه تعریف و راه اندازی می‌شود، قبل از این که عملیاتی شود و حتی در مرحله طراحی در کمیته فقهی بورس مورد بحث و سپس به تصویب می‌رسد و آنگاه به اجرا درمی‌آید. در واقع این کمیته یکی از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه است که این فرایند درباره تمام ابزارهای سرمایه طی می‌شود.


پیشنهاد تشکیل بورس کالای ایران در سوریه


بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس اوراق بهادار در امور بین الملل، خبر داد که پیشنهادهای متنوع بورس کالا به مقامات مرتبط به بازار سرمایه سوریه ارسال شده است. وی گفت: در حال حاضر، منتظریم که طرف سوری نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند تا از این طریق وارد فاز جدید از همکاری خود با این کشور شویم.


به گفته وی، بورس کالای ایران، آمادگی کامل برای تاسیس بورس کالا در سوریه و همچنین تشکیل پلتفرم مشترک معاملاتی با کشور سوریه را در حوزه بورس کالا دارد. این آمادگی به طور رسمی از طریق دفتر مشترکی که در بالا به آن اشاره شد، به بازار مالی سوریه اعلام شده است. همچنین بورس کالای ایران در این زمینه از تجربه خود در خصوص تاسیس پلتفرم مشترک بورس کالا با بورس‌های کالایی هند استفاده می‌کند و در حال حاضر این پلتفرم نیز آماده بهره‌برداری است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۵۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۲۳۵۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۷۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم رو به رشد بود و به بیش از۶۱۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدها، ۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای وبصادر، شبریز و حکشتی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های سخوز، فولاد و فملی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، بانک‌ها و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۵۷۶ ، ۴۴۷ و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۵.۴۵۰.۰۸ (۳۰۱۱.۳۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۹.۳۵۱.۳۵ (۴۲۴۵.۲۹افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۷۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شبریز، وتجارت و حکشتی


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، نوری و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۴۰.۸۷(۳۵.۷۲-)


ارزش معاملات: ۱۷.۷۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، غصینو و وملل


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، سمگا و صبا


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0