همفکران
1400/07/11
15:14
گزارش بازار / بی محلی شاخص به دلار و حقیقی ها

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۲۰۰ واحد معادل ۰.۲۲ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۸۱ هزار واحد رسید. شاخص روز پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، در ابتدا با صعودی امیدوار کننده بیش از ۸ هزار واحد بالا رفت اما تنها ۴۰ دقیقه بعد تغییر جهت داد. افت شاخص حدود یک ساعت ادامه داشت تا بالاخره به تعادل رسید، در نیمه دوم بازار دوباره کمی تقاضا قوت گرفت و شاخص توانست کمی رشد کند. شاخص هم وزن روز خوبی نداشت و ۲۲۰۰ واحد معادل ۰.۵۳ درصد کاهش پیدا کرد. این شاخص تنها چند دقیقه اول روز سبز بود و بعد به سرعت افت کرد ولی هم‌زمان با تقویت دوباره شاخص کل توانست کمی از ضررها را جبران کند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۲۰۰ واحد معادل ۰.۲۲ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۸۱ هزار واحد رسید. شاخص روز پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، در ابتدا با صعودی امیدوار کننده بیش از ۸ هزار واحد بالا رفت اما تنها ۴۰ دقیقه بعد تغییر جهت داد. افت شاخص حدود یک ساعت ادامه داشت تا بالاخره به تعادل رسید، در نیمه دوم بازار دوباره کمی تقاضا قوت گرفت و شاخص توانست کمی رشد کند. شاخص هم وزن روز خوبی نداشت و ۲۲۰۰ واحد معادل ۰.۵۳ درصد کاهش پیدا کرد. این شاخص تنها چند دقیقه اول روز سبز بود و بعد به سرعت افت کرد ولی هم‌زمان با تقویت دوباره شاخص کل توانست کمی از ضررها را جبران کند. فارس، تاپیکو و ومعادن بیشترین تاثیر مثبت را داشتند، تاپیکو چند مرتبه به صف خرید رفت اما خیلی زود عرضه‌ها قیمت را کاهش می‌دادند، دو نماد دیگر متعادل بودند و به صف نرسیدند. فملی، فولاد و شپنا سه نماد با بیشترین تاثیر منفی بودند ولی هر سه متعادل بودند و به صف فروش نرفتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۳۰ دقیقه اول بازار صعودی بود اما پس از آن نزولی شد بخش زیادی از رشد خود را از دست داد هرچند روز را با رنگ سبز به پایان رساند و توانست ۱۸ واحد معادل ۰.۱ درصد رشد کند و به ۲۱ هزار ۳۲۰ واحد برسد. بپاس، زاگرس و شاوان بیش از همه اثر مثبت و شگویا، آریا و هرمز بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز با خروج ۵۵۹ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید که بیشترین خروج پول از ابتدای مهرماه است. ارزش معاملات خرد نیز ۷۴۱۱ میلیارد تومان ثبت شد که تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته نداشت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


امروز رئیسی دستوری برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار داد. رئیس جمهور با تاکید بر اولویت‌بندی در برنامه‌های اقتصادی کشور دستور داد جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت با موضوع تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار در حوزه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی برگزار شود.


دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس با انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد خواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمت‌گذاری توسط این شورا شد.


حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه کشور دیشب در یک گفتگوی زنده خبرهای خوبی داد. وی گفت: برای دریافت مطالبات خود از کره جنوبی به توافقاتی رسیده‌ایم، وزیرخارجه انگلیس به ما قول بازپرداخت بدهی داده است، به‌زودی مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود و این مذاکرات توسط وزارت خارجه انجام خواهد شد، آمریکا ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ما را آزاد کند تا زودتر به میز مذاکره برگردیم‌.


دیشب وزیر صمت هم از مخالفت خود با واردات خودرو خبر داد اما گفت: اگر قانونی مصوب شود ما مکلف به اجرای آن هستیم.


صندوق‌های دولتی


دارایکم تا ساعت ۱۲ در بازه منفی بود اما در چند ساعت پایانی خود را به بازه مثبت کشاند، هر چند باز هم قیمت پایانی منفی ماند و با افت ۰.۳۶ درصدی به ۱۲۶۰۳۰ ریال رسید. ارزش ذاتی نیز رشد داشت و به ۱۷۲۳۸۷ تومان شد. حقوقی‌ها نقش موثری در معاملات نداشتند، حقیقی ها ۱.۸ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.

پالایشی یکم تمام روز را در بازه منفی طی کرد و قیمت پایانی ۲.۱ درصد افت کرد و ۷۹۹۰۰ ریال شد. ولی ارزش ذاتی صندوق افزایش یافت و به ۱۰۱۰۲۵ ریال رسید. حقوقی‌ها بیشتر خریدار بودند و ۷.۵ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


گروه خودرویی‌ها با اختلاف زیاد بیشترین حجم معاملات را داشتند و فراورده‌های نفتی و بانک­ها نیز در رتبه‌های بعد قرار گرفتند. در بین نمادهای بورسی بیش از همه خودرو، خبهمن و خساپا دست به دست شدند.


خودرو هر طور بود خود را به صف خرید رساند. این نماد روز را در بازه منفی و با کاهش قیمت آغاز کرد اما در نیمه دوم مورد توجه قرار گرفت و قیمت تا سقف روزانه بالا رفت تا جایی که در آخرین دقایق صف خرید چند ده میلیون تشکیل شد. از ۶۳۲ میلیون سهم معامله شده ۱۲ درصد توسط ۱۱ کد حقوقی عرضه و ۹۵ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد و آن‌ها ۹ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه‌های خودرویی، بیمه و دارو ورود پول حقیقی داشتند و فلزات اساسی، هلدینگ ها و صندوق‌ها خروج پول را تجربه کردند. نمادهای تاپیکو، خبهمن و اتکای بیشترین توجه حقیقی ها را به خود جلب کردند و فجهان، شتران و وغدیر بیش از همه توسط حقوقی‌ها حمایت شدند.


تاپیکو تمام روز سبز بود اما نوسان زیاد داشت و چند بار به صف خرید رفت اما حجم عرضه‌ها هر بار مانع از باقی ماندن صف می‌شد. از ۱۳۵ میلیون سهم معامله شده ۴۹ درصد توس حقوقی‌ها عرضه و ۶۷ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد در نتیجه شاهد ورود ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد بودیم. تاپیکو P/E ۸.۱۶ دارد که از میانگین گروه محصولات شیمیایی و میانگین بازار کمتر است. این نماد امروز دوباره به مقاومت مهمی رسید، این مقاومت چند هفته قبل موجب اصلاح شده بود و اما شاید این بار بتوان از سد آن عبور کرد.


فجهان حمایت آشکار حقوقی‌ها را داشت. حقوقی‌ها سفارش سنگین خرید را دقیقا روی صفر تابلو گذاشته بودند البته در میانه روز حجم عرضه‌ها کار دست شان داد و برای دقایقی قیمت افت زیادی کرد ولی باز هم حمایت ها قیمت را بالا کشیدند. از ۱۹۲ میلیون سهم معامله شده ۷۵ درصد توسط ۷ کد حقوقی خریداری و ۹۸ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد، در نتیجه شاهد ورود ۹۴ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد بودیم.




نمادهای مشکوک


تاپیکو، وتوشه و سیستم سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات خراسان، کالا و سایرا رسید.


خراسان بعد از ۱۵ ماه توانست از سقف تاریخی خود عبور کند. این نماد روز را در صف خرید شروع کرد اما در طول روز چندین بار صف عرضه شد. از ۶ میلیون سهم معامله شده ۴۴ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۸۲ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد و ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد. P/E خراسان ۱۰.۴۷ ثبت شده است که از میانگین گروه محصولات شیمیایی بالاتر است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غزر با ۱۲.۵۴ درصد، غگز با ۸.۳۳ درصد و بپاس و توسن با ۵ درصد به دست آوردند. در مقابل کلر با ۴.۹۹ درصد، شسینا با ۴.۸۸ درصد و حپترو با ۴.۸۵ درصد بیش از دیگر نمادها کاهش ارزش را تجربه کردند.


غزر بعد از افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از محل اندوخته بازگشایی شد و خریداران استقبال گرمی از او کردند. این نماد رشد حدود ۱۴ درصدی داشت و خیلی زود به صف خرید رفت. حقوقی‌ها در معاملات دخالت چندانی نداشتند و تمام عرضه‌ها و خریدها توسط حقیقی ها انجام شد. P/E غزر ۱۵.۶۶ ثبت شده است که پایین‌تر از گروه محصولات غذایی و بالاتر از میانگین بازار است.


کلر تلاش زیادی کرد تا امروز در صف فروش نماند اما ناکام ماند. یک کد حقوقی ۴۷ درصد از ۴۹۳ هزار سهم معامله شده را خریداری کرد و سعی داشت با ورود ۳ میلیارد تومان از نماد حمیت کند اما حقیقی ها با عرضه ۱۰۰ درصدی تا پایان صف فروش را حفظ کردند. P/E این نماد ۳۷.۱۱ اعلام شده است که تقریبا ۴ باربر میانگین گروه محصولت شیمیایی و بیش از سه برابر میانگین بازار است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز هم کاهشی بود و ۰.۷۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۲۸ هزار تومان رسید.


سکه طرح جدید به منطقه مهمی رسیده است و دیگر باید برای آینده خود تصمیم بگیرد. هر سکه با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به دیروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا به دلیل تعطیلات آخر هفته تغییر قیمت ندارد و در همان محدوده ۱۷۶۰ دلار باقی مانده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



انتهای خبر

0
0