همفکران
1401/04/22
14:48
وقایع نگاری همفکران از بازار در هفته سوم تیر ماه؛ ریزش قیمت ۷۶ درصد از نمادها

ریزش قیمت ۷۶ درصد از نمادها در هفته جاری ارزش معاملات خرد به کمترین مقدار روزانه طی ۴ ماه اخیر رسید. از مجموع ۴ روز معاملاتی هفته سوم تیر ماه، طی ۳ روز شاهد بودیم که ارزش معاملات خرد هر بار حدنصاب جدیدی را برای امسال به ثبت رساند و ...

وقایع نگاری همفکران از بازار در هفته سوم تیر ماه؛ افت قابل توجه ارزش معاملات خرد، ریزش قیمت ۷۶ درصد از نمادها


در هفته جاری ارزش معاملات خرد به کمترین مقدار روزانه طی ۴ ماه اخیر رسید. از مجموع ۴ روز معاملاتی هفته سوم تیر ماه، طی ۳ روز شاهد بودیم که ارزش معاملات خرد هر بار حدنصاب جدیدی را برای امسال به ثبت رساند و به ارقام پایینتری رسید. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در این هفته ۲،۸ همت بود که ۱۲ درصد کمتر از هفته قبل است.


شاخص کل مانند هفته قبل یک درصد افت کرد اما شاخص هموزن افت بیشتری را متحمل شد و ۳ درصد از ارتفاع آن کاسته شد.


در هفته سوم تیر ماه ۳۹ صنعت از ۴۶ صنعت حاضر در بازار سرمایه با افت ارزش بازار مواجه شدند که در راس آن ها صنعت چاپ با کسب بازدهی منفی ۹ درصد قرار داشت. صنایع استخراج سایر معادن با بیش از ۷ درصد و محصولات کاغذی با بالغ بر ۶ درصد بازدهی منفی مواجه شده و در رتبه های دوم و سوم بیشترین افت ارزش بازار قرار گرفتند. اما در همین شرایط بازار، صنعت فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی توانست بیش از ۴ درصد بازدهی مثبت به دست آورد.




از مجموع ۶۷۲ سهامی که این هفته در بازار داد و ستد شد ۵۱۴ تای آنها یعنی ۷۶ درصد آنها بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی منفی با ۱۸ درصد برای تکشا ثبت شد. قچار، غنوش، ختور، زبینا، بنو و میهن هر یک با منفی ۱۶ درصد بازدهی منفی در رتبه های دوم تا هفتم بیشترین افت قیمت سهام قرار گرفتند. اما سهام سکرد، تکنو، کمینا، وسالت و دکیمی که از حدود ۱۳ درصد تا ۱۶ درصد رشد کردند، موفق به کسب عنوان پربازده ترین سهام در هفته جاری شدند.



طی یک هفته اخیر عمده قیمت های جهانی منفی بودند. دلار نوسان خاصی نداشت. متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز ۴۱ میلیون تومان در هر مترمربع عبور کرد. عرضه خودرو در بورس کالا تصویب شد.


شنبه؛ شاخص سطح یک و نیم میلیون واحد را از دست داد


بازار بسیار کم رمق تر از روزهای قبل بود. در آغاز شاهد تحرکت مثبت و رو به بالا در قیمت برخی از نمادها بودیم اما رفته رفته فشار عرضه ها زیاد شد. در انتها، شاخص کل ۴،۰۹۴ واحد و شاخص هموزن ۲،۶۸۸ واحد کاهش یافتند. شاخص به زیر سطح یک و نیم میلیون واحد رسید. نکته قابل توجه امروز خرید بیش از ۵۶ میلیارد تومان از سهام میدکو توسط حقیقی ها بود.


رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران گفت راهکاری برای بهتر شدن شرایط تولیدکنندگان وجود ندارد. وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت ۳۲هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران خبر داد. مرکز آمار، اطلاعات بانک مرکزی در خصوص قیمت مسکن خرداد در تهران را نقض کرد و گفت قیمت مسکن تهران از مرز ۴۱ میلیون تومان عبور کرد. روسیه اعلام کرد که تنها به کشورهای دوست که بخواهند پول گندم این کشور را به روبل بپردازند گندم خواهد داد.


روند قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتال منفی شد. بیت کوین در محدوده ۲۱ هزار دلار قرار گرفت. قیمت نفت با افزایش به ۱۰۷ دلار رسید.


نرخ دلار در محدوده ۳۱ هزار و ۱۸۰ تومان و بهای هر گرم طلا ۱۸ عیار حدود یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان شد.


دوشنبه؛ رسیدن بهای دلار نیمایی به بالای ۲۶ هزار تومان


امروز هم بازار منفی بود. تسلط کامل بازار در دست فروشنده ها بود. به طوری که در پایان تعداد نمادهای منفی از ۵۱۰ نماد نیز فراتر رفت و تنها حدود ۸۰ نماد مثبت باقی ماندند. در انتها، شاخص کل ۱۰،۸۹۰ واحد و شاخص کل ۶،۲۷۰ واحد کاهش داشتند. ارزش معاملات خرد حدود ۳،۳ همت و تراز پول خرد منفی ۷۷۰ میلیارد تومان شد. مهمترین اتفاق امروز بازار تاثیر مثبت بیش از ۲ هزار واحدی فولاد بر شاخص کل بود که دلیل ویژه ای برای آن پیدا نشد.


در روزهای اخیر رئیس جمهور سریلانکا فرار کرد و کاخ ریاست جمهوری توسط مردم محاصره شد. کرونا دوباره اوج گرفت. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از احتمال موافقت مجلس با تفکیک وزارت صمت خبر داد. عادل کریم، وزیر برق عراق اعلام کرد تمامی بدهی‌های گازی عراق به ایران که بالغ بر یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بود، در زمان کوتاهی به طور کامل پرداخت شد.


کاهش ارزش یورو همزمان با تداوم روند نزولی شاخص سهام آلمان باعث شده تا ارزش بازار سرمایه این کشور نسبت به دنبا به ۱.۹۳٪ برسد که کمترین سطح تاریخ است. گسترش مجدد کرونا در چین باعث نگرانی فعالان بازار کامودیتی شده است.


شروع کار بازارهای جهانی کالا منفی بود. نفت برنت به ۱۰۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای طلا تا ۱،۸۳۸ واحد کاهش یافت. قیمت مس نیز با بیش از ۱،۱ درصد کاهش در محدوده ۷،۷۱۰ دلار در هر تن قرار گرفت. عرضه گاز روسیه به اروپا متوقف شد. تورم در چین رکورد ۲ ساله را شکست.


دلار نیمایی به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. دلار آزاد در محدوده ۳۱،۴۰۰ تومان قرار گرفت.


سه شنبه؛ بی رمق تر از هر روز


بازار با فشار فروش آغاز شد. در ادامه با رنج کشید مثبت در گروه های خودرویی و پالایشی سعی شد تا شرایط بازار بهبود پیدا کند اما قدرت فروشندگان بیشتر بود و در نهایت به افت بیش از ۴ هزار واحدی شاخص های کل و هموزن منجر شد. ارزش معاملات خرد به ۲،۷ همت و کمترین مقدار خود در سال ۱۴۰۱ رسید. تراز پول خرد بازار منفی ۴۴۵ میلیارد تومان شد.


لایحه دو فوریتی جدیدی برای بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ ۴۲۰۰ تومان به مجلس ارائه شده است. رییس کل بانک مرکزی گفت: ضوابط مربوط به انتشار گواهی سپرده عام توسط بانکها در شورای عالی بورس به تصویب رسیده و جزییات اجرایی آن بزودی به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد. بهادری جهرمی در نشست خبری اعلام کرد هیچ افزایش قیمتی در حوزه دارو نخواهیم داشت. سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس‌کالا گفت: عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا تقریبا به مرحله نهایی رسیده است. علیزاده عضو ناظر در شورای عالی بورس اعلام کرد شورای عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.


بحران روسیه و تحریم تجارت زغالسنگ آن کشور عامل رشد قیمتهای جهانی این سوخت فسیلی شده و خروجی آن بر اقتصاد استرالیا قابل توجه است.


قیمتها در بازار کریپتو کاهشی شد. بیت کوین در کانال ۲۰ هزار دلار قرار دارد.


دلار آزاد در محدوده ۳۱،۴۰۰ تومان معامله شد.


چهارشنبه؛ ثبت کمترین ارزش معاملات خرد روزانه طی ۴ ماه اخیر


ادامه اقبال خریداران به گروه های پالایشی و خودرویی موجب شکل گیری موج جدیدی از تقاضا در عموم بازار شد. اما همچنان مهمترین مشکل بازار فقدان نقدینگی و پایین بودن ارزش معاملات خرد است. در پایان، شاخص کل ۶،۵۱۸ واحد و شاخص هموزن ۱،۵۳۸ واحد افزایش داشتند.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی بازنخواهد گشت. مجوز ساخت خانه‌های ۳۰ تا ۳۵مترمربعی در بافت فرسوده تهران صادر شد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت با عرضه خودرو در بورس با شرط مذکور، قیمت این کالا در بورس از بهای آن در بازار بیشتر نخواهد شد بلکه به تدریج کاهشی نیز می‌شود. بازار طلای جهانی همچنان نزولی است.


دلار در بازار آزاد محدوده ۳۱،۵۰۰ تومان را تجربه می کند.



انتهای خبر

0
0