فارس نیوز
1401/08/17
16:24
فتح کانال‌های از دست رفته بورس یکی پس از دیگری/ ۳ نشانه مهم رشد بازار سرمایه

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز سه ‌شنبه کانال ۱.۴ میلیون واحدی را دوباره پس گرفت، ۶۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۲ نماد با صف فروش مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از رکوردشکنی‌های بورس در جریان معاملات روز گذشته، امروز نیز شاخص‌های عملکردی بازار رشد را نشان می‌دهند. این در حالی است که ارزش معاملات خرد افزایش قابل توجهی داشته و تنها نکته منفی معاملات امروز به خروج پول حقیقی از بازار سرمایه باز می‌گردد.


در جریان معاملات امروز، شاخص کل توانست به کانال ۱.۴ میلیون واحدی وارد شود که این موضوع می‌تواند برای روزهای آینده بازار سرمایه رشد را به همراه داشته باشد.


البته خروج پول حقیقی از بازار سهام، تا حدودی نشان از وجود احتیاط در میان سهامداران دارد. سهم های بزرگ در جریان معاملات امروز شاهد خروج سرمایه بودند.


کارشناسان معتقدند، در صورتی که شاخص کل بورس همچنان به مسیر صعودی خود ادامه دهد، می‌تواند تا محدوده یک میلیون ۴۲۰ هزار واحدی رشد داشته باشد. یعنی حوالی سطح ۵۰ درصدی از موج اصلاحی قبلی که با محدوده حمایتی ماه‌های پایانی تابستان سال جاری مطابقت دارد.


اما این احتمال نیز برای شاخص وجود دارد که بخواهد پس از این رشدهای رویایی کمی اصلاح کند و تنها تا محدوده خط روند منفی بخورد و با توجه به رشدهای نرخ دلار تصمیم جدیدی برای اصلاح نداشته باشد.


* عبور شاخص‌های بورس از کانال ۱.۴ میلیون واحدی


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: رشد چشم‌گیر شاخص‌ها خصوصا شاخص کل هموزن، ورود پول حقیقی و افزایش ارزش معاملات خرد سهام سه نشانه‌ای هستند که نشان از بهبود وضعیت بازار دارد.


وی ادامه داد: امروز شاخص بورس توانست با روندی قوی و با ارزش معاملاتی بالایی دوباره به کانال صعودی که چند هفته پیش آن را از دست داده بود، برگردد. بازگشت بورس به کانال ۱.۴ میلیون واحدی می‌تواند رشد بورس در روزهای آینده را تضمین کند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته‌ای که برای بازار سرمایه می‌‌تواند مهم باشد، تغییر نرخ خوراک صنایع است که به نظر می‌رسد، با نزدیک ‌تر شدن به نهایی شدن متن لایحه بودجه خبرهای خوبی برای این گروه منتشر شود که به بازار کمک خواهد کرد.


جعفری افزود: همچنین با عرضه خودرو در بورس کالا کمی از زیان‌های خودروسازی می‌تواند جبران شود و یا شاید بتوان با توجه به صحبت‌های چند روز پیش وزیر اقتصاد برای جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری امید داشت که این صنعت نیز به سود آوری برسد.


* عقب ماندگی شاخص کل هموزن از شاخص کل


در پایان معاملات روز سه شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۱۷ هزار و ۹۸۲ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۳۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۲۹ درصد بوده است.


شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۳ هزار و ۹۰ واحدی در سطح ۳۹۶ هزار و ۲۰۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۷۹ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۱۷ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۳۴۸ واحد قرار گرفت.


* رشد ارزش معاملات خرد بازار سرمایه


ارزش کل معاملات بورس امروز به ۱۷ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان رسید و ارزش اوراق معامله شده در بورس نیز به ۶ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان رسید که سهم آن از کل معاملات بورس ۳۸ درصد بوده است.


ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۳۷ درصد بوده است.


* خروج پول حقیقی از بورس


در مجموع معاملات سه ‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت و نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، خگستر (گسترش سرمایه ‌گذاری ‌ایران خودرو) و بمیلا (توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* کاهش ارزش صف‌های خرید بازار سهام


در جریان معاملات امروز، ۴۶ درصد نمادها با رشد قیمت و ۵۴ درصد سهم ها با افت قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز سه ‌شنبه، ۶۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۲ نماد با صف فروش مواجه بودند.


مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۱ درصدی به ۲۳۶ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۳۶ درصد افزایش یافت و ۵۷ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم ۷۸ میلیارد تومان ایستاد.


در پایان معاملات نمادهای غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر)، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و غگلستا (شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات نمادهای انرژی (نهادهای مالی بورس انرژی)، فنرژی (گسترش صنایع انرژی آذرآب) و وبرق (سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین) بیشترین صف فروش را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0