همفکران
1400/09/22
16:28
گزارش بازار / تیشه به ریشه ی بورس

شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از آذر ماه، بیش از ۲۵ هزار واحد معادل ۱.۹۱ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۲۹۵ هزار واحد عقب نشست. اگرچه این شاخص بورسی از همان ابتدا در مسیر نزولی شروع به حرکت کرد اما حال و هوای معاملات جوری بود که انتظار می رفت شاخص کامبک زده و به مدار مثبت بازگردد، اما نه تنها مثبت نشد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از آذر ماه، بیش از ۲۵ هزار واحد معادل ۱.۹۱ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۲۹۵ هزار واحد عقب نشست. اگرچه این شاخص بورسی از همان ابتدا در مسیر نزولی شروع به حرکت کرد اما حال و هوای معاملات جوری بود که انتظار می رفت شاخص کامبک زده و به مدار مثبت بازگردد. اما نه تنها مثبت نشد بلکه با یک سقوط آزاد جانانه، کانال ۱.۳ میلیونی را هم از دست داد.


کوچکترهای بازار هم حال خوشی نداشتند و شاخص هموزن نیز به مثابه دیگر نماگرها، میدان را دودستی تقدیم فروشندگان کرد و بیش از ۶۴۰۰ واحد افت را تجربه کرد. برکت، کالا و شاملا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در این میان تنها شاملا بود که صف خریدش را تا پایان امروز حفظ کرد، ولی دو نماد دیگر به موجب فزونی عرضه ها صف خریدشان از هم پاشید. فولاد، کگل و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فملی پرعرضه بود ولی به صف فروش نرفت اما دو نماد دیگر دعوت فروشندگان نشسته در صف را پذیرفتند.


فرابورس هم امروز را در سراشیبی گذراند و با کاهش ۱.۴ درصدی به ۱۸ هزار ۶۶۴ واحد رسید. زاگرس، آریا و هرمز بیش از همه اثر منفی داشتند و سغدیر و بمپنا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۵۶۶ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز افزایش داشت و به محدوده ۳.۱ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۳ میلیارد دلار کاهش یافت.




خبرهای موثر

روسیه: مذاکره‌کنندگان در وین خود را با ایده‌های ایران تطبیق داده‌اند

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین نوشت:


مذاکره‌کنندگان توانستند خود را با ایده‌های جدید ایران و ضرورت مذاکرات وین تطبیق دهند. کار بر مبنای پیش‌نویس‌های قبلی ادامه می‌یابد.


دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان کل و سازمان بازرسی کل کشور جهت ورود تخصصی بیشتر به موضوع بورس و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نهایی


باید فرآیندهای بورس شفاف و خالی از ابهام شود. تاکید می کنم که صرف هشدارها و نامه نوشتن‌ها کفایت نمی‌کند و سازمان بازرسی باید موضوع را تا حصول نتیجه نهایی دنبال کند.


گفتگوی مقامات ایران و عربستان در اردن


خبرگزاری رسمی اردن «پترا» از پایان نشست گفتگو‌های امنیتی عربستان و ایران با حضور کارشناسان دو طرف خبر داد.


در این نشست که به میزبانی موسسه «مطالعات و پژوهش‌های امنیتی» برگزار شده برخی مسائل فنی و امنیتی بررسی شد.


دو طرف در این گفتگو‌ها تمایل خود را برای توسعه روابط و تقویت ثبات منطقه‌ای اعلام کردند.


باقری: با مقامات امارات و عربستان دیدار داشته‌ایم و سوءتفاهم‌ها نیز تا حدودی برطرف شده است.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، فلزات اساسی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



طی روز جاری سیمانی ها و صندوق های قابل معامله پذیرای بیشترین پول از سوی سهامداران خرد بودند. ولی در مقابل دو صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی شاهد خارج شدن بیشترین مقدار از نقدینگی های حقیقی بودند. در بین نمادها نیز سغدیر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و بپاس و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار امروز متعادلتر از روز گذشته آغاز بکار کرد و رفته رفته خریداران دست به کار شدند و نوسانات مثبت در کلیت بازار به ویژه در پالایشی ها و بانکی ها پررنگ تر شد، به طوری که سهامداران شروع به شمارش معکوس در جهت کامبک زدن و مثبت شدن بازار کرده بودند. اما باز هم چیزی مطابق انتظارات پیش نرفت; صف فروش شدن خپارس و به دنبال آن فزونی عرضه در کل صنعت خودرو موجب شد که خریداران پا پس بکشند و فروشندگان تیشه به دست به جان ریشه این بازار بیفتند. تقریبا می توان گفت از نیمه مربیان به بعد دریایی از خون در بازار بورس تهران جاری شد و بورس بازان نشستند و از دست رفتن تک تک سطوح حمایتی باقی مانده را تماشا کردند.


این وضعیت تا انتهای بازار امروز ادامه داشت و هیچ گشایشی که ایجاد نشد هیچ، بلکه عمده نمادها برای زودتر به صف فروش رسیدن با یکدیگر به رقابت پرداختند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه شاملا، شتوکا و قچار و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شاملا، سبجنو و شتوکا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


شاملا که چندروزی است در کانون توجهات قرار گرفته، امروز را هم در سقف قیمتی و همراه با صف خرید به پایان رساند. در این وضعیت نابسامان، این سهم توانسته طی یکهفته اخیر حدود ۱۰ درصد بازدهی برای سهامدارانش به ارمغان بیاورد. در حالی امروز بیش از ۱۱ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که بیشترین حجم معاملاتش طی سه ماه اخیر ۹۰۰ هزار سهم بوده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را داسوه با ۵.۷۹ درصد، پدرخش با ۳.۸۳ درصد و بکاب با ۲.۷۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غپینو با ۵.۲۳ درصد، وسخراش با ۴.۹۷ درصد و ولیز با ۴.۹۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز هم روندی نزولی داشت و وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد. هم اکنون هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۶۹ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۷ درصد افزایش ارزش داشت و به ۱۷۸۷ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0