همفکران
1400/02/27
15:21
گزارش بازار / بی محلی بازار به خبرهای نفتی

شاخص کل بورس کاهشی شد. امروز شاخص کل از ابتدای روز روند کاهشی داشت این روند برای یک ساعت کند شده بود اما بعد از ساعت ۱۱ دوباره شیب تندی پیدا کرد و شاخص کل با از دست دادن ۱۴ هزار واحد معادل ۱.۲ درصد از ارزش خود به یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن هم مطابق معمول این چند وقت نزولی بود و ۴ هزار واحد معادل ۱ درصد اصلاح کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس کاهشی شد. امروز شاخص کل از ابتدای روز روند کاهشی داشت این روند برای یک ساعت کند شده بود اما بعد از ساعت ۱۱ دوباره شیب تندی پیدا کرد و شاخص کل با از دست دادن ۱۴ هزار واحد معادل ۱.۲ درصد از ارزش خود به یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن هم مطابق معمول این چند وقت نزولی بود و ۴ هزار واحد معادل ۱ درصد اصلاح کرد. فارس ، تاپیکو و نوری بیشترین اثر مثبت را در بازار امروز داشتند و اما فملی ، فولاد و وامید برای پایین کشیدن شاخص تلاش کردند. خوب است بدانیم همفکران امروز نماد وامید را از سبد خود خارج کرد.


اما در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس بر خلاف شاخص کل صعودی بود و توانست ۸۹ واحد معادل ۰.۵ درصد رشد کند و خود را به ارتفاع ۱۷ هزار و ۷۵۷ واحد برساند. نمادهای تاثیر گذار امروز میدکو ، بپاس و زاگرس در جهت مثبت و شگویا ، ذوب و مارون در جهت منفی بودند.


بازار امروز با خروج ۴۵۸ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها و ارزش معاملات خرد ۲۳۰۰ میلیارد تومانی به پایان رسید. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز بدون تغییر چندانی نسبت به روز قبل ۵۹،۰۰۰ هزار میلیارد ریال شد اما ارزش دلاری با کمی کاهش به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.


بعد از انتشار پاسخ وبملت در مورد ابهامات نرخ تسعیر ارز ، خبر آمادگی نماد فتوسا برای عرضه اولیه، تکذیب گرانی بنزین و دیگر فراورده های نفتی توسط وزیر نفت و خبر موافقت با تاسیس تامین سرمایه برای پالایشگاهی ها دیگر خبرهای مهم بازار بودند.


پر حجم ترین معاملات


امروز هم خودرویی ها با اختلاف صدر نشین بیشترین حجم معاملات روزانه شدند و در پی آنها بانکی ها و سرمایه گذاری ها حضور داشتند. در بین نمادها خساپا ، خودرو و خگستر بیشترین حجم را به خود اختصاص دادند.


خساپا بعد از دو روز سبز امروز کاهشی شد و حتی به صف فروش هم رسید. حقوقی ها زیاد نمی فروختند و بیشتر حقیقی ها فروشنده بودند هرچند در طرف خریدار نیز حقوقی ها تنها ۹.۵ درصد خرید کردند و بقیه بر عهده حقیقی ها بود. امروز ۸۰۸ میلیون سهم در این نماد معامله شد و ۱۱۶ میلیارد ریال پول حقیقی از آن خارج شد.


خگستر هم شرایطی مشابه خساپا داشت. در ابتدای روز در بازه مثبت باز شد اما رفته رفته کاهش قیمت پیدا کرد و در نهایت ساعت ۱۱ به صف فروش نشست. حقوقی ها تقریبا هیچ سهامی نفروختند و در طرف تقاضا هم حقیقی ها ۹۵ درصد از خریدها را انجام دادند. در این نماد ۲۳۵ میلیون سهم مبادله شد و ۲۴ میلیارد ریال پول حقیقی خارج شد.


بیشترین ورود و خروج پول


حقیقی ها فقط اندکی به گروه لیزینگ و بعد از آن به قندی ها نقدینگی تزریق کردند و به جز این دو به صنایع دیگر توجهی نداشتند. اما از محصولات شیمیایی ، فلزات اساسی و فراورده های نفتی پول خود را خارج کردند.


در بین نمادها بیش از همه پول حقیقی سراغ میدکو رفت و بعد از او به کاما و فروی تزریق شد. در مقابل حقوقی ها بشتر فملی ، فولاد و وامید را خریداری کردند.


میدکو با جذب ۱۲۶ میلیارد ریال پول حقیقی صدر نشین نمادها بود. در ان نماد ۶ میلیون سهم معامله شد که حقیقی ها ۹۹ درصد از عرضه ها را خریدند و حقوقی ها ۵۷ درصد از عرضه ها را بر عهده داشتند. همان دقایق اول صف خرید برای میدکو تشکیل شد اما صف ناپایدار بود چند بار جمع شد.


حقوقی ها بیش از همه برای فملی دست به جیب شدند. از ۷۰ میلیون سهم معامله شده ۴۳ درصد را حقوقی ها خریدند و تنها ۸ درصد را عرضه کردند حمایت ها جلوی تشکیل صف فوش را گرفت اما نتوانست جلوی افت قیمت را بگیرد. هرچند در آخرین دقایق روند نماد رو به رشد شد.


نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه سدور و وساغربی با اختلاف زیاد نمادهای مشکوک بودندو سپس وسلرستا قرار داشت. در بازه ۳۰ روزه نیز همین نمادها با ترکیبی دیگر صدر نشین بودند. اول وسلرستا و بعد سدور و وساغربی.


بعد از ابطال معاملات دیروز ، سدور دوباره بازگشایی شد و ۴۱ درصد افت کرد و به صف فروش نشست. یک کد حقوقی سعی در حمایت از نماد داشت و ۲۵ درصد از عرضه ها را خرید ولی حقیقی ها که تمام حجم عرضه را بر عهده داشتند دست از فروش بر نداشتند. میانگین حجم ماهانه سدور به زور به ۲۲۰۰ سهم میرسد اما امروز ۷ میلیون ۷۰۰ هزار سهم معامله شد و شاید بتوان امیدوار بود که دیگر به تعادل رسیده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


استخراج ذغال سنگ با ۲.۰۵ درصد ، هتل و رستورا ن با ۰.۷ درصد و بیمه و بازنشستگی با ۰.۲ درصد رشد بیشترین رشد و سایر واسطه گری های مالی با ۴.۹۹ درصد ، چند رشته ای صنعتی با ۳.۲۵ درصد و حمل و نقل با ۲.۹۴ درصد افت بیشترین کاهش ارزش را به نام خود ثبت کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه فگستر با ۴.۹ درصد، میدکو با ۴.۷ درصد و فنورد با ۴.۶ درصد تعلق گرفت. در عوض وبرق با ۴۳.۵ درصد ، سدور با ۴۰.۵ درصد و وسهرمز با ۷.۹ درصد بیشترین کاهش روزانه را داشتند.


وبرق بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شد و با سر سقوط کرد. افت ۴۳.۵ درصدی این نماد در حالی اتفاق افتاد که از ۱۰ دی ماه ۹۹ معامله نداشت و در تعلیق به سر می برد. کنترل کامل وبرق در دستان حقیقی ها بود ۱۰۰ درصد از عرضه و تقاضا خودشان انجام دادند.


فنورد بعد از اینکه دی ماه ۹۹ به قله تاریخی خود رسید روند اصلاحی را آغاز کرده است تا کنون ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته است. اما چند روزی است تغییر روند داده و در حال رشد است. امروز هم جلب توجه حقیقی ها توانست صف خرید لرزان و بی جانی را تجربه کند. از ۴۹۳ هزار سهم معامله شده در این نماد ۱۰۰ درصد را حقیقی ها عرضه کردند و ۲ درصد را حقوقی ها خریدند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در صرافی ملی کاهشی بود و با از دست دادن ۰.۸۵ درصد از ارزش خود به ۲۲ هزار ۲۰۰ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید که دیروز تا ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار تومان هم رشد کرده بود امروز ۲.۲۱ درصد افت کرد و اکنون با قیمت ۱۰ میلیون ۷۴۰ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا رشد ۰.۳۶ درصدی دارد و در همان بازه قیمتی ۱۸۴۹ دلار باقی مانده است. در صورت عبور از این مقاومت تا ۱۹۲۰ دلار مانع مهمی در برابر خود ندارد.



انتهای خبر

0
0