بااقتصاد
1400/11/24
13:47
ورود پول تنها راه نجات بورس/ مسیز نزولی بورس ادامه دارد

در پایان معاملات امروز شاهد افت بیش از ۸ هزار واحدی شاخص کل بودیم؛ روند کلی معاملات در نمادهای کوچک و بزرگ بازار نشان از حجم و ارزش پایین دارد ، از این روز تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه تنها راه نجات بازار سرمایه از وضعیت کنونی را ورود پول به آن می‌دانند. در مجموع معاملات امروز ۴۴۶ نماد با افت قیمت در مدار قرمز قرار داشتند و ۱۷۴ نماد با افزایش قیمت در مدار سبز معامله شدند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بازار سرمایه در روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه با روندی نزولی همراه با افزایش قابل توجه عرضه‌ها شروع به کار کرد. فروشنده و خریدار قوی‌ای در بازار این روزها به چشم نمیخورد و فقط می‌توان گفت که بازار روندی ثابت با نوسانات مثبت و منفی را در پیش گرفته ، در بیشتر نمادها نیز شاهد درجا زدن هستیم، ادامه این روند به نفع بازار نیست و اگر شاهد ورود پول نباشیم احتمال افزایش فشار عرضه‌ها وجود دارد.


زورآزمایی عرضه بر تقاضا


در بازار امروز همانند اکثر روزهای اخیر شاهد تقابل دو جبهه خرید و فروش بودیم اما به سبب زور بیشتر عرضه‌ها شاخص کل نمایانگر قدرت آن‌ها شد و در شیب نزولی حرکت کرد. نمادهای مرتبط با نهادهای مالی شامل بورس اوراق بهادار، بورس کالا ، فرابورس و بورس انرژی از جمله نمادهایی بودند که در بازار امروز تا کف قیمتی افت داشتند و در منفی ۵ درصد قرار گرفتند. نمادهای کمنگنز ، فزر ، غنوش، توسن ، حفاری ، حسیر فولای شوینده ، شپاکسا شماری از سهم‌های امروز بودند که با افزایش قیمت تا سقف روزانه همراه بودند و مورد توجه خریداران قرار گرفته بودند.


شستا و ثبت افزایش سرمایه


نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از تاریخ ۸ دی‌ماه به علت برگزاری مجمع برای تصویب افزایش سرمایه متوقف شد و تا به امروز بدون دلیل مشخصی بازگشایی نشده است! حال مهم‌ترین اخبار امروز برای این نماد به اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه اختصاص داشت که بر اساس آن افزایش سرمایه ۱۰۵۲ درصدی شستا از مبلغ ۱۴۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۶۳ هزار و ۶۰۱ میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.


فروش سهام دولت در سایپا و ایران خودرو ممکن نیست


یکی از اخبار مورد توجه مرتبط با صنایع بورسی به صنعت خودروسازی اختصاص داشت. رئیس سازمان خصوصی سازی امروز اعلام کرد سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی قابل واگذاری نیست ؛ قربانزاده ، رییس سازمان خصوصی سازی بیان کرد : ۲۲ درصد سهام دولت در خودروسازی وثیقه گذاری شده و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد. ۵ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد، ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد پس ابتدا باید این سهام از وثیقه خارج شود تا امکان واگذاری و شیوه آن مشخص شود. راه حل خروج صنعت خودروسازی از بحران کنونی که با آن درگیر است حتما واگذاری است. البته به نحو شایسته‌ای که در آن ملاحظاتی مثل حذف قیمت گذاری دستوری، حذف اجباری کارگران مازادی که وجود دارند و مناسبات دیگری که اختلال در بازار تلقی شود باید مورد بررسی قرار بگیرد. اما نظر کارشناسی این است که تا زمانی که سهام ایران خودرو و سایپا وثیقه است نمی‌توان در مورد واگذاری آن‌ها نظر داد.


قیمت طلا و دلار کمی افزایش یافت


بازار طلا و دلار امروز مسیر متفاوتی نسبت به روزهای گذشته خود در پیش گرفت و با افزایش نسبی همراه شد.


قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۲۱۳هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.


در بازار سبزه‌میدان هم‌اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و۷۸۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.


قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک میلیون و ۶۱۸ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.


علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۳۰۵ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۵ هزار و ۵۳ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل۲۹ هزار و ۱۴۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۸۵۰ هزار اعلام شده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یک‌‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰


بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در روز جاری در نمادهای سپید، آریان و توسن رقم خورد و حقوقی‌ها بیشتر خریدار تجلی، فولاد و بپاس بودند.


فلزات اساسی ، خودرو و محصولات شیمیایی با ارزش معاملات ۱۹۰ میلیارد تومان ، ۱۷۴ میلیارد تومان و ۱۳۵ میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۷۶,۰۲۴ (۸۰۳۶ واحد کاهش )


شاخص کل هم‌وزن: ۳۲۴,۸۶۶ (۱۴۲۳ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۲۹۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: فارس، وسکرمان و کویر


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: میدکو، نوری و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۴۹۳ (۷۴ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۲۰۶۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: توسن، وهور و قچار


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، زاگرس، آریا




انتهای خبر

0
0