بااقتصاد
1401/05/04
14:35
با وعده کاهش نرخ بهره بین بانکی و حمایت حقوقی‌ها، از ریزش شدید شاخص کل بورس فعلا جلوگیری شد/ درخواست اصلاح سقف تراکنش‌های نهادهای مالی از سوی رییس سازمان بورس

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۴ امرداد ۱۴۰۱ خروج نقدینگی‌های خرد از بازارهای سهام تهران و ریزش‌های پیاپی شاخص کل بورس طی روزهای اخیر، روسای دو بازار بزرگ پولی و سرمایه‌ای را امروز در کنار هم نشاند تا تصمیم‌های درستی برای بورس و بانک‌ها اتخاذ کنند. بر همین اساس و با وعده دوپهلوی علی صالح‌آبادی مبنی بر کنترل نرخ بهره و افزایش نیافتن بیش‌تر از حد کنونی آن، همچنین حمایت حقوقی‌های بازار، فعلا از افت شدید شاخص بورس جلوگیری شد. موضوع اصلاح سقف تراکنش‌های نهادهای مالی نیز، درخواست دیگر رییس سازمان بورس از رییس کل بانک مرکزی در این نشست مشترک بود.

تضعیف جریان فروش حقیقی‌ها با تشدید تقاضای حقوقی‌ها



به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۴ مردادماه، معاملات بازارهای سهام تهران با تضعیف جریان فروش سهام و تشدید تقاضا از سوی حقوقی‌های بازار همراه بود، اما روند عرضه قوی‌تر عمل کرد و شاخص کل بورس، ۹۶۸ واحد دیگر فروریخت و به رقم یک‌میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن با حضور حقیقی‌ها در صف‌های فشرده فروش، ۲۸۳۱ واحد افت کرد و در پله ۳۸۸ هزار واحدی متوقف شد. ۵۵ واحد منفی برای شاخص کل آیفکس هم نتیجه معاملات در بازار فرابورس بود.


فملی، تاثیرگذارترین نماد در افت شاخص کل بورس


در بورس تهران، برخی نمادهای بزرگ مانند فارس، حکشتی، نوری، شپنا و شبندر با افزایش تقاضا از سوی حقوقی‌ها هم نتوانستند مانع از ریزش شاخص کل این بازار شوند و فملی، به‌تنهایی ۱۲۶۲ واحد روی شاخص کل تاثیر منفی گذاشت. شپنا، شستا و حکشتی همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت را در این بازار رقم زدند.


سهم بیش‌تر نمادهای کوچک در ریزش شاخص کل آیفکس


معامله‌گران بازار فرابورس، امروز بیش‌تر در سمت عرضه ایستادند و افت ۵۵ واحدی شاخص کل آیفکس با بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی از سوی نمادهای غصینو، دماوند، وملل، بمپنا و دی اتفاق افتاد و پخش، تک نماد مثبت در صدر جدول شاخص‌سازان فرابورس بود. نماد دی، بالاترین حجم تراکنش منفی و فرابورس، بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را به خود اختصاص دادند.


سرخپوشی ۷۰ درصدی معاملات سهام


گرچه در معاملات امروز بازار سهام نسبت به روز گذشته از تعداد نمادهای منفی کاسته شد اما همچنان ۴۲۶ نماد، معادل حدود ۷۰ درصد از معاملات در دامنه منفی به کار خود پایان دادند و ۱۹۱ نماد، معادل ۳۰ درصد دیگر نیز با افزایش قیمت پایانی مواجه شدند.


در این دادوستدهای بیش‌تر منفی، معامله‌گران برای ۲۳ نماد شرکتی، صف خرید ۱۰۵ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۹۵ نماد به ارزش ۱۹۴ میلیارد تومان در صف‌های متراکم فروش، به حراج گذاشته شدند. البته تعداد و ارزش صف‌های فروش نسبت به دیروز کاهش چشمگیر داشت.


تکذیب استعفای صالح‌آبادی از سوی وزیر اقتصاد


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره شایعه استعفای رییس کل بانک مرکزی ناشی از فشارها برای کاهش نرخ سود بین بانکی، این خبر را تکذیب کرد و گفت: استعفایی در کار نبوده و این شایعات بی‌پایه است و نباید به آن دامن زده شود. فعلا سیاست مصوب و رسمی دولت همانی است که در بهمن‌ماه سال گذشته توسط آقای معاون اول ابلاغ شد که تکالیف متعددی در آن ابلاغیه برای دستگاه‌های مختلف وجود داشت، از جمله برای نرخ سود بین بانکی هم مصوبه وجود داشت.


خاندوزی افزود: وزارت اقتصاد و شخص من، غیر از این سیاست رسمی چیز بیش‌تری را دنبال نمی‌کنیم. البته بناست این موضوع در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شود، اگر نتیجه آن جلسه متفاوت باشد، حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.


وعده جدید وزیر اقتصاد به جاماندگان سهام عدالت


وزیر اقتصاد همچنین گفت: نزدیک به سه میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی و مشمول دریافت سهام عدالت هستند. ابتدا در خصوص این عده با فوریت مصوبه آماده شد که در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شده است و در نوبت بررسی هیات دولت قرار دارد. امیدواریم تا پاین مردادماه مصوبه هیات دولت در این صادر شود.


رشد ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از فروش نفت


سخنگوی اقتصادی دولت، همچنین از وصول حاصل از فروش نفت و میعانات و درآمد حاصل از مالیات در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت که در این بخش، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۸۰ و ۲۰۰ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم. به گفته خاندوزی، جبران کسری بودجه در دستور کار دولت بود که در ۴ ماهه نخست امسال محقق شد.


نشست مشترک روسای بازار پولی و سرمایه‌ای کشور


صبح امروز، روابط عمومی سازمان بورس از برگزاری نشست مشترک رییس سازمان بورس اوراق بهادار با رییس کل بانک مرکزی با موضوع ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت توامان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالان اقتصادی خبر داد.


قول نیم‌بند صالح‌آبادی برای کنترل نرخ بهره بین بانکی


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، در این نشست به رییس سازمان بورس اطمینان داد که نرخ بهره بین بانکی را کنترل و مدیریت کند و بازار سرمایه نرخ‌های بالاتری را نخواهد دید.


وی افزود: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی هم هست، نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است.


صالح‌آبادی، گفت: صنعت بانکداری که در بورس هم فعال است، مشکلاتی دارد و نرخ فعلی بهره بین بانکی ناشی از عرضه و تقاضای عادی ذخایر بانک هاست که در شرایط تورمی اجتناب ناپذیر است. کنترل این نرخ در کریدور مشخص دنبال خواهد شد تا از افزایش بیش‌تر پیشگیری و روند کاهشی آغاز شود.


اصلاح سقف تراکنش‌های نهادهای مالی


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، نیز در این نشست، تصریح کرد: قرار بر این شد که در خصوص نرخ بهره بین بانکی، موضوع مدیریت شود و با توجه به اثراتی که بر بازار سرمایه و کل اقتصاد دارد، این موضوع باید مدیریت و روند صعودی آن متوقف شود و در مسیر کاهشی قرار گیرد.


رییس سازمان بورس همچنین به ضوابط حاکم بر فعالیت نهادهای مالی که تحت مالکیت بانک‌ها هستند اشاره و اظهار کرد: موضوع بعدی درباره سقف تراکنش‌های موجود در نهادهای مالی است که در خصوص شرکت‌های کارگزاری و صندوق های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه‌ها بود. این سقف مانند سقف‌های دیگر کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت است که بسیار پایین است و برای بازار سرمایه مناسب نیست، بنابراین مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد این موارد اصلاح شود.


تایید معاون بانکی وزر اقتصاد بر تعدیل نرخ بهره بین بانکی


عباس حسینی، معاون بانکی وزارت اقتصاد درباره افزایش نرخ سود بین بانکی به بیش از ۲۱ درصد، گفت: هیچ سیاستی برای افزایش نرخ سود بین بانکی وجود ندارد و این نرخ به سرعت تعدیل و منطقی می‌شود.


بازار سرمایه چشم به راه ورود صندوق سرمایه‌گذاری بخشی


در راستای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی، مقررات مرتبط با «صندوق سرمایه‌گذاری بخشی» تدوین و در شرف ابلاغ قرار گرفت.


به گفته رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اوراق بهادار، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی به عنوان یکی از رسالت‌های مهم سازمان بورس به‌شمار می‌رود که در همین راستا، سازمان بورس پس از بررسی نظرات فعالان بازار سرمایه در ارتباط با «صندوق سرمایه‌گذاری بخشی»، مقررات صندوق یادشده را تدوین کرده و این مقررات در دست ابلاغ قرار گرفته است.


۳ مصوبه هیات مدیره سازمان بورس برای شرکت‌های کارگزاری


تمدید فرصت یک ساله تطبیق شرکت‌های کارگزاری با استانداردهای موضوع دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری، تمدید اعتبار مجوزهای فعالیت شرکت‌های کارگزاری و اعطای مجوز ۵ ساله فعالیت به شرکت‌های کارگزاری در صورت احراز استانداردهای موضوع دستورالعمل، سه محوری است که در هیات‌مدیره سازمان به تصویب رسیده بزودی به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ خواهد شد.


موافقت مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو


نمایندگان مجلس امروز در صحن علنی، به تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد رای مثبت دادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۳ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام نزدیک به ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این بیش از ۲۹۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد: ۲۴۷۹


خروج نقدینگی (خرید حقوقی): ۳۷۶


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس تقریبا مشابه روز گذشته بود و با اندکی کاهش، مبلغ ۲۴۷۹ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این دادوستدهای خرد سهام، ۳۷۶ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی آبین، غمینو و کاوه متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شستا، فارس و فملی خرید بیش‌تری انجام دادند.


در بازار منفی امروز نیز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۱۸۳، ۱۷۷ و ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار ریزشی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۸.۴۴۸.۷۴ (۹۶۸.۰۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۸.۲۹۹.۷۷ (۲۸۳۱.۹۵-)


ارزش معاملات: ۲.۹۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، کاوه و وامید


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۱۸.۹۹ (۵۵.۸۸-)


ارزش معاملات: ۱۱.۹۱۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: غصینو، دماوند و سمگا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0