همفکران
1401/11/26
15:38
وقایع‌نگاری بازار سرمایه طی هفته چهارم بهمن ماه/ سرمای استخوان سوز بورس ادامه یافت

بورس تهران، یک هفته منفی دیگر را هم از سر گذراند. میانگین ارزش معاملات خرد به میزان هفته قبل و حدود ۲۷درصد افت داشت و به محدوده ۳,۳ همت رسید. این سطح در ۹ هفته اخیر بی‌سابقه بوده است. این پنجمین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد روند کاهشی دارد.

به گزارش آوای آگاه؛ شاخص‌ها برای چهارمین هفته پیاپی اصلاح شدند، اما در هفته جاری شدت این کاهش بیش از هفته قبل بود. شاخص کل با افت ۲،۱درصدی از ارتفاع ۱،۵۵۸،۰۰۰ واحد به ۱,۵۲۴,۰۰۰ واحد رسید و شاخص هم‌وزن با ۲،۲درصد کاهش از ارتفاع ۴۸۵هزار واحد به ۴۷۴هزار واحد تقلیل یافت.


در هفته چهارم بهمن ماه، تنها بازدهی دو صنعت مثبت بود. صنعت محصولات چوبی که ۶,۱درصد بازده مثبت داشت و صنعت استخراج زغالسنگ که ارزش بازار آن ۰،۹۴درصد رشد کرد. اما سایر صنایع با افت ارزش بازار مواجه شدند که بیشترین بازدهی منفی مربوط به صنایع استخراج سایر معادن، وسایل ارتباطی و حمل و نقل بود.



از مجموع حدود ۶۸۰ نمادی که طی هفته جاری در بازار سرمایه داد و ستد شد، حدود ۶۹درصد آنها با افت قیمت مواجه شدند. بیشترین بازدهی‌های منفی را نمادهای «آواپارس»، «زبینا»، «غچین»، «دشیمی» و «فنفت» متحمل شدند، اما حدود ۳۰درصد نمادها رشد قیمت را تجربه کردند که در صدر آنها «غگز»، «ثرود»، «سدشت»، «حآسا» و «پدرخش» قرار داشتند . در هفته جاری، دلار بار دیگر سقف قبلی خود را شکست و وارد کانال ۴۶هزار تومان شد.



یکشنبه؛ دلار صعودی، اما بازار سهام نزولی

بازار همچنان در دستان فروشندگان دنبال شد. ارزش معاملات خرد بسیار افت کرده و از عمق بازار به شدت کاسته شده است. شاخص کل بیش از همه تحت تاثیر نمادهای «فارس»، «فملی»، «شپدیس» و «شپنا» بالغ بر ۱۲هزار واحد به عقب رفت و در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۵هزار واحد ایستاد. شاخص هم وزن هم حدود ۵هزار واحد افت داشت. ارزش معاملات خرد به ۳،۷ همت رسید و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد.


وزارت خارجه چین اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایران، در سفری دو روزه از روز سه‌شنبه به دعوت شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین، به این کشور سفر می‌کند.


مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اعلام کرد که مذاکرات در چهارچوب تبادل پیام‌ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های خود با یکدیگر هستند.


بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، افزایش سقف اعطای وام قرض‌الحسنه به ۲۰۰ میلیون تومان را ابلاغ کرد. نرخ سود بین بانکی با جهش قابل توجه ۰.۶۱درصد به ۲۱،۷۸درصد رسید. این میزان رشد در ۸۰ هفته اخیر بی‌سابقه است.


بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی، بدهی خارجی ایران در پایان آبان ماه ۱۴۰۱ برابر ۶ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار کاهش داشته است.


دلار آزاد تا نزدیکی ۴۶هزار تومان هم پیش رفت.


دوشنبه؛ تعادل به بورس برگشت؟

بازار متعادل‌تر از روزهای قبل و با بهبود تقاضا همراه بود. در نیمه دوم خریداران قدرت بیشتری داشتند، اما در نیمه دوم قدرت خریدار و فروشنده تقریبا برابر شد و در پایان، عرضه‌کنندگان از متقاضیان پیشی گرفتند. در انتها، شاخص کل ۲,۳۰۰ واحد و شاخص هم‌وزن ۱،۹۰۰ واحد افزایش داشتند. ارزش معاملات خرد به ۳,۷ همت و تراز پول خرد به منفی ۱۰۸ میلیارد تومان رسید.


در راستای سیاست گروه صنعتی ایران خودرو مبنی بر توسعه محصولات و عرضه محصولات جدید و بروز، خودروی پژو ۲۰۶ از مدار تولید خارج خواهد شد. ایران خودرو عرضه‌های خود را در بورس کالا افزایش داد.


سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که برای موضوع تبادل زندانیان با آمریکا آمادگی داریم. حسن نیت خودمان را با آزاد کردن یک زندانی دو تابعیتی نشان دادیم.


دلار آزاد در کانال ۴۵هزار تومان داد و ستد شد.


سه شنبه؛ یخبندان در بازار سرمایه

امروز هم بورس تهران با برتری فروشندگان مواجه بود. جو عمومی بازار همچنان بی‌رمق و کم عمق است. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۰هزار واحد و شاخص هم‌وزن بالغ بر ۳هزار واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد به ۳،۵ همت افت کرد و ۴۷۹ میلیارد تومان سرمایه خرد از بازار خارج شد.


سید احسان خاندوزی با تشریح برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین، از زمینه نهایی شدن نزدیک به ۲۰ تفاهم عملیاتی برای اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در رفت‌وآمدهای بین هیئت‌های دو کشور خبر داد. سندی که در صورت امضا شدن تا ۴۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری برای ایران در پی دارد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با قدردانی از همکاری‌های بلند مدت اتاق بازرگانی بین‌المللی و شورای توسعه تجارت بین‌المللی چین، از بازگشایی دفتر نمایندگی این اتاق در چین برای ارتباط مستمر با همکاران چینی و ارائه خدمات به فعالین اقتصادی خبر داد.


معاون اول رئیس‌جمهوری، مصوبه هیئت وزیران در خصوص شیوه پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی را ابلاغ کرد.


شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام کرد که چین از ایران در صیانت از حقوق قانونی‌اش و از پیشبرد راهکاری مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن برای مساله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.


دلار آزاد دوباره به بالای ۴۶هزار تومان رسید.


چهارشنبه؛ لباس سرخ بر تن بازار باقی ماند

بازار امروز، ناامیدکننده‌تر، منفی تر و کم عمق‌تر از روزهای قبل بود. عمده نمادها نسبت به دیروز افت قیمت داشتند. شاخص هم در حفظ حمایت خوب موفق ظاهر نشد. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۳هزار واحد و شاخص هم‌وزن بالغ بر ۴,۶۰۰ واحد افت کردند. شاخص کل به سطح یک میلیون و ۵۲۴هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۳ همت بود و تراز پول خرد منفی ۳۶۰ میلیارد تومان شد .


رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده گفت: در صنعت شوینده با مشکلاتی مواجهیم که روش‌های قیمت‌گذاری دستوری و غیرکارشناسی در آن بی‌تاثیر نبوده است. تولید پودر دستی متوقف شد. بعد از ۶۰ سال تولید پودر دستی، ایران در آستانه واردات پودر دستی قرار گرفته است.


وزیر خارجه عراق اعلام کرد که برای واردات گاز و برق از ایران از آمریکا چراغ سبز دریافت کرده‌ایم.



دلار در بازار آزاد تا ۴۶,۷۰۰ تومان رشد کرد.


انتهای خبر

0
0