همفکران
1401/11/16
10:52
بررسی جریان نقدینگی طی هفته دوم بهمن ماه/ خروج پول خرد هفتگی شدت گرفت

در هفته دوم بهمن ماه نیز مانند هفته اول، شاهد خروج پول خرد از بازار بودیم. اما این هفته شدت خروج پول خرد نسبت به هفته قبل ۳۳درصد بیشتر شد. حقیقی‌ها در مجموع بیش از ۳,۹ همت از نقدینگی‌های خود را از بازار سرمایه بیرون کشیدند.

به گزارش همفکران؛ دومین هفته از بهمن ماه با خروج بیش از ۳,۹ همت از نقدینگی‌های حقیقی‌ها همراه بود.



صنعت فلزات اساسی با از دست دادن بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در صدر بیشترین خروج پول خرد قرار گرفت. پس از آن، صنایع خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، استخراج کانه‌های فلزی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط و لاستیک و پلاستیک در رتبه‌های دوم تا دهم بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند.



صدرنشین بیشترین خروج نقدینگی حقیقی طی هفته دوم بهمن ماه، صنعت فلزات اساسی بود. این صنعت برای سومین هفته متوالی است که با تراز منفی پول خرد مواجه می‌شود. با این حال، شدت این خروج ۲،۶ برابر هفته اول بهمن ماه بود.



صنعت خودرو و ساخت قطعات مانند سه هفته اخیر، در هفته دوم بهمن ماه نیز متحمل خروج پول خرد شد. با وجود اینکه شدت این خروج نسبت به هفته اول بهمن ماه ۱۹ درصد کاهش یافت، اما رتبه دوم بیشترین خروج پول خرد هفتگی به این صنعت اختصاص پیدا کرد.



سومین صنعتی که متحمل بیشترین خروج پول خرد شد، فرآورده‌های نفتی بود. تراز هفتگی پول خرد این صنعت برای دومین هفته متوالی منفی شد. با این حال شدت این خروج نسبت به هفته اول بهمن ماه ۲۰ درصد بیشتر شد.



از بین نمادها «پالایش»، «فملی»، «شپنا»، «شتران»، «فولاد»، «خساپا»، «خودرو»، «شبندر»، «ذوب» و «امین یکم» در صدر بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند.


صنایع و نمادها با بیشترین ورود پول خرد

در صنایع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، سایر محصولات کانی غیرفلزی، پیمانکاری صنعتی، اطلاعات و ارتباطات، مخابرات و فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل شاهد ورود سرمایه از سوی حقیقی‌ها بودیم.



تراز هفتگی پول خرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله برای دومین هفته متوالی مثبت شد. حقیقی‌ها در هفته دوم بهمن ماه بیش از ۲،۳ همت سرمایه به این صندوق‌ها تزریق کردند؛ رقمی که نسبت به هفته اول بهمن ماه، ۱۱۶ درصد افزایش را تجربه کرد.



دومین صنعتی که بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را تجربه کرد، صنعت بانکداری بود. حقیقی‌ها در حالی طی هفته دوم بهمن ماه بیش از ۲۹۴ میلیارد تومان پول به این صنعت تزریق کردند که در هفته اول بهمن شاهد خروج ۲۲۸ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی از این صنعت بودیم.



رتبه سوم بیشترین جذب پول خرد در هفته‌ای که گذشت به صنعت سرمایه‌گذاری تعلق داشت. این صنعت در هفته دوم بهمن ماه شاهد ورود حدود ۱۹۸ میلیارد تومان سرمایه از سوی حقیقی‌ها بود. در حالی که در هفته اول بهمن ماه حدود ۲۹ میلیارد تومان از سرمایه‌های خرد را از دست داده بود.



نمادهای «افران»، «اعتماد»، «وبملت»، «کارا»، «سکه رفاه»، «کمند»، «کیان»، «حآفرین»، «لبخند» و «وگردش» توانستند عمده‌ترین سرمایه‌های خرد را به سمت خود جذب کنند.



انتهای خبر

0
0