بااقتصاد
1400/10/25
14:35
سرایت خروج نقدینگی حقیقی از بازارهای سرمایه به سهامداران عمده!/ افت قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۵۵ نماد شرکتی در بورس و فرابورس

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ نخستین روز از سومین هفته سرد زمستان ۱۴۰۰ در بازارهای سهام تهران، با افت ۱۱۶۳۰ واحدی شاخص کل بورس و سقوط شاخص آیفکس با ۱۱۲ واحد منفی به کانال ۱۷ هزار واحدی، به پایان رسید. در امتداد جریان خروج نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه، امروز حقوقی‌ها نیز در صفوف پرحجم عرضه سهام ایستادند و نهایت، تمامی صنایع بورسی با افت روزانه، معاملات امروز را پشت سر گذاشتند. طی این دادوستدهای منفی، ۲۵۵ نماد شرکتی با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند و یک رکورد تاریخی دیگر برای بازار سرمایه به ثبت رسید.

سقوط دسته‌جمعی نمادهای بازار سرمایه با عرضه سنگین سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۵ دی‌ماه، درحالی‌که بسیاری از فعالان بازار احتمال تداوم روند صعود تدریجی شاخص و افزایش نسبی قیمت‌های سهام برخی شرکت‌های بورسی را پیش‌بینی می‌کردند، بازار در جهت کاملا مخالف حرکت کرد و افت دسته‌جمعی صنایع رقم خورد. بجز صندوق‌های درامد ثابت، تمامی صنایع با کاهش قیمت و عرضه سنگین مواجه شدند. ثبت معاملات منفی برای ۵۴۲ از ۶۷۱ نماد در بازار سرمایه و رشد ۳ برابری حجم صف‌های فروش در مقابل صفوف کم تعداد خریداران سهام، اندک امیدواری معامله‌گران را برای بهبود بازار به یاس تبدیل کرد.


مقاومت صنایع برجامی بورس شکسته شد


در بورس تهران، مقاومت صنایع برجامی مانند خودرویی‌ها در جریان معاملات منفی امروز شکسته شد و نمادهای خودرو، پارسان، وبملت، شتران، شپنا و تاپیکو بیش‌ترین میزان تاثیرگذاری منفی را بر شاخص کل بورس اعمال کردند. خودرو، شپنا و خساپا همچنین در صدر جدول نمادهای پرتراکنش و منفی بورس تهران ایستادند.


عقب‌نشینی شاخص آیفکس به کانال ۱۷ هزار واحدی


شاخص آیفکس که تا هفته دوم دی‌ماه توانست جایگاه خود را در کانال ۱۸ هزار واحدی با چنگ و دندان حفظ کند، امروز با معاملات منفی و کاهش قیمت بپاس، بالاخره به کانال ۱۷ هزار واحدی سقوط کرد و تلاش‌های غصینو، شراز و سمگا مانع از این افت نشد. فرابورس و زاگرس هم پس از بپای در رتبه‌های بعدی منفی‌سازان شاخص آیفکس قرار گرفتند. برخلاف معاملات بورس، صدر جدول پرتراکنش‌های فرابورس امروز سبزرنگ بود و سدبیر، سمگا و توسن در رتبه‌های اول تا سوم ایستادند.


معاملات ۵۴۲ نماد شرکتی در مدار منفی


معامله‌گران سهام بورس و فرابورس امروز روی ۶۲۰ نماد شرکتی دادوستد انجام دادند و ۳۱ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به پایان رسید. طی این دادوستدها، ۳۷ نماد شرکتی با افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه و ۱۲۹ نماد هم در محدوده مثبت تابلو نمایش داده شدند، درحالی‌که ۲۵۵ نماد، افت قیمت بیش از ۳ درصدی را شاهد بودند و ۵۴۲ نماد هم روی صفحه سرخ تابلو قرار گرفتند.


وزیر اقتصاد از انعقاد قرارداد توافق ۲۵ ساله با چین خبر داد


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد که قراردادهای اجرایی توافق ۲۵ ساله با چین در ماه‌های آینده منعقد می‌شود. به گفته وی، توافق‌نامه ۲۵ر ساله ایران و چین باید در هر کدام از بخش‌ها به قرادادهای مشخصی برسد که در ماه‌های اخیر وزارتخانه‌های مختلف درگیر آن بوده‌ند و اکنون در حال نهایی‌شدن است. خاندوزی تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها نشان می‌دهیم، تامین مالی پروژه‌های نفتی که از منابع خارجی دچار تنگنا شده بود، از منابع داخلی همچنان میسر است و با سرعت بیش‌تر انجام می‌شود.


راه‌اندازی سامانه بومی معاملات منتظر دستور سازمان بورس


مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، اعلام کرد که پس از برگزاری نشست‌های متعدد برای راه‌اندازی سامانه بومی معاملات در سازمان بورس، برای اجرای این سامانه، منتظر ابلاغیه دستورالعمل بورس‌ها و سازمان بورس هستند. به گفته روح‌الله رهقان، زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری از سامانه جدید معاملاتی آماده است و باید مشخص شود این سامانه بومی قرار است برای کدام یک از نمادها و در چه بازاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وی افزود: به طور قطع پس از تایید نهایی مدیران سازمان بورس اوراق بهادار، اقدامات لازم برای بهره‌برداری از سامانه بومی معاملات انجام خواهد شد.


حضور مدیرعامل جنجالی هلدینگ خلیج فارس در مجمع عمومی


مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس، امروز با حضور مدیرعامل جدید و البته جنجالی این هلدینگ برگزار و پنج عضو حقوقی هیات‌مدیره برای معرفی نمایندگان خود انتخاب شدند. این نخستین مجمع شرکت پتروشیمی خلیج فارس است که کمتر از یک هفته پس از اعلام نام عبدالعلی علی‌عسکری، رییس سابق صداوسیما به عنوان مدیرعامل این شرکت برگزار می‌شود. اتفاقی که هفته گذشته حاشیه‌هایی را هم با خود به همراه داشت و خبر استعفای وی نیز منتشر و سپس تکذیب شد!


عرضه اولیه زیرمجموعه‌های فارس در بورس


جواد عشقی‌نژاد، مدیرعامل شرکت تامین‌سرمایه خلیج فارس در حاشیه برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت، از عرضه دوباره بلوک ۱۵درصدی هلدینگ خلیج فارس پس از انتشار آگهی آن در کدال خبر داد و گفت که چند شخصیت حقوقی در صف تقاضا برای خرید سهام هستند.


به گفته عشقی‌نژاد، مراحل پذیرش شرکت پتروشیمی اروند برای عرضه اولیه در بورس، در دست انجام است و منتظر ایجاد شرایط و وضعیت مناسب بازار سرمایه برای عرضه اولیه شرکت‌ها هستند. وی پتروشیمی بندر امام را دومین شرکت در حال آماده‌سازی برای عرضه اولیه اعلام و اظهار امیدواری کرد که در سال جدید چند شرکت دیگر از جمله مدبران اقتصاد را برای عرضه در بورس آماده کنند.


سپرده بانکی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی نوری


براساس صورت‌های مالی نیمه نخست امسال، شرکت پتروشیمی نوری، بیش از ۱۴ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان سپرده بانکی در بانک‌های کشور دارد. گفتنی است؛ دولت برای خروج شرکت‌ها از سودسازی با سپرده‌های بانکی، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بندی مربوط به حذف مالیات سود سپرده‌های بانکی را پیشنهاد داده که در صورت اجرا، شاید بتواند منابع منجمد شرکت‌های بزرگ را به سمت سرمایه‌گذاری مولد هدایت کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۶۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم کاهشی بود و از رقم ۲۱۰۰ میلیارد تومان فراتر نرفت که ۴۳ درصد از ارزش کل معاملات امروز را شامل می‌شود. طی آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران خرد و حقیقی برای حقوقی‌ها ثبت شد. به‌این‌ترتیب، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای شفن، پسهند و غصینو اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فولاد، خودرو و فملی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام نیز به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی، و فلزات اساسی، به ترتیب با ۲۳۶ ، ۱۸۵ و ۱۵۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۲۲.۶۳۴.۳۲ (۱۱۶۳۰.۷۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۰.۱۹۴.۷۷ (۳۵۷۳.۷۷-)


ارزش معاملات: ۳.۶۴۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: خودرو، کگل و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۹۸۷.۳۱ (۱۱۲.۵۱-)


ارزش معاملات: ۳.۳۶۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۳ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: بپاس، فرابورس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0