همفکران
1401/08/07
07:33
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته اول آبان؛ افت قیمت دسته جمعی سهام

طی هفته اول آبان میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با رشد ۲۹ درصدی نسبت به هفته قبل همراه شد و از ۲,۲ همت عبور کرد. اما برخلاف ارزش معاملات خرد که روند صعودی داشت، بازار با افت قابل توجهی مواجه شد. به طوریکه ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته اول آبان؛ ریزش بی سابقه بورس در سال جاری، افت قیمت دسته جمعی سهام


طی هفته اول آبان میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با رشد ۲۹ درصدی نسبت به هفته قبل همراه شد و از ۲,۲ همت عبور کرد. اما برخلاف ارزش معاملات خرد که روند صعودی داشت، بازار با افت قابل توجهی مواجه شد. به طوریکه شاخص کل ۵,۳ درصد و شاخص هموزن ۴,۶ درصد کاهش یافتند. هفته قبل هم روند شاخص ها منفی بود اما با افت اندکی مواجه شده بود. این هفته شاخص کل کانال ۱,۳ میلیون واحدی را از دست داد و با ریزش بیش از ۶۹ هزار واحدی تا ارتفاع ۱،۲۴۱،۰۳۸ واحد سقوط کرد. از ارتفاع شاخص هموزن نیز ۱۷ هزار واحد کاسته شد. از ابتدای سال جاری تا کنون در هیچ هفته ای اصلاح بازار تا این حد شدید نبود.


در هفته جاری ۹۲ درصد از صنایع بازار با بازدهی منفی مواجه شدند که در راس آنها صنعت فنی و مهندسی با ۱۷,۵ درصد ریزش ارزش بازار قرار داشت. اطلاعات و ارتباطات با ۱۰,۸ درصد دومین صنعتی بود که بیشترین بازدهی منفی را داشت. سومین صنعت با بیشترین افت ارزش بازار محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری بود که ۹,۷ درصد بازدهی منفی به دست آورد. اما بازدهی صنایع فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی ۲,۷ درصد، محصولات چوبی ۲،۲ درصد، چند رشته ای صنعتی ۱،۲ درصد و واسطه گریهای مالی و پولی ۰،۱ درصد مثبت شد.



از مجموع ۶۸۸ سهمی که در هفته اول آبان در بازار سرمایه دست به دست شد ۷۸ درصد آنها با افت قیمت مواجه بودند. فقط ۱۴۶ نماد برای سهامداران خود بازده مثبت به ارمغان آوردند که بازدهی ۵۵ تای آن ها کمتر از ۲ درصد بود.


نمادهای ثغرب، گدنا، رمپنا، غبشهر و ثاباد متحمل بیشترین افت قیمت شدند اما وآذر، کورز، غگلپا، غناب و سفاسی بیشترین بازدهی های مثبت را به همراه داشتند.



شنبه؛ صعود و نزول ۳ هزار واحدی شاخص کل


بازار متعادل آغاز شد. تعداد منفی ها و مثبت های بازار تقریبا در ابتدا برابر بود. اما هر چه به سمت انتها رفتیم کمی بر تعداد نمادهای منفی افزوده شد. البته فشار فروش ویژه ای در بازار وجود نداشت. امروز دو اتفاق مهم در بازار دیده شد. یکی اینکه ارزش صف های خرید بیش از دو نیم برابر ارزش صفوف فروش و بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان شد و دوم اینکه ارزش معاملات خرد بعد از روزها از ۲ همت فراتر رفت. در بازار امروز برخی از تک سهم ها و عمده پالایشی ها با اقبال همراه بودند. شاخص کل که در یک ساعت اولیه بالغ بر هزار واحد صعود داشت در انتها افت ۱,۲۰۰ واحدی را نسبت به روز قبل ثبت کرد اما شاخص هموزن ۴۰۰ واحد افزایش داشت. تراز پول خرد منفی ۱۰۳ میلیارد تومان بود.


نرخ بهره بین بانکی با افت اندکی به ۲۰،۸۶ درصد رسید. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به‌عنوان نخستین گروه از مشمولان اجراکننده قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از اول آبان‌ماه ملزم به اجرای این قانون و صدور صورت‌حساب الکترونیکی هستند. در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به رقم ۴۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار رسید، رقمی که بالاترین مقدار صادرات غیرنفتی ایران در تاریخ است؛ چراکه رکورد قبلی حدود ۴۰ میلیارد دلار و مربوط به طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ ‌بوده است. وزیر خارجه ایران گفت تاکید داریم مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید پایان داده شود و تمامیت ارضی دو کشور مورد توجه قرار بگیرد. حساسیت جدی در تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر مرزها را به همه طرف‌ها در منطقه اعلام کردیم. وزیر اقتصاد گفت دولت به دنبال آن است، وابستگی خود را از نفت بسیار کاهش بدهد، با مدیران بانک‌های دولتی بسته‌ایم که باید بنگاه را ایجاد و از آن حمایت کنند و از بنگاه‌داری خارج شوند.


صادرات نفت خام آمریکا به فرانسه برای اولین‌بار طی ۴ سال گذشته به صفر رسیده و ظاهرا اعتصاب‌های صنعتی در پالایشگاه‌های فرانسه که به بخش‌های دیگر هم راه یافته دلیل این اتفاق است.


دلار آزاد در محدوده ۳۲,۸۰۰ تومان معامله شد.


یکشنبه؛ شاخص کل کانال ۱،۳ میلیونی را از دست داد


بازار متعادل بود اما بخش عمده سهام افت قیمت داشتند. پالایشی ها با وجود گزارش های خوبی که دادند متعادل و منفی بودند. اما عمده قطعه سازان پرتقاضا ظاهر شدند. سایر خودرویی ها هم تقریبا مثبت و متعادل بودند. در این بین زامیاد صف خرید شد که تا پایان بازار هم بخشی از صف خرید آن حفظ شد و بدون عرضه ماند. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۲ هزار واحد افت کرد و به کانال ۱،۲ میلیون واحدی نزول داشت. شاخص هموزن نیز حدود ۱،۳۰۰ واحد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد ۲,۲ همت و تراز پول خرد منفی ۱۸۵ میلیارد تومان شد.


سخنگوی صنعت برق از پر بودن ۵۷ درصد مخازن سوخت نیروگاه‌های کشور خبر داد و گفت براساس توافقات صورت گرفته با وزارت نفت در صورت تکمیل ذخایر سوخت تا قبل از شروع فصل سرد در تامین برق زمستان مشکلی نخواهیم داشت. علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجاریت ایران اعلام کرد به زودی ساز و کاری فراهم می‌شود تا صادرکنندگان محصولاتی به غیر از پتروشیمی، معدنی و مواد خام بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت توافقی عرضه کنند. رئیس سازمان خصوصی سازی گفت آنچه تا حالا اطلاعیه زده شده، ارزش گذاری خود شرکت هاست و وزارت اقتصاد ارزش گذاری نکرده و اطلاعیه‌ای هم در این خصوص نداشته است.


حجت‌الاسلام سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت یکشنبه هفته آینده هشتم آبان ماه برگزار می‌شود.


دولت ایالات متحده از کاهش ۵۰ درصدی کسری بودجه در سال مالی ۲۰۲۲ نسبت به سال مالی قبل خبر داد. ترامپ اعلام کرد به دلیل موفقیت و سربلندی مجدد کشورم، احتمالا باید دوباره در انتخابات شرکت کنم. یکی از بزرگترین تاجران کالای جهان، ترافیگورا هشدار داد که ذخایر مس جهانی به سطوح خطرناکی پایین آمده است. یکی از بزرگترین تاجران کالای جهان ترافیگورا هشدار داد که ذخایر مس جهانی به سطوح خطرناکی پایین آمده است.


دلار آزاد همچنان در محدوده ۳۲،۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان معامله می شود.


دوشنبه؛ بازار رنگ خون گرفت


بازار به طور محسوسی منفی شد. عمده نمادها با افت قیمت مواجه شدند که در نتیجه آن شاخص کل ۱۹ هزار واحد ریخت. ارزش معاملات خرد ۲,۳ همت و تراز پول خرد منفی ۲۶۹ میلیارد تومان بود.


در جلسه روز گذشته ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بورس و رئیس جمهور با پیشنهاد کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام موافقت شد. ضمنا مقرر شد تا در صورت واریز منابع حاصل از مالیات معاملات اوراق بهادار و باقیمانده تعهدات صندوق توسعه ملی، حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار (بیش از ۲ برابر خروج پول از بازار سرمایه در مهر ماه) به این صندوق واریز شود.


وزیر نفت از امضای قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری با دانش بنیان‌ها خبر داد. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت جلسه استیضاح «فاطمی‌امین» ۱۰ آبان برگزار می‌شود. نرخ تورم سالانه مهر ماه سال ۱۴۰۱ برای خانوار‌های کشور به ۴۲.۹ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۰.۸ واحد درصد افزایش داشته است.


جلسه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان بار دیگر به تعویق افتاد. واردات مس چین افزایش یافت.


بهای هر اونس طلا با ۲.۹ درصد کاهش به ۱۶۵۵ دلار و ۱۰ سنت رسید. برنت که معاملات هفته گذشته را با ۹۳ دلار به پایان رسانده بود، بازار امروز و هفته جدید را با ۳ دلار کاهش و با ۹۰ دلار آغاز کرد. دلار آزاد همچنان در محدوده ۳۲,۸۰۰ تومان قرار دارد و دلار نیمایی به بالای ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان دست یافت.


سه شنبه؛ ادامه ریزش نفسگیر بازار


در ادامه روند کاهشی شدید روز گذشته، امروز هم بازار با رنگ غالب قرمز به کار خود ادامه داد. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۰ هزار واحد ریخت. ارزش معاملات خرد به ۲,۲ همت رسید و تراز پول خرد هم منفی ۴۰۲ میلیارد تومان شد.


خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد پس از مدت‌ها بحث و مذاکره بر سر الزام بازپرداخت ارزی تسهیلات معوق شده صندوق توسعه ملی، بالاخره ۷۵ درصد معوقات (معادل ۵,۵ میلیارد دلار) تعیین تکلیف شد.


خاندوزی در نشست خبری اعلام کرد شرایط بازار سرمایه مخصوصا از خرداد ماه مقبول نیست. تلاش ما این است که در کنار کمیسیون اقتصادی مجلس بتوانیم به یک توافق مشترک برای اثرگذاری در سودآوری شرکت‌های بورسی برسیم و بازار ابهام نداشته باشد. بودجه ۱۴۰۲ باید با پیام‌های امیدوارکننده برای بازار سرمایه همراه باشد. دوران ابلاغ قیمت‌های دستوری برای صنایع به سر آمده است. حذف ابهام‌ها از بازار سرمایه و سودآوری شرکت‌های بورسی در اولویت است.


«ریشی سوناک» رسما نخست‌وزیر انگلیس شد.


دلار آزاد در محدوده ۳۲,۸۰۰ تومان بدون نوسان معامله شد.


چهارشنبه؛ سقوط کم سابقه بورس


امروز بازار از روزهای قبل منفی تر شد. بیش از ۹۰ درصد نمادها با افت قیمت مواجه شدند. جمع ارزش صف های فروش به بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان رسید در حالی که مجموع ارزش صفوف خرید کمتر از ۶۰ میلیارد تومان بود. در انتها، شاخص کل ۲۶ هزار واحد و شاخص هموزن بیش از ۸ هزار واحد ریختند. ارزش معاملات خرد حدود ۲,۴ همت و تراز پول خرد منفی ۶۰۰ میلیارد تومان شد.


سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار برای واردات دارای اولویت هستند. منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت خودروهای وارداتی لزوما چینی نیستند، فروش خودروهای وارداتی در آینده به صورت اقساطی خواهد بود. صالح آبادی اعلام کرد با اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده است، شاهد آرامش در بازار ارز کشور هستیم. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که شامگاه سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، این ستاد با بررسی موضوع افزایش غیرمجاز اجاره‌بها در تابستان امسال، دستگاه‌های مسئول در این زمینه را موظف کرد به وظایف قانونی خود عمل کنند تا از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های آینده جلوگیری شود.


معاملات توافقی دلار در بازار ارز امروز با قیمت خرید ۳۱ هزار تومان و فروش ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان کار خود را آغاز کرد.


دلار آزاد سطح ۳۲,۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان را حفظ کرده است.



انتهای خبر

0
0