بااقتصاد
1400/08/09
14:59
زمینگیر شدن شاخص کل در میانه کانال ۱.۳ میلیون واحدی/ رکود فرسایشی بورس به دور دوم رسید؟

گزارش بازار/ یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران که طی یکی‌دوهفته اخیر در برزخ میان کانال ۱.۴ و ۱.۳ میلیونی گرفتار شده، امروز هم با شدت گرفتن فشار فروش سهام، به‌ویژه از سوی حقیقی‌ها، بیش از ۳۵ هزار واحد سقوط کرد تا در میانه کانال برزخی ۱.۳ میلیونی، زمینگیر شود. با ادامه روند ریزشی در بازار سهام بدون توجه به مولفه‌های رشد مانند، نرخ تورم و نرخ دلار و خبرهای سیاسی برجامی، بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه معتقدند که دوره دوم رکود بورس فرارسیده است که در یک مسیر سینوسی آرام و نوسانی ادامه خواهد داشت.

حقیقی‌های بورس با ۱۰ هزار واحد منفی، خروج زدند


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران امروز، یکشنبه ۹ آبان‌ماه، در ادامه روند منفی دیروز قرار گرفت و تمامی شاخص‌های بورس‌های تهران، ریزش کردند. سقوط بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن، بارزترین نشانه رویگردانی و خروج سهامداران خرد و حقیقی از بازار سرمایه است که امروز اتفاق افتاد. با این رقم منفی، شاخص کل هم‌وزن کانال ۳۶۰ هزار واحدی را هم از دست داد و روی رقم ۳۵۹ هزار و ۹۷۹ واحد، متوقف شد. منفی ۳۷۷، عددی بود که امروز مقابل شاخص کل فرابورس و با رنگ سرخ، روی تابلو نشست و شاخص این بازار را تا رقم ۱۹ هزار و ۲۳۱ واحد به زیر کشاند.


فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها در صدر جدول منفی‌سازان شاخص


مطابق جریان معاملات دیروز بورس تهران، امروز هم گروه فلزات اساسی، با بالاترین میزان دادوستدهای منفی در نمادهای بزرگی مانند فولاد و فملی، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند. پارسان، وغدیر، شپدیس، کگل و تاپیکو نیز در رتبه‌های بعدی منفی‌سازان شاخص ایستادند. این نمادها، حدود یک‌‌سوم از افت ۳۵ هزار واحدی شاخص را برعهده داشتند. در بازارهای اول و دوم فرابورس هم شاخص‌سازان بزرگ پتروشیمیایی با پیشتازی آریا و زاگرس در صدر جدول منفی‌سازان شاخص قرار گرفتند و به‌همراه هرمز، صبا، شگویا، ذوب و شاوان، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کردند.


مدیریت، تنها نماد پرتراکنش مثبت


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران به نمادهای فسبزوار، فولاد، کیمیاتک، شپنا، خودرو، شبندر و خساپا و در مدار منفی اختصاص یافت. در بازار فرابورس هم بجز مدیریت که برترین نمادپرتراکنش مثبت، لقب گرفت، فجهان، توسن، کرمان، آریا وهامون و صبا بالاترین میزان تراکنش معاملاتی منفی را رقم زدند.


۵۰۶ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی


معامله‌گران سهام امروز، طی دادوستدهای منفی روی ۶۰۲ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند که برای ۲۰ نماد افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۵۰۶ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد. این رقم از ابتدای امسال تاکنون، بی‌سایقه بوده است!


تشکیل صف خرید برای تنها ۵نماد بورس تهران!


در روزی که برای شاخص کل بورس تهران، افت ۲.۵ درصدی ثبت شد، تنها ۱۳ سهم، معادل ۴ درصد از ۳۴۱ نماد معامله شده، قیمت پایانی مثبت را تجربه کردند و ۳۲۵ سهم، معادل ۹۵ درصد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. سهامداران بورس تهران امروز ۱۸۱ نماد را به صف فروش گذاشتند و برای ۵ نماد هم صف خرید تشکیل دادند. ارزش صف‌های فروش ۴۷۷ میلیارد تومان در مقابل رقم اندک ارزش صف خرید ۱۵ میلیارد تومانی بود.


ارزش ۳ میلیارد تومانی صف‌های خرید در فرابورس!


شاخص آیفکس هم حدود ۲ درصد افت کرد و از تعداد ۱۳۸ نماد معامله شده در بازار اول و دوم، ۱۱ سهم، معادل ۸ درصد رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و برای ۱۲۷ سهم، معادل ۹۲ درصد هم کاهش قیمت رقم خورد. ارزش صف‌های خرید نمادهای فرابورسی با ۴ نماد، به عدد تک‌رقمی ۳ میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش۸۴ نماد هم ۲۹۱ میلیارد تومان تعیین شد.


تابلو ۸۰ درصد سرخ‌رنگ بازار پایه


تابلو معاملات بازار پایه هم، وضعیت بهتری نداشت و پس از دادوستد ۱۲۴ نماد، ۱۸ درصد، معادل ۱۵ سهم‌ها رشد قیمت پایانی را ثبت کردند درحالی‌که برای ۹۸ سهم، معادل ۷۹ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. معامله‌گران بازار پایه امروز در صف خرید ۱۲ نماد به ارزش ۸۱ میلیارد تومان ایستادند و ۹۴ نماد را به ارزش ۳۸۸ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


کاهش نقدشوندگی اوراق اسناد خزانه در بازار سرمایه


درحالی‌که این‌روزها انتقادهای فراوانی به دولت برای فروش پرحجم اوراق بدهی در بازار سرمایه مطرح می‌شود، میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، دلیل نقد نشدن اوراق اسناد خزانه در بورس را اعلام کرد. به گفته فدایی، امسال -که یکی از سخت‌ترین سال‌ها به لحاظ تامین بودجه دولت بوده- اوراق بهادار دولتی در بازار سرمایه منتشر شده است.


وی اظهار کرد: یکی از این اوراق که توسط دولت در بازار سرمایه منتشر شده، اوراق خزانه است که در قالب تهاتر بدهی‌های دولت با پیمانکاران منتشر شد و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت. سازمان برنامه و بودجه نیز این اوراق را در اختیار پیمانکاران قرار داد تا در یک بازار نقدشونده، مانند بازار سرمایه، این اوراق به فروش برسد و پیمانکاران از این طریق، تامین مالی کنند.


فدایی، حجم صندوق‌های بازارگردانی را در حال حاضر، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که این صندوق‌ها وظیفه ایجاد نقدشوندگی را در بازار سرمایه بر عهده دارند. این صندوق‌ها طی ۷ ماه گذشته بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان خرید سهام انجام داده‌اند و ۲۸ هزار میلیارد تومان نیز فروش سهام و به طور خالص حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان خرید سهام را در برنامه دارند.


انفعال وزارت اقتصاد در قبال بازار سرمایه


در منفی‌ترین روز پاییزی بازار سرمایه، نمایندگان مجلس، با موضوع بررسی مشکلات اقتصادی، پشت درهای بسته نشست برگزار کردند. درهمین‌راستا، یکی از نمایندگان مجلس در نطق میان دستور امروز با اشاره به وضعیت نابسامان بازار سرمایه، بورس را قتلگاه (سرمایه) مردم اعلام کرد. ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس، تصریح کرد: بورس قتلگاه مردم شده و وزارت اقتصاد در موضع انفعال قرار گرفته است. در حوزه صنعت، اشتغال و کارآفرینی به‌جز شعار و خودستایی در دوره‌های گذشته، اقدامی را شاهد نبوده‌ایم.


وی افزود: دو کلمه «باید» و «نباید» از کلیدواژه‌های دولتمردان در سخنرانی‌هاست که مخاطبی جز خودشان ندارد. تضعیف مرجعیت مصادف با تضعیف انقلاب است. حالا که تورم افسار گسیخته داریم و نیمی از مردم قادر به خرید گوشت و لبنیات نیستند و یک مرجع تقلید دغدغه مردم را بیان کرده است، نباید این گونه با او برخورد می‌شد.


تاکید مجلس بر توجه جدی دولت به بازار سرمایه و مدیریت بورس


یکی از اعضای هیات‌رییسه مجلس نیز در نطق میان‌دستور امروز، به اهمیت توجه جدی به بازار سرمایه و مدیریت بازار بورس اشاره و اظهار کرد: ذوب شدن و تبخیر ثروت مردم در بورس غیر قابل تحمل است. علیرضا سلیمی، افزود: آنهایی که نرخ تورم را به بالای ۴۰ درصد رساندند، نباید در حاشیه امن قرار گیرند. مدیریت اشرافی در سال ۹۸ (اشاره به حسن روحانی)، به ۸۰ میلیون نفر با ریشخند گفت که من خودم صبح جمعه متوجه گرانی شدم!


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه‌‌‌۹ آبان ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی حدود ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم، به ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۶۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۳۹۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی ۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به رقم ناچیز ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسید که طی آن، ۳۶۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به نفع سهامداران عمده رقم خورد. در این دادوستدها، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای حسیر، سمایه و فاراک متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز بخش بیش‌تر خریدشان را به اتکای، فملی و شپنا اختصاص دادند.


گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده‌های به ترتیب با ۳۹۰ ، ۲۸۴ و ۲۸۲ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۴۰,۳۱۹.۱۷ (۳۵۳۵۰.۵۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۹.۹۷۹.۲۲ (۱۰۴۴۴.۸۵-)


ارزش معاملات: ۳.۹۱۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۱ هزار میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین اثر منفی: فولاد، فملی و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۲۳۱.۰۱ (۳۷۷.۵۸-)


ارزش معاملات: ۳,۴۹۳میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0