همفکران
1401/02/22
18:39
جریان نقدینگی بورس در هفته سوم اردیبهشت؛ حقیقی ها نیمی از خروج خود را جبران کردند

جریان نقدینگی بورس در هفته سوم اردیبهشت؛ تراز پول خرد هفتگی منفی بود اما حقیقی ها در روز چهارشنبه نیمی از خروج خود را جبران کردند اقبال حقیقی ها به صنایع زراعت، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و خروج از صنایع ...

جریان نقدینگی بورس در هفته سوم اردیبهشت؛ تراز پول خرد هفتگی منفی بود اما حقیقیها در روز چهارشنبه نیمی از خروج خود را جبران کردند


اقبال حقیقیها به صنایع زراعت، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و خروج از صنایع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، محصولات کاغذی، فلزات اساسی


طی هفته سوم اردیبهشت تراز ورود و خروج نقدینگی حقیقی منفی ۱۰۱ میلیارد تومان بود. حال آن که در هفته قبل شاهد ورود بیش از ۱۳ میلیارد تومان از طرف حقیقی ها به بازار بودیم. از ابتدای سال جاری تا کنون برآیند ورود و خروج پول خرد منفی ۳۲۶ میلیارد تومان است. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۱۱،۸ همت از سرمایه های خرد از بازار خارج شده بود.



البته لازم به ذکر است به رغم اینکه تراز هفتگی پول خرد بازار منفی شده اما تقریبا از نیمه دوم معاملات روز سه شنبه وضعیت تقاضا در بازار بهبود یافت و این موضوع در معاملات روز چهارشنبه به وضوح قابل مشاهده بود. به طوری که در پایانی ترین روز معاملاتی از هفته جاری تراز نقدینگی حقیقی بازار مثبت ۲۸۵ میلیارد تومان شد. به بیان دیگر تقریبا نصف مبلغی که حقیقیهای بازار ظرف روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه از بازار بیرون برده بودند را طی روز چهارشنبه مجددا به بازار برگرداندند.


در هفته ای که گذشت صنایع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، محصولات کاغذی، فلزات اساسی، بیمه و صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاریها، خودرو و ساخت قطعات، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، بانکها و موسسات اعتباری، سیمان، آهک و گچ و اطلاعات و ارتباطات متحمل بیشترین خروج پول حقیقی شدند.



صنایع و شرکتهایی که متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند


صنعت صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در هفته سوم اردیبهشت با تراز منفی ۷۴۱ میلیارد تومان مواجه شد و عنوان صدرنشین بیشترین خروج پول حقیقی را کسب کرد. این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون در حالی با خروج ۲،۴ همت نقدینگی مواجه شده که در مدت زمان مشابه سال قبل، حقیقیها بیش از ۲،۱ همت سرمایه وارد این صنعت کرده بودند. این دومین هفته متوالی و پنجمین هفته از مجموع ۷ هفته معاملاتی امسال است که حقیقیها اقدام به خروج سرمایه خود از این صنعت می کنند.



صنعت محصولات کاغذی در هفته ای که پشت سر گذاشتیم متحمل خروج بیش از ۴۸۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی شد تا تراز پول خرد این صنعت برای هفدهمین هفته متوالی منفی باقی بماند. با این تفاوت که این هفته شدت خروج پول خرد از سهام کاغذی نسبت به هفته های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.



صنعت فلزات اساسی این هفته سومین صنعت با بیشترین خروج پول حقیقی بود. در واقع تراز پول خرد این صنعت برای نهمین هفته متوالی منفی شده است. اما شدت خروج پول خرد از این صنعت نسبت به هفته قبل ۱۰ درصد کاهش داشت. برآیند ورود و خروج حقیقی به سهام فلزات اساسی از ابتدای سال جاری تا کنون منفی ۱،۱ همت بوده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل نیز متحمل خروج ۱،۲ همت از سرمایه های خرد شده بود.



از بین سهم ها چکاپا، فملی، بپاس، خگستر و شتران و از میان صندوقها کمند، اعتماد، کیان، افران و پالایش بیشترین خروج سرمایه های خرد را شاهد بودند.



کدام صنایع و شرکتها این هفته میزبان بیشترین نقدینگی از سوی حقیقیها بودند؟


صنایع زراعت و خدمات وابسته، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، لاستیک و پلاستیک، مواد و محصولات دارویی و خرده فروشی از بیشترین استقبال حقیقی ها برخوردار شدند و بیشترین تزریق نقدینگی از سوی آنها را تجربه کردند.



این هفته صنعت زراعت و خدمات وابسته توانست از بین کلیه صنایع بازار گوی سبقت را برباید و بیشترین نقدینگی حقیقی را به سمت خود بکشاند. حقیقیها این هفته برای چهارمین هفته متوالی سرمایه وارد سهام زراعتی کردند و جالب آنکه قدرت ورود پول در مقایسه با هفته قبل حدود ۲۰ برابر بود. در حالی تراز پول خرد ۷ هفته گذشته این صنعت مثبت ۴۸۵ میلیارد تومان بود که در مدت زمان مشابه سال قبل متحمل خروج حدود ۱۱۹ میلیارد تومان از سرمایه های خرد شده بود.



صنعت محصولات شیمیایی این هفته دومین صنعت مورد توجه حقیقی ها بود. البته این اتفاق پس از دو هفته خروج پول خرد از سهام شیمیایی رخ داد. حقیقیها در حالی از ابتدای امسال تا کنون ۴۱۷ میلیارد تومان سرمایه به پای این صنعت ریختند که یکسال قبل در چنین زمانی تراز پول خرد صنعت شیمیایی حدود منفی ۱،۶ همت بود.



صنعت فرآورده های نفتی برای دومین هفته متوالی با تراز مثبت پول خرد همراه شد تا این هفته بعنوان سومین صنعت خوش اقبال از سوی حقیقیها مطرح شود. قدرت ورود پول حقیقی به سهام فرآورده های نفتی طی هفته سوم اردیبهشت بیش از ۲ برابر هفته قبل بود. اما به طور کلی تراز ۷ هفته اخیر این صنعت منفی ۱۴۲ میلیارد تومان شده که البته در مقابل خروج ۹۵۷ میلیارد تومانی سرمایه های خرد طی ۷ هفته کاری آغاز سال قبل خروج ضعیفی به شمار می رود.



نمادهای سپید، شپنا، خساپا، زپارس، جم، کقزوی، زاگرس، شبریز و بفجر بیشترین جذب سرمایه های خرد را تجربه کردند و این هفته لقب صدرنشین بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.




انتهای خبر

0
0