همفکران
1401/11/16
18:57
ضربه دوباره بلاتکلیفی به بورس!

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل با کاهش ۱۷هزار و ۵۹ واحد (۱.۱۰درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز ۷هزار و ۴۰۵ واحد (۱.۵۲درصد) کاهش به ۴۸۰هزار و ۱۵۲ واحد رسید.

به گزارش همفکران؛ هیچ موضوعی برای بازار سرمایه بدتر از بلاتکلیفی، تصمیمات غلط، جابجایی بین نهادهای مختلف و اظهارنظرهای متفاوت نیست. امروز، در این شرایط و فضا قرار گرفته‌ایم و بازار و سهامداران حق دارند با واکنش منفی پاسخ دهند. امروز نه تنها خودرو، بلکه ماهیت بازار سرمایه به عنوان ظاهر به رسمیت شناختن اصول اقتصادی و نگاه به بخش خصوصی، مورد هجوم و حمله قرار گرفت و به چالش کشیده شد. چالشی که ریسک این بازار را افزایش می‌دهد و نشان‌دهنده تغییرات تمام صنایع به دنبال دخالت دولت است.


امروز به دنبال انتشار اخبار خودرو و دستورالعمل شورای رقابت، کار گره خورد و به شکلی پیش رفت تا بار دیگر به همگان اثبات شود که دلالان در کشور ما، نقش اساسی در بسیاری از تصمیمات دارند.


باید یک نکته در مورد شورای رقابت بگوییم؛ به طور کلی مفهوم این شورا را درک نمی‌کنیم. در فضای کسب و کار فعلی، یک نهاد با عمر چند ده ساله در حداقل ۱۰ سال گذشته، ضررو زیان‌های متعددی را به یک صنعت وارد کرده و چنین وضعیتی را برای بازار خودرو رقم زده و مسیر این صنعت را به سمت کاهش تولید و فروش سوق داده است. اما همچنان به تصمیمات این شورا استناد می‌شود!


در صورت گران شدن خودروها داخلی و خارجی طی روزهای آتی، می‌توان دو موضوع را درک کرد؛ اول اینکه این تصمیم به سود مصرف‌کننده نیست و منفعت دلالان را تامین می‌کند. دوم اینکه به طور حتم صنف دلالان، کار خود را خوب انجام دادند و تیر به هدف خورد...


بازار سرمایه در حال گرفتن جان تازه‌ای بود و به مرور به این نقاط به عنوان کف بازار و نقاط ارزنده اعتماد کرد، اما بخشنامه شورای رقابت، بار دیگر فضای منفی و عدم اعتماد به بازار را به بازار منتقل کرد و بازار به سمت فشار فروش کشیده شد.


خودرویی‌ها و خبربازی


در نمادهای خودرویی، شاهد روند معاملاتی منفی بودیم. طبق نامه‌ای که منتشر شده، فرمول تازه‌ای برای قیمت‌گذاری خودروها منتشر شده است و به نظر می‌رسد خبری از ادامه عرضه در بورس کالا نیست. در این گروه، «سایپا» با فشار فروش به صف فروش رسید؛ سهمی که حمایت قوی در سطوح ۲۰۰ تومانی داشته و در حال برگشت به سطوح قیمتی چند ماهه گذشته خود است. این سهم خودرویی به واسطه این خبر و عدم مشخص شدن عرضه سهام پارس خودرو و سهام تودلی خود با جو منفی همراه شده است.


«خاور» هم از صف خرید به روند منفی رسید. به نظر می‌رسد این سهم خودرویی، روند نوسانی خود را حفظ کند و با کف قیمتی حمایتی ۳۲۰ تومانی و هدف ۳۶۰ در نوسان باشد. «خبهمن» هم ریزش سنگینی داشت و تا قیمت‌های ۱۸۰ تومان عقب‌گرد کرد. بعد به نظر نمی‌رسد که سهم تا حمایت قوی ۱۶۰ تومان هم افت کند.


دارویی‌ها و افت فشار


در دارویی‌ها علیرغم وضعیت خوب بنیادی سهام این گروه، فضای منفی دامان این شرکت‌ها را هم گرفته است و سهام دارویی با فشار فروش همراه شدند. در این گروه «دکوثر» تا قیمت‌های ۶۴۰ تومان پایین آمده است و فردا باید به حمایت ۶۲۰ تومانی واکنش نشان دهد. سهمی که برای امسال سود ۱۵۰ تومانی و برای سال آینده سود ۲۵۰ تومانی و ارزش ذاتی بالایی دارد


«دلقما» هم امروز عرضه‌های سنگینی را تجربه کرد و نتوانست از سد قیمتی ۳۲۰ تومانی عبور کند. این سهم آنتی بیوتیک ساز بازار با فشار عرضه‌ها همراه و متعادل شده است. دلقمایی که انتظارهای بالایی خلق کرده، اما همچنان در شکست قیمت‌های ۳۲۰ تومان با سختی همراه است.


«دبالک» به محدوده عالی نوسانی وارد می‌شود. سهم حمایت ۸۶۰ تومانی دارد و می‌تواند از همین سطوح با برگشت همراه شود. این سهم دارویی اوضاع خوبی دارد و نوسانات خوبی در رنج قیمتی ۸۶۰ الی ۹۵۰ تومانی می‌دهد.


پتروشیمی‌ها در انتظار اخبار خوب


در نمادهای پتروشیمی در انتظار خبرهای خوبی از کاهش نرخ خوراک در بودجه سال ۱۴۰۲ هستند؛ به خصوص اینکه روند قیمت‌های جهانی گاز هم به شدت نزولی بوده است. «شفن» با نوسانات مثبت همراه شد. سهمی که در کف قیمتی از دید تکنیکالی قرار داشته و موقعیت خوبی دارد. سهمی که توانایی بنیادی بالایی دارد و کف حمایتی قوی ۵۲۰ تومانی را حفظ کرده است.


دراین گروه همچنان دو سهم «زاگرس» و «شپدیس» جالب هستد و ریسک‌پترها «زاگرس» ۱۲۶۰۰ ۱۲۵۰۰ تومانی را در نظر بگیرند. «بوعلی» اگر به قیمت‌های ۳۲۰۰ تومان برسد، برای خرید مناسب است. انتشار گزارش‌های ماهانه نشان می‌دهد امسال سود ۵۵۰ الی ۶۰۰ تومانی در سهم محتمل و سال آینده سود شرکت رشد بالایی خواهد داشت.


«زاگرس» برخلاف کلیت بازار، امروز را با روند مثبت پشت سر گذاشت. این سهم پتروشیمی تا قیمت‌های ۱۴۵۰۰ تومان در صورت کاهش نرخ خوراک، جای رشد خواهد داشت و چه بسا اهداف ۱۶۰۰۰ تومانی را هم ببیند.


چهارگوشه بازار


«شدوص» نوسانات آرامی داشت. سهم شروعی مثبت داشت و به مرور منفی شد. سهمی که امسال سودسازی ۲۲۰ تومانی و برای سال آینده سود ۳۰۰ تومانی خواهد داشت. «شدوص» ارزش ذاتی ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومانی با حمایت‌های قوی ۱۱۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی دارد.


«شستا» به قیمت‌های ۹۲ تومانی حمایتی خود برگشت. سهمی که ارزش ان ای وی و وضعیت بنیادی خوبی دارد و اگر به این حمایت واکنش مثبت نشان دهد، احتمال صعود آن به قیمت‌های بالای ۱۰۰ تومان وجود دارد. در غیر این صورت اصلاح سهم تا سطوح ۸۶ تومان ادامه‌دار خواهد شد.


انتهای خبر

0
0