بااقتصاد
1401/06/07
14:17
صنایع کوچک و ریالی، شاخص بورس را به مدار صعودی بازگرداندند/ بزرگان بازار سهام همچنان در سراشیبی کاهش قیمت

گزارش بازار/ دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ شاخص‌های بورس تهران که از اول شهریورماه تاکنون روند صعودی را طی کرده‌اند، بجز ریزش دیروز، همچنان کم رمق روی مدار مثبت در حرکتند. در هفته‌های اخیر، صنایع کوچک و ریالی بورس با تاثیرپذیری از اخبار مثبت برجام و احتمال توافق، مورد توجه و اقبال معامله‌گران سهام قرار گرفته‌اند. در مقابل، به دلیل کاهش نرخ دلار و افت قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، صنایع بزرگ بورسی از رونق افتاده و با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

رشد خزنده و آهسته شاخص‌های بورس و فرابورس با حمایت صنایع کوچک



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز دوشنبه هفتم شهریورماه، با رشد ۱۰۴۹ واحدی شاخص کل بورس تهران به پایان رسید، اما شاخص کل هم‌وزن صعود دوبرابری را نسبت به شاخص کل رقم زد و بیش از ۲۰۰۰ هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل آیفکس هم چاره‌ای جز سبزپوشی نداشت و با ۸ واحد مثبت، به استقبال معاملات فردا رفت.


در بورس تهران، امروز هم فولاد و فملی، صدرنشین جدول منفی‌سازان شاخص کل بودند و فارس و نوری در رتبه‌های بعدی ایستادند. در مقابل، نمادهای وبانک، حکشتی و پارسان بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل اعمال کردند.


جدول شاخص‌سازان فرابورس هم دو بخش سرخ و سبز داشت، فغدیر، آریا و زاگرس با بیش‌ترین تاثیر منفی و دی، فرابورس، مادیرا و فزر با بیش‌ترین تاثیر مثبت بر شاخص کل آیفکس، معاملات امروز را به پایان بردند.


افزایش قیمت پایانی برای ۳۶۵ نماد شرکتی


طی دادوستدهای امروز در بازارهای سهام تهران، ۴۵ درصد از معاملات در دامنه منفی قرار گرفتند و حدود ۵۵ درصد از سهم‌های معامله‌شده با افزایش قیمت پایانی مواجه شدند.


به این ترتیب، از مجموع ۶۶۴ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۳۶۵ سهم، معادل ۵۵ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درحالی‌که ۲۹۹ سهم، معادل ۴۵ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


کاهش تراز منفی تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها


معامله‌گران همچنین برای ۸۱ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۲۵۴ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۲۳ نماد را به ارزش ۱۵۹ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند. تراز معاملات حقیقی‌ها نسبت به معاملات سهامداران عمده، هرچند منفی بود اما نسبت به دیروز با کاهش فشار فروش حقیقی‌ها مواجه شد و به ۲۰ میلیارد تومان تقلیل سافت.


استارتاپ‌های جدید در نوبت پذیرش بازار فرابورس


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران، اعلام کرد: ۱۹ شرکت دانش‌بنیان در فرابورس حضور دارند و استارتاپ‌های جدیدی نیز در مسیر پذیرش هستند.


به گفته وی، بحث IPO کردن این شرکت‌ها امسال با عرضه اولیه تپسی میسر شده و در حوزه کراد فاندینگ سقف‌ها افزایش یافته است.


فدایی افزود: امسال بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان طرح و طی یک سال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تامین مالی داشتیم که تجربه جمع‌آوری منابع بسیار خوب بود و در تسویه هم اکثر طرح‌ها موفق بوده‌اند.


افزایش یک درصدی دامنه نوسان برخی نمادها


پس از بررسی و پیشنهاد شرکت‌های بورس تهران و فرابورس ایران، بر اساس مصوبه هفته گذشته هیات‌مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان برخی از نمادها از امروز (دوشنبه) از مثبت و منفی ۶ درصد به مثبت و منفی ۷ درصد تغییر کرد.


۲۰ شرکت دولتی به لیست واگذاری‌ها اضافه شدند


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، گفت: در حال حاضر ۲۰ شرکت در لیست واگذاری‌ها قرار گرفته‌اند. همچنین پیگیری برای بازگشت ۳۲۸ شرکتی که از گروه‌بندی واگذاری‌ها خارج شده یا از ابتدا گروه‌بندی نداشته‌اند، ادامه دارد.


به گفته قربان‌زاده، از ۱۸۹ شرکتی که در لیست واگذاری قرار دارند، ۱۰۴ شرکت زیان‌ده هستند که روز به روز به زیان آنها اضافه می‌شود و همه این زیان‌ها از جیب ملت ایران می‌رود.


وی افزود: تا اواسط مهرماه سال جاری همه شرکت‌‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند، باید شفاف و گریدبندی شوند. از ۱۲۸ شرکت مذکور تنها ۲۴ شرکت وضعیت مناسب و شفافی دارند که می‌توان آنها را در گرید A ارزیابی کرد.


توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، اقدام مناسبی در راستای کنترل نوسانات بازار


محمدرضا دهقانی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را اقدام مثبتی برای بازارسرمایه دانست و افزود: این اقدام سبب می‌شود سفارش‌های پراکنده و حجم زیاد تقاضایی که ممکن است بدون تحلیل هم باشد، در دوران صعود و رکورد، بازار را با افت کمتری مواجه کند، توجه به این موضوع کمک می‌کند تا نوسانات کلی بازارسرمایه کاهش یابد.


مدیرعامل فولاد مبارکه در جمع کارکنان این شرکت:


فولاد مبارکه، نماد اقتدار ملی است!


مدیرعامل فولاد مبارکه در جمع کارکنان این شرکت، با اشاره به نتایج طرح تحقیق و تفحص مجلس از این شرکت و تخلفات گسترده‌ای که در آن صورت گرفته است، گفت: نمونه این‌گونه اتفاقات (تخلفات) را در برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا داشته‌ایم.


وی افزود: فولاد مبارکه متعلق به یک فرد یا سهامدار نیست بلکه نماد اقتدار مللی است وهدف‌گذاری دولت سیزدهم خدمت به مردم با شیوه کار مجاهدانه و پاک‌دستانه و مبارزه با فساد است که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماموریت‌های ما را در فولاد مبارکه تشکیل می‌دهد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس به بیش از ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز، ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد. ارزش معاملاتی این حجم از سهام نیز ۵۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با معاملات دیروز، بیش از نصف کاهش یافت. از این میزان، ۴۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به دیروز کمی افت کرد و به رقم ۳۱۱۹ میلیارد تومان رسید. طی این نقل و انتقالات، ۲۰ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های وبانک، ذوب و خراسان اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای شستا، خاور و سامان متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۵۱، ۱۸۶ و ۱۸۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار نسبتا متعادل و مثبت شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۴۵.۱۳۶.۷۹ (۱۰۴۹.۸۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰.۶۳۳.۲۵ (۲۰۷۵.۴۷افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۱۰۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: وبانک، حکشتی و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۳۱۴.۲۶ (۸.۷۶افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۴۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: دی، فرابورس و مادیرا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0