دنیای بورس
1402/10/16
14:31
چالش خودرویی در بازار سهام / رشد ۸۰ درصدی تغییر مالکیت سهام در بورس

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز منفی شد و ۲۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه ۸۰ درصد افزایش یافته است.

در معاملات روز شنبه شانزدهم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران هزار و ۵۳۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۷۰۱ واحد رسید.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۳۱۶ واحدی در رقم ۷۵۷ هزار و ۷۵ واحدی ایستاد.


شاخص کل فرابورس با افت ۱۲ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۱۸۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۲۱۵ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۴۷۱ واحد رسید.


چالش خودرویی در بورس تهران

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار خواهد کشید. انتشار این خبر باعث شد که امروز نمادهای خودرویی سبزپوش شوند.


اما امروز سخنگوی شورای رقابت با اشاره به اینکه اختیارات شورای رقابت قابل واگذاری نیست، و همچنان بازار خودرو انحصاری است، گفت: مسئول تنظیم بازار خودرو شورای رقابت است و فقط تنظیم‌گر فنی بازار خودرو وزارت صمت است و در حوزه اجرا اختیارات بیشتری پیدا کرده است.


خروج سرمایه از بورس

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز منفی شد و ۲۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه ۸۰ درصد افزایش یافته است.


امروز نماد وآتوس بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۳۷ میلیارد تومان بود. پس از وآتوس، نمادهای شگستر، فولاد، شستا و نوری بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای نخریس، خودرو، غشان، کرماشا و خکرمان تعلق داشت.


چالش خودرویی در بازار سهام / رشد 80 درصدی تغییر مالکیت سهام در بورس9

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌های بازار سهام

امروز اخابر، میدکو و همراه نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر اغلب نمادهای خودرویی بازار سبزپوش بودند و نمادهای خودرو، فولاد و خساپا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.


در فرابورس نیز نمادهای بپاس، وسپهر و تجلی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای غصینو، سرچشمه و دماوند بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.


در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد داتام بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نخریس، نطرین و فصبا بیشترین تراکنش را داشتند.


ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۴ هزار و ۹۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان بود که ۴۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان رسید.


چالش خودرویی در بازار سهام / رشد 80 درصدی تغییر مالکیت سهام در بورس4

نمادهای پرمعامله بورس تهران

در معاملات امروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۴۳ میلیارد تومان بود.


پس از خودرو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خساپا و نطرین در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.


در جدول حجم معاملات نیز سهام شگستر با تعداد ۵۲۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۳۰ سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


صف‌های خرید و فروش بورس

در معاملات شنبه، ۶۸ نماد صف خرید داشتند و ۴۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۸۱ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳ درصدی به ۲۲۹ میلیارد تومان رسید.


نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

چالش خودرویی در بازار سهام / رشد 80 درصدی تغییر مالکیت سهام در بورس20
انتهای خبر

0
0