ارز دیجیتال
1401/02/17
00:00
فعالیت کم خریداران هم‌زمان با سقوط ارزش کل بازار؛ کسی در کف‌های جدید خرید نمی‌کند

آن‌طور که پیداست معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال تصور می‌کنند که قیمت‌ها در ادامه سقوط عمیق‌تری را تجربه خواهند کرد به همین خاطر از انجام خرید‌های جدید در کف‌های اخیر خودداری می‌کنند. دو شاخص کلیدی...

آن‌طور که پیداست معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال تصور می‌کنند که قیمت‌ها در ادامه سقوط عمیق‌تری را تجربه خواهند کرد به همین خاطر از انجام خرید‌های جدید در کف‌های اخیر خودداری می‌کنند. دو شاخص کلیدی نیز این فرضیه را به‌نوعی تایید می‌کنند.


به گزارش کوین تلگراف، نمودار ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ روز است که در یک کانال نزولی قرار دارد. داده‌های موجود نشان می‌دهد که این نمودار در ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) باز هم به حمایت ۱.۶۵ تریلیون دلاری خود رسیده و آن را آزمایش کرده است. گفتنی است ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال زمانی به سطح ۱.۶۵ تریلیون دلار رسید که قیمت بیت کوین تا کف خود در ۷۰ روز گذشته، یعنی ۳۵,۵۵۰ دلار کاهش یافت.


فعالیت کم خریداران هم‌زمان با سقوط ارزش کل بازار؛ کسی در کف‌های جدید خرید نمی‌کند؟

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به میلیارد دلار. مجموع ارزش بازار تمام ارزهای دیجیتال در هفت روز گذشته ۶ درصد کاهش یافته است. با این حال، این اصلاح اندک در رابطه با آلت کوین‌هایی که ارزش بازار متوسطی دارند و در این مدت ۱۹ درصد (یا بیشتر) از آن را از دست داده‌اند، صدق نمی‌کند.


آلت کوین‌ها در این مدت بیشترین آسیب را دیده‌اند

در هفت روز گذشته، قیمت بیت کوین ۶.۵ درصد و قیمت اتریوم ۵ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، آلت کوین‌ها وضعیتی را تجربه کردند که فقط می‌توان اسمش را حمام خون گذاشت. در تصویر زیر می‌توانید ارزهایی که در هفت روز گذشته بیشترین رشد و بیشترین سقوط را داشته‌اند، مشاهده کنید. گفتنی است که این توکن‌ها از میان ۸۰ ارز دیجیتال بزرگ بازار انتخاب شده‌اند.


فعالیت کم خریداران هم‌زمان با سقوط ارزش کل بازار؛ کسی در کف‌های جدید خرید نمی‌کند؟

بیشترین رشد و بیشترین سقوط هفت روز گذشته بین ۸۰ ارز برتر بازار. قیمت ارز دیجیتال ترون، بعد از آنکه ترون دائو (TRON DAO) استیبل کوین غیرمتمرکز «USDD» را در ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) عرضه کرد، حدود ۲۶.۹ درصد رشد کرد. این استیبل کوین الگوریتمی از طریق پروتکل میان‌زنجیره‌ای بیت تورنت چین (BTTC) به زنجیره اتریوم و بی‌ان‌بی چین (BNB) متصل می‌شود.


قیمت ارز دیجیتال وان اینچ (۱inch) نیز زمانی ۵.۶ درصد رشد کرد که تعداد کل معاملات این صرافی غیرمتمرکز در شبکه پالیگان از مرز ۶ میلیون مورد عبور کرد.


قیمت استپن (STEPN) ، توکن بومی اپلیکیشنی که با ایده « کسب درآمد از طریق راه‌رفتن » کاربران زیادی را به خود جذب کرده است، بعد از اینکه بین ۱۸ تا ۲۸ آوریل (۲۹ فروردین تا ۸ اردیبهشت) ۷۰ درصد رشد کرد، ۳۶.۷ درصد کاهش یافت. قیمت ایپ کوین نیز به همین صورت و بعد از رشدی ۹۴ درصدی بین ۲۲ تا ۲۸ آوریل (۲ تا ۸ اردیبهشت) ۳۱.۴ درصد کاهش یافت.


نشانه نزولی در شاخص پریمیوم تتر

شاخص پریمیوم تتر صرافی «OKX»، اختلاف بین قیمت تتر در معاملات همتابه‌همتا (Peer-to-Peer) داخل چین را با ارزش روز دلار آمریکا (به یوان) اندازه‌گیری می‌کند.


تقاضای بیش از حد برای خرید تتر، این شاخص را به بالای سطح ۱۰۰ درصد می‌رساند. از سوی دیگر، در جریان بازارهای نزولی، تقاضا برای خرید تتر کاهش یافته و شاخص پریمیوم تتر ۴ درصد یا بیشتر از آن از سطح ۱۰۰ درصد فاصله می‌گیرد (به‌سمت پایین حرکت می‌کند).


فعالیت کم خریداران هم‌زمان با سقوط ارزش کل بازار؛ کسی در کف‌های جدید خرید نمی‌کند؟

شاخص پریمیوم تتر صرافی اوکی‌ایکس. شاخص پریمیوم تتر صرافی او‌کی‌ایکس در ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) به اوج خود در ۱۰۱.۷ درصد رسید که نشان‌دهنده تقاضای بیش از حد معامله‌گران خرد بود. با این حال، همان طور که می‌توانید در تصویر بالا ببینید، این شاخص در پنج روز بعد به ۱۰۰ درصد رسیده است.


گفتنی است که شاخص مذکور در ساعات معاملاتی اولیه ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) به ۹۹ درصد رسید. این داده‌ها نشان می‌دهد که احساسات معامله‌گران خرد با کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۳۷,۰۰۰ دلار بدتر شده است.


بازارهای آتی احساسات متفاوتی را نشان می‌دهند

قرارداد‌های آتی دائمی (Perpetual) که با عنوان مبادلات معکوس شناخته می‌شوند، کارمزد مشخصی دارند که معمولا هر ۸ ساعت یک بار نرخ آن به‌روزرسانی می‌شود. صرافی‌ها از این کارمزد متغیر که نرخ تامین سرمایه (Funding Rate) نام دارد، برای متعادل‌کردن ریسک معاملات استفاده می‌کنند.


مثبت‌بودن نرخ تامین سرمایه به این معنی است که معامله‌گران موقعیت‌های لانگ (خرید)، به میزان بیشتری از اهرم‌های معاملاتی استفاده می‌کنند و منفی‌بودن آن نشان می‌دهد که معامله‌گران موقعیت‌های شورت (فروش) از چنین شرایطی برخوردار هستند.


فعالیت کم خریداران هم‌زمان با سقوط ارزش کل بازار؛ کسی در کف‌های جدید خرید نمی‌کند؟

نرخ تامین سرمایه ۷ روزه برای قراردادهای آتی دائمی ارزهای دیجیتال مختلف. همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، نرخ تامین سرمایه انباشته‌شده هفت‌روزه برای بیت کوین و اتریوم اندکی مثبت است. این داده‌ها نشان می‌دهد که تقاضای خریداران کمی بیشتر از فروشندگان است، اما چیزی نیست که معامله‌گران را مجبور کند موقعیت‌های معاملاتی خود را ببندند. به‌عنوان مثال، نرخ مثبت ۰.۱۵ درصد هفتگی معادل ۰.۶ درصد در ماه است؛ در نتیجه بعید است که آسیبی در بازار ایجاد کند.


از طرف دیگر، نرخ تامین سرمایه هفت‌روزه معاملات آتی دائمی آلت کوین‌ها تقریبا منفی ۰.۳۰ درصد است. این نرخ معادل ۱.۲ درصد در ماه و نشان‌دهنده استفاده بیشتر از اهرم در معاملات شورت (فروشندگان) است.


با توجه به اینکه شاخص پریمیوم نشان می‌دهد تقاضای معامله‌گران خرد پایین است و همچنین با در نظر گرفتن نرخ تامین سرمایه منفی آلت ‌کوین‌ها، معامله‌گران تمایلی ندارند در بازاری که ارزش کل آن در منطقه مهم ۱.۶۵ تریلیون دلار است، خرید جدید انجام دهند. به‌طور کلی به نظر می‌رسد که خریداران فکر می‌کنند قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر کاهش می‌یابد و تمایلی ندارند وارد بازار شوند. به همین خاطر، می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال احتمالا با اصلاح قیمتی عمیق‌تری مواجه خواهند شد.


انتهای خبر

0
0