بااقتصاد
1400/03/04
14:20
دشت اول خردادماه از بازار سرمایه با ۹۰۰۰ واحد صعود شاخص کل/ چراغ سبز بورس به خبرهای انتخاباتی ریاست‌‌جمهوری؟

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ بازار سهام تهران که هفته نخست خردادماه را با ریزش‌های سنگین آغاز کرده بود، امروز بیش از ۹۰۰۰ واحد مثبت دشت کرد و دوباره به کانال حمایتی ۱.۱ میلیونی بازگشت. بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، صعود امروز را واکنش مثبت بورس به خبرهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری و تایید صلاحیت برخی از چهره‌های سیاسی نام‌آشنا ارزیابی می‌کنند.

مسیر متفاوت شاخص هم‌وزن از شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۴ خردادماه، معاملات بازارهای سهام تهران در تایم پیش‌گشایش در فاز مثبت و با ثبت تقاضا برای برخی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز آغاز شد. این روند در تایم معاملات نیز ادامه یافت و تقابل صف‌های خرید و فروش سهام در بازار امروز به صعود ۹۷۴۷ واحدی، معادل حدود یک درصدی شاخص کل منجر شد، اما شاخص کل هم‌وزن همچنان با حضور حقیقی‌ها در صف فروش، منفی ماند و ۳۸۴ واحد دیگر افت کرد. شاخص فرابورس نیز در مسیر صعودی به ۷۶ واحد مثبت رضایت داد.


بپاس با بالاترین اثر منفی در بازار فرابورس


شاخص‌سازان اصلی امروز در بورس تهران نمادهای بزرگ فارس، فملی، شپنا، شستا، شبندر و نوری بودند و در بازار فرابورس نیز نمادهای میدکو، آریا، هرمز، زاگرس، ذوب و شگویا مثبت‌سازان اصلی لقب گرفتند. معاملات بپاس اما برخلاف مسیر مثبت اخیر، امروز منفی رقم خورد و ۶۴ واحد منفی به شاخص کل تحمیل کرد.


نمادهای تازه وارد فرابورس در لیست پرتراکنش‌ها


منفی‌سازان اصلی بورس تهران هم در معاملات امروز به نام نمادهای وپاسار، رمپنا و وسخوز ثبت شد و در فرابورس بعد از بپاس، کگهر و بگیلان بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. پرتراکنش‌های بورس نیز به وبملت، اپال و برکت رسید و برای فرابورس هم فگستر و فتوسای تازه عرضه اولیه شده و وسپهر در صدر پرتراکنش‌ها ایستادند.


تقویت تقاضا با بازگشایی فولاد، خودرو و خساپا


درهمین‌حال، بورس تهران امروز شاهد بازگشایی نمادهای شاخص‌سازی مانند فولاد، خودرو و خساپا بود که در تقویت تقاضا و صعود شاخص نقش‌آفرینی کردند و بازار را به روند صعودی برگرداندند.


محرک‌های صعود بازار سهام تهران در روزهای آینده


افزایش نرخ خودروسازان در بازارهای داخلی، صعود نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی همزمان با خبرهای مثبت توافق برجامی، مشخص شدن نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنین تزریق منابع مالی وعده داده شده به بازار سرمایه در روزهای آینده، می‌توانند محرک‌هایی برای رشد بازار سرمایه در روزهای آینده باشند. اگر این روند تثبیت شود، صعود امروز را می‌توان نقطه عطف و بازگشت دوران آرامش به بازارهای سهام تهران دانست.


از سوی دیگر، خبرهایی مبنی بر آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو، سیمان و همچنین صادرات فولادی‌ها، به گوش می‌رسد که بر عوامل صعود بازارهای سهام صحه می‌گذارند.


حقیقی‌ها را به صف خرید بازگردانید


حرکت صعودی و خلاف انتظار شاخص کل در معاملات امروز را باید به فال نیک گرفت و منتظر حمایت‌های تکنیکالی بازار و همچنین حمایت‌های قانونی حقوقی‌ها که در ماه‌های اخیر در نقش نوسان‌گیر ظاهر شده بودند، ماند. بازگرداندن حقیقی‌ها به صف‌های خرید نیز باید در دستور کار مدیران بازار قرار گیرد.


افزایش تعداد نمادهای مثبت در بازار سهام


بازارهای معاملاتی سهام امروز رشد بیش از ۳ درصدی را برای ۸۲ نماد و کاهش حدود ۳ درصدی را برای ۳۳۹ نماد به ثبت رساند که نسبت نمادهای مثبت امروز با افزایش همراه بود و در مقایسه به روزهای اخیر بیش از ۴ برابر افزایش یافت. این موضوع، یک نکته مثبت دیگر برای معاملات امروز بود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌سه‌شنبه چهارم خرداد ۱۴۰۰


به‌رغم صعود حدود ۱۰ هزار واحدی شاخص کل، ارزش معاملات در بازارهای سهام امروز چنگی به دل نزد و همچنان زیر ۸ هزار میلیارد تومان بود، هرچند نسبت به روزهای اخیر کمی افزایش نشان داد. کل ارزش معاملات در بازارهای سهام تهران ۷۸۰۰ میلیارد تومان بود که ۴۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات بورس و ۳۶۰۰ میلیارد تومان هم به معاملات فرابورس با محاسبه اوراق مرابحه دولت، اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به حدود ۲۵۶۰ میلیارد تومان رسید و بیش از ۲۹۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی رقم خورد.


گروه‌های بانکی، فراورده‌های نفتی و خودرو به ترتیب با ارزش معاملات ۴۲۲، ۲۶۵ و ۱۸۹ میلیارد تومانی، برترین صنایع لقب گرفتند و بالاترین حجم معاملات را نیز به خود اختصاص دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۰۵,۴۴۵.۷۷ (۹۷۴۸.۴۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۲.۸۳۶.۳۹ (۴۸۳.۳۷-)


ارزش معاملات: ۴.۲۹۶ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۴۴۷ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، فملی و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۵۵۲.۹۰ (۷۶.۲۵افزایش)


ارزش معاملات: ۳,۶۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: میدکو، آریا و هرمز


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0