بورس پرس
1402/08/02
00:00
مهم ترین اقدامات حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام شد

مهم ترین اقدامات حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس در نیمه نخست سال از جمله برگزاری میز صنایع برای رفع مشکلات، تدوین دستورالعمل‌هیا شرکت ها و ... اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، برگزاری میز صنایع و مکاتبه با نهادهای ذی‌صلاح برای رفع مشکلات صنایع، تهیه و تنظیم گزارش‌های ماهانه، تهیه گزارش های خاص، اقدامات لازم در ارتباط با شرکت ها، برگزاری جلسات درون سازمانی و دوره‌های آموزشی و تجلیل از شرکت های برتر از جمله مهم ترین اقدامات حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس طی نیمه نخست سال جاری است.


بر اساس این گزارش در خصوص برگزاری میز صنایع از سال ۹۹ و به منظور ایجاد تعامل مابین ارکان مختلف بازار سرمایه با مدیران ارشد شرکت‌های مختلف بورسی، تصمیم به برگزاری میزهای صنعت گرفته شد تا به واسطه بازوهای نظارتی و ارتباطی سازمان بورس با نهادهای حاکمیتی و مکاتبه با وزرای اقتصاد، نفت و صنعت در رفع معضلات موجود در صنایع اثرگذار باشد. نمود برگزاری میزهای صنعت سازمان بورس را می توان در قالب لایحه بودجه سنواتی، برنامه های توسعه و اصلاح برخی رویه ها در وزارتخانه ها مشاهده کرد.


در این زمینه، اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران در نیمه نخست سال اقدام به برگزاری پنج میز صنعت در حوزه‌های استخراج کانه‌های فلزی، متانول، قند و شکر، مواد و محصولات دارویی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات کرد.


اقدامات لازم در ارتباط با شرکت ها


در نیمه نخست سال بالغ بر ۲۳.۸ هزار اطلاعیه منتشر و ۹۴۸ شرکت در مجامع شرکت کردند. آمارهای ارائه شده حاکی از ۶۳ تخلف در بخش ناشران و نیز برگزاری ۷۲ جلسه تخلفاتی است.


بروز رسانی و تدوین دستورالعمل‌های ناشران


برگزاری جلسات درون سازمانی درخصوص ایجاد و بروز رسانی دستورالعمل‌های مصوب سازمان و نیز دوره های آموزشی از دیگر اقدامات این بخش از مدیریت سازمان بورس بود.


بروز رسانی گزارش ها، جلسات متعدد در ارتباط با بروز رسانی دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، دستورالعمل پذیرش، دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته، گزارش تفسیری و گزارش فعالیت هیات مدیره برگزار شد که در نهایت قالب بندی جدید گزارش تفسیری و گزارش فعالیت هیات مدیره دوم مرداد ماه به ناشران ابلاغ شد.


در حوزه تصویب مقررات جدید نیز جلسات متعددی در خصوص دستورالعمل احراز صلاحیت ناشران، منشور کمیته ریسک، منشور کمیته انتصابات و پایگاه اطلاعاتی مدیران برگزار شده است.


برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با دستورالعمل حاکمیت شرکتی



دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت های بورسی و فرابورسی ۲۲ آذر ۱۴۰۱ و از سوی مدیریت نظارت بر ناشران ابلاغ شد. با توجه به ناآگاهی برخی فعالان بازار نسبت به این موضوع برای نخستین بار و به منظور آگاهی، اطلاع رسانی و آموزش مدیران جهت ۸۲۶ شرکت دوره‌های آشنایی با دستورالعمل حاکمیت شرکتی برگزار شد.


برگزاری مراسم تجلیل از ناشران برتر


برگزاری مراسم تجلیل از ناشران برتر، دیگر اقدام صورت گرفته بود که رتبه‌بندی ناشران بر پایه سه حوزه شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و نقش آفرینی در توسعه بازار سرمایه انجام و عملکرد ۸۲۶ ناشر ثبت شده نزد سازمان بورس در سال ۱۴۰۱ بررسی شد.


براین اساس، شرکت های پلیمر آریاساسول، پتروشیمی نوری، فولاد کاوه جنوب کیش، پگاه آذربایجان غربی، موتورسازان تراکتورسازی ایران، برق و انرژی پیوند گستر پارس، رایان هم‌افزا، ایران تایر، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید و سیمان فارس نو به عنوان شرکت های برتر انتخاب شدند.


همچنین بررسی درخواست پذیرش موسسات حسابرسی، بررسی درخواست پذیرش شرکا مدیران موسسات حسابرسی معتمد، آرای انضباطی صادره برای موسسات حسابرسی به دلیل کیفیت گزارشات صادره، آرای انضباطی صادره برای موسسات حسابرسی به دلیل عدم رعایت دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد و بررسی گزارش‌های حسابرسان از نظر رعایت استاندارها و ارجاع به کمیته و پیگیری‌های بعدی از جمله فعالیت‌های نظارتی این حوزه بود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0