بااقتصاد
1400/10/01
14:46
در باغ سبز دولت به بورس و صعود ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در نخستین روز زمستانی/ اقبال دوباره حقیقی‌ها به بازار سرمایه

گزارش بازار/ چهار‌شنبه یکم دی ۱۴۰۰ معامله‌گران بازارهای سهام تهران در ادامه روند مثبت دیروز، نخستین روز زمستان ۱۴۰۰ را هم با افزایش تقاضا برای خرید در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز آغاز کردند و تا آخرین روز معاملاتی هفته با صعود ۴۰ هزار واحدی شاخص کل به پایان برسد. برخی از تحلیلگران بازار، سیگنال مثبت تیم اقتصادی دولت برای حمایت از بازار سرمایه را عامل اصلی سبزپوشی تابلوهای معاملاتی سهام می‌دانند. شاخص کل با این صعود به رقم یک‌میلیون و ۳۵۹ هزار واحد رسیده است و گویا خود را برای سقف‌شکنی در کانال ۱.۷ میلیون واحدی که معاون اقتصادی رییس جمهوری وعده داده بود، آماده می‌کند.

فارس، فولاد و فملی شاخص‌سازان اصلی بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملاتی کاملا مثبت بر بازارهای سهام تهران امروز چهارشنبه، یکم دی‌ماه حاکم بود و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۹۵۵۴ واحد سبزرنگ، خود را به پله ۳۵۷ هزار و ۷۶۴ واحدی رساند. برای شاخص کل فرابورس هم با ۲۶۱ واحد مثبت، جایگاه ۱۸ هزار و ۷۸۴ واحدی رقم خورد.


در میان نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، سه نماد فارس، فولاد و فملی صعود چشمگیری داشتند و حدود ۱۰ هزار واحد مثبت بر شاخص کل، اعمال کردند. فارس که در صدر این جدول قرار دارد، با قطعی شدن خبر عرضه ۱۸ درصد از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، خریداران سهام را به سمت خود کشاند. شستا، پارسان، کگل و شپدیس، دیگر شاخص‌سازان امروز لقب گرفتند. پرتراکنش‌ترین نمادهای سبز بورس تهران نیز به نام خودرو، فولاد، شتران، خساپا، برکت و کالا ثبت شد.


بپاس، سد راه صعود بیش‌تر شاخص آیفکس


هرچند معاملات منفی در نماد بپاس، آن را در صدر منفی‌سازان شاخص کل فرابورس قرار داد اما آریا، زاگرس، کگهر، صبا، هرمز و شگویا بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص آیفکس گذاشتند. معاملات مثبت فرابورس و مدیریت، این دو سهم را در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای مثبت فرابورس قرار داد و حسیر هم در رتبه بعدی و البته منفی ایستاد.


معامله‌گران سهام بورس و فرابورس امروز روی ۶۱۸ نماد شرکتی دادوستد کردند و ۳۲ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به استقبال نخستین هفته زمستانی رفتند.


تصویب پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس


با تلاش‌های وزیر اقتصاد و ارایه بسته ۱۰گانه حمایت از بورس، پیش‌نویس این طرح اصلاحی قانون بازار، در کارگروه تخصصی بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید. در این اصلاحیه بر حضور رییس سازمان بورس در نشست‌های اقتصادی هیات دولت، معرفی شورای عالی بورس و اعضای این شورای در حیطه وظایف و اختیارت قانونی، قانون‌گذاری نهادهای متولی و مسئول برای توسعه فرهنگ‌سازی و آموزش در بازار سرمایه، تهیه و تدوین سند ارتقای دانش مالی و اقتصادی، تخصیص ۱۰درصد از سود خالص سازمان بورس به صندوق تثبیت بازار، تاسیس صندوق پروژه ملی، الزام شرکت‌های بورسی به عرضه تولیدات در بورس کالا و انرژی و تاسیس کانون سهامداران حقیقی تاکید شده است.


بورس کالا، آماده میزبانی از عرضه کل محصولات زنجیره فولاد


حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، امروز هم بر آمادگی بورس کالا برای میزبانی از کل محصولات زنجیره فولاد تاکید کرد و گفت: ثبت رکوردهای معاملاتی بورس کالا در سال ۱۴۰۰، ورود کل محصولات زنجیره فولاد و توسعه ابزارهای مالی مانند گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و قراردادهای بلندمدت از جمله برنامه‌های در دست اجرای این بورس است.


پیشنهاد مجلس به دولت برای واگذاری کل سهام خودرویی


سهام دولت در خودروسازی‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود


سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس نیز امروز پیشنهاد داد که دولت کل سهامش را در شرکت‌های خودروسازی واگذار کند. به گفته محسن زنگنه، در حال حاضر خودروسازان به انحصارگران عرضه خودرو تبدیل شده‌اند و نسبت به ارتقای کیفیت و اصول رقابت بی‌توجه هستند. وی می‌گوید: خودروسازان کشور دوزیست شده‌اند، به این معنا که نه خصوصی و نه دولتی هستند. این شرکت‌ها از یک‌سو از قانون تجارت تبعیت نمی‌کنند و قایل به رقابت نیستند و از سوی دیگر نیز در اختیار و ید دولت قرار دارند و هر زمان که منافع آنها ایجاب کند، دولتی و در سایر زمان‌ها شرکت هستند!


حذف طرح قرعه‌کشی خودرو در سال آینده


در همین‌حال، وزیر صنعت نیز خبر از حذف طرح و برنامه قرعه‌کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ داد و گفت که تولید خودرو در سال آینده تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. به گفته فاطمی امین، تقاضا برای خودرو در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و تا پایان امسال یک میلیون دستگاه تولید می‌شود. با این حساب با کمبود عرضه۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال مواجهیم که در سال آینده جبران خواهد شد.


وزیر صنعت افزود: طبق برنامه، افزایش تولید خودرو پیش‌بینی شده است و عرضه متناسب با تقاضا در بازار شکل می‌گیرد و در این فرایند، قرعه‌کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار شنبه یکم دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد کل بازار امروز نسبتا رضایتبخش بود و ۳۱۹۴ میلیارد تومان روند ارزش معاملات خرد با شیب ملایم چند روزی هست که صعودی شده


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز نسبتا رضایتبخش بود و پس از مدت‌ها، از رقم ۳ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و به حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان رسید که طی آن ۱۷۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران خرد و حقیقی برای حقوقی‌ها ثبت شد. به‌این‌ترتیب، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای ثشاهد، فولاد و بورس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های وبصادر، کهمدا و شیراز متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام نیز به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی، به ترتیب با ۳۴۲ ، ۳۰۲ و ۲۴۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۵۹.۰۱۱.۱۶ (۴۰۶۵۱.۶۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۷.۷۶۴.۰۲ (۹۵۵۴.۸۶افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۰۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۸۴.۷۳ (۲۶۱.۰۲افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۵۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۹ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و کگهر


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0