همفکران
1400/09/24
16:20
گزارش بازار / ساز ناکوک!

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز از هفته معاملاتی جاری، بیش از ۱۳۷۰ واحد معادل ۰.۱۱ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۳ هزار واحد متوقف شد. اگرچه شاخص از همان آغاز مسیر سبز را برگزید و در یکساعت نخستین حدود ۵ هزار واحد پیشروی کرد، اما فروشندگانی که در ادامه با بازار گلاویز شدند، توانستد علاوه بر مانع رشد بیشتر...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز از هفته معاملاتی جاری، بیش از ۱۳۷۰ واحد معادل ۰.۱۱ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۳ هزار واحد متوقف شد. اگرچه شاخص از همان آغاز مسیر سبز را برگزید و در یکساعت نخستین حدود ۵ هزار واحد پیشروی کرد، اما فروشندگانی که در ادامه با بازار گلاویز شدند، توانستد علاوه بر مانع رشد بیشتر شدن، کمی شاخص را به عقب برانند. در نهایت شاخص کل بورس تهران در مدار مثبت مقاومت کرد و اگرچه از ارتفاعش کاسته شد ولی سبز پوش به تعطیلات رفت.


شاخص هموزن اما نتوانست در برابر فزونی عرضه ها ایستادگی کند و به ناچار به محدوده منفی کشانده شد. این شاخص در آخر ۹۶۰ واحد افت را تجربه کرد. میدکو، فملی و شفن بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شفن با خریداران نشسته در صف روزش را به پایان رساند ولی دو نماد دیگر متعادل بودند. خودرو، مبین و وغدیر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام با صف فروش معاملات را به اتمام نرساندند اما خودرو و مبین پر عرضه تر بودند.


فرابورس هم سرخپوش ماند و با کاهش ۲۰ واحدی به ۱۸ هزار ۵۷۰ واحد رسید. سمگا، ارفع و کگهر بیش از همه اثر منفی داشتند و زاگرس و آریا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۷۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز باز هم کاهش داشت و به محدوده ۲.۲ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۸ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

خطیب‌زاده: اختلافات ایران و آژانس کاهش یافته است


سخنگوی وزارت امور خارجه: اختلافات بر سر مسائل دوجانبه در مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش یافته است و انتظار می‌رود دو طرف به زودی به توافق برسند.


وزیر خارجه عربستان: خواهان توافق هسته‌ای بلندمدت و فراگیر با ایران هستیم


بن فرحان، وزیر خارجه عربستان: ما خواهان توافق هسته‌ای بلندمدت و فراگیر با ایران هستیم و امیدواریم که مذاکرات موفقیت آمیز باشد.


ما خواهان روابط عادی با ایران هستیم و این مساله به خود ایران بستگی دارد.


موضع ایران در مذاکرات وین نگران کننده است.


کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) مذاکرات هسته‌ای ایران در وین را دنبال می‌کنند و ما به نوبه خود خواستار حضور در این مذاکرات شدیم زیرا این صحیح‌تر است.


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز هم صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی سهامداران خرد بودند. ولی در مقابل دو صنعت خودرو و فلزات اساسی با برای دومین روز متوالی بیشترین مقدار از نقدینگی های حقیقی را از دست دادند. در بین نمادها نیز شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و بپاس و خساپا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز همچون روز گذشته استارت مثبتی زد اما در ادامه باز هم نتوانست تاب بیاورد و با فروشندگان به دست و پنجه نرم کردن پرداخت تا جایی که مجبور شد حدود ۳۷۰۰ واحد به عقب بازگردد و تنها ۱۳۰۰ واحد مثبت را در امان نگه دارد. خودرویی ها که این روزها پاشنه آشیل بازار شده اند، همانند روزهای گذشته کار را خراب کردند و با منفی شدنشان آغازگر رنج کشی های منفی در کلیت بازار شدند.


هرچه بیشتر پیش میرفتیم فروشندگان قدرتمند تر می شدند تا آنجا که نمای معاملات بازهم یکدست سرخپوش شد.


اگر بخواهیم نگاهی کلی داشته باشیم، امروز در مجموع بزرگان اوضاع بهتری داشتند و گروه هایی نظیر پالایش، فلزات اساسی و پتروشیمی ها از تقاضای خوبی برخوردار بودند. این صنایع برای دومین روز متوالی نشان دادند که قابلیت جدا کردن راهشان را دارند و اگر به آنها مجال دهند می توانند به مسیر صعودی بازگردند.


درسته که خیلی وقت است روزگار به ساز بورسی ها نمی رقصد اما پاییز امسال هم واقعا سنگ تمام گذاشت و تا جایی که توانست کام بورس بازان را تلخ کرد. بالاخره این فصل هم با تمام سختی ها و رخوتش در حال اتمام است و امیدواریم که زمستانی متعادل در انتظارمان باشد...




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه شساخت، غمارگ و بمیلا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای غمارگ، بمیلا و خاور بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


شساخت بعد از دوهفته بالاخره توانست از زیر تیغ فروشندگان بیرون بیاید و سبزپوش معاملات اینهفته را به پایان ببرد. البته در این دو هفته به دلیل کم بودن حجم معاملاتش افت قیمتی خاصی را تجربه نکرده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غمارگ با ۳.۶ درصد، قشکر با ۳.۱۹ درصد و فاذر با ۳.۱۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۶ درصد، ولیز با ۴.۹۴ درصد و وسصفا با ۴.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

هم اکنون هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۰۷ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۷ درصد کاهش ارزش داشت و به ۱۷۶۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0