همفکران
1401/06/12
11:08
جریان نقدینگی بازار؛ تراز پول خرد هفتگی برای پانزدهمین هفته متوالی منفی شد

در هفته ابتدایی شهریور ماه تراز پول خرد منفی ۷۰۰ میلیارد تومان بود. حقیقیها پانزده هفته متوالی است که سرمایه های خود را از بازار خارج می کنند. آنها از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۲۰ همت نقدینگی از بازار خارج کردند. رقمی مشابه دوره مشابه سال قبل...

در هفته ابتدایی شهریور ماه تراز پول خرد منفی ۷۰۰ میلیارد تومان بود. حقیقیها پانزده هفته متوالی است که سرمایه های خود را از بازار خارج می کنند. آنها از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۲۰ همت نقدینگی از بازار خارج کردند. رقمی مشابه دوره مشابه سال قبل.


صنایع و نمادهایی که متحمل بیشترین خروج پول خرد بودند


صنایع زراعت و خدمات وابسته، خودرو و ساخت قطعات و محصولات شیمیایی در صدر بیشترین خروج پول حقیقی قرار گرفتند. صنایع شرکتهای چند رشته ای صنعتی، بیمه و صندوق بازنشستگی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، اطلاعات و ارتباطات، فرآورده های نفتی، قند و شکر و محصولات غذایی نیز در رتبه های بعدی بیشترین خروج پول خرد قرار داشتند.


بیشترین خروج پول خرد از صنعت زراعت و خدمات وابسته اتفاق افتاد. تراز پول خرد این صنعت پنجمین هفته متوالی منفی را پشت سر گذاشته و این هفته شدت خروج پول خرد آن نسبت به هفته قبل بیش از ۳۹ برابر شده است. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون جمعا ۱۷۷ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از این صنعت بیرون بردند که این رقم ۶۲ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل است.


عنوان دومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد به خودرو و ساخت قطعات اختصاص داشت. خودرویی ها و قطعه سازان دو هفته پیاپی است که شاهد از دست دادن پولهای خرد هستند. این هفته شتاب خروج پول حقیقی از این صنعت ۵۵ درصد بیشتر از هفته قبل شده و تراز پول خرد سالانه آن تا کنون به منفی ۱،۱ همت رسیده، رقمی نزدیک به دوره مشابه سال قبل.


محصولات شیمیایی سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد بود. تراز پول خرد این صنعت برای یازدهمین هفته پیاپی منفی شده و شدت خروج پول خرد این صنعت نسبت به هفته قبل ۲۷ درصد افزایش یافته، حقیقیها در حالی بیش از ۱،۸ همت نقدینگی از ابتدای سال جاری تا کنون از سهام شیمیایی خارج کردند که تراز پول خرد آن در مدت زمان مشابه سال قبل منفی یک همت بود.


از بین شرکتها سپید، شستا، خساپا، بپاس، خودرو، فارس، های وب، وبملت و پترول و از بین صندوقها پالایش بیشترین خروج پول خرد را ثبت کردند.


کدام صنایع و نمادها موفق به جذب بیشترین پول خرد شدند؟


صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در کانون توجه سرمایه گذاران حقیقی در هفته نخست شهریور ماه قرار گرفت. این دومین هفته پیاپی است که این صنعت با تراز مثبت پول خرد همراه شده، قدرت تزریق پول خرد به این صندوقها نسبت به هفته قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون حدود ۳،۷ همت پول به پای اسن صندوقها ریخته اند، در حالیکه در مدت زمان مشابه سال قبل تراز پول خرد این صنعت حدود ۳ همت منفی بود.


صنایع استخراج کانه های فلزی، بانکها و موسسات اعتباری، فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، فلزات اساسی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، سرمایه گذاریها، خدمات فنی و مهندسی و مخابرات هم در جایگاه های بعدی عمده ترین جذب کنندگان سرمایه های خرد قرار گرفتند.


صنعت استخراج کانه های فلزی که در هفته گذشته مقام دوم بیشترین جذب نقدینگیهای خرد را به خود اختصاص داده، برای دومین هفته متوالی با تراز پول خرد مثبت همراه شده و نکته مهم آنکه این هفته قدرت ورود پول خرد به این صنعت ۲۲۹ برابر هفته قبل بود. اما برآیند کلی سالانه این صنعت حدود منفی ۹۸۵ میلیارد تومان است.


سومین صننعتی که این هفته بیشترین ورود پول خرد را تجربه کرد بانکها و موسسات اعتباری است. حقیقیها در حالی طی هفته گذشته ۳۸ میلیارد تومان سرمایه به این صنعت تزریق کردند که تراز پول خرد آن طی هفته قبل منفی بود. اما برآیند ورود و خروج پول خرد به این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون حدود منفی ۲،۶ همت بوده که این خروج تقریبا معادل یک سوم خروج پول خرد در مدت مشابه سال قبل این صنعت است.


از بین شرکتها کنور، وگردش و وخاور از میان صندوقها آوند، لبخند، همای، کارا، افران، کمند و اعتماد بیشترین جذب سرمایه های خرد را داشتند.













انتهای خبر

0
0