همفکران
1401/06/25
12:05
کوچ سرمایه های خرد از بازار به هفدهمین هفته متوالی کشیده شد

در هفته سوم شهریور حقیقی ها حدود ۸۵۰ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از بازار خارج کردند تا تراز سالانه پول خرد بازار از منفی ۲۲ همت فراتر رود...

جریان نقدینگی بازار طی هفته سوم شهریور؛ کوچ سرمایه های خرد از بازار به هفدهمین هفته متوالی کشیده شد


در هفته سوم شهریور حقیقی ها حدود ۸۵۰ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از بازار خارج کردند تا تراز سالانه پول خرد بازار از منفی ۲۲ همت فراتر رود. این هفته هفدهمین هفته ای بود که به صورت پیاپی شاهد خروج سرمایه های خرد از بازار بودیم. از مجموع ۲۵ هفته کاری که از آغاز سال جاری تا کنون گذشته طی ۲۰ هفته حقیقی ها از بازار خروج داشتند و تنها در طول ۵ هفته تراز پول خرد بازار مثبت شده است.


این هفته شدت خروج پول خرد از بازار تقریبا نزدیک به هفته قبل بود و تنها ۱۲ درصد کاهش داشت. اما نکته قابل تامل این است که با وجود اینکه بیش از دو سال از آغاز روند نزولی بازار گذشته اما عطش حقیقیها برای نقد کردن سهام خود پایان نیافته است. آمار نشان می دهد که شدت خروج نقدینگیهای حقیقی از بازار طی ۲۵ هفته کاری امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۳ درصد بیشتر شده است.



صنایع و نمادهایی که بیشترین پول خرد را از دست دادند


طی هفته سوم شهریور صنایع محصولات شیمیایی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی و بیمه و صندوق بازنشستگی در صدر خروج پولهای خرد قرار گرفتند. صنایع حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، بانکها و موسسات اعتباری، سرمایه گذاریها، خودرو و ساخت قطعات، محصولات غذایی و آشامیدنی، اطلاعات و ارتباطات و استخراج کانه های فلزی نیز در رتبه های بعدی بیشترین خروج نقدینگی حقیقی قرار داشتند.



صنعت محصولات شیمیایی همچون دوازده هفته قبلی این هفته هم با خروج پولهای خرد مواجه شد. با وجود اینکه شدت این خروج در قیاس با هفته قبل ۱۷ درصد کمتر شده اما تراز پول خرد سالانه آن نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بیش از دو برابر منفی شده است. حقیقیها طی ۲۵ هفته معاملاتی ابتدایی سال قبل یک همت از سهام شیمیایی خود را نقد کرده بودند در حالیکه امسال حدود ۲،۲ همت از پولهای خود را از این صنعت خارج کردند.



دومین صنعتی که با بیشترین خروج پول خرد مواجه شد چندرشته ای صنعتی است. البته این وضعیت برای شرکتهای چندرشته ای ناآشنا نیست. زیرا تراز پول خرد این صنعت ۲۱ هفته پیاپی است که منفی مانده، البته این هفته شدت خروج پول خرد نسبت به هفته قبل ۲۲ درصد کاهش یافته است.



صنعت بیمه این هفته با از دست دادن حدود ۸۵۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد عنوان سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد را کسب کرد. با وجود اینکه تراز پول خرد این صنعت برای پنجمین هفته متوالی منفی شده اما شدت خروج پول خرد آن در قیاس با هفته قبل ۶۱ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار و اطلاعات موجود حقیقیها در حالی از اول امسال تا کنون بالغ بر ۲،۱ همت از سهام بیمه ای خود را نقد کرده و وجوه حاصل از آن را از بازار خارج کردند که در مدت مشابه سال قبل نصف این مبلغ را از این صنعت بیرون برده بودند.



نمادهای حکشتی، بپاس، شستا، های وب، فارس، خساپا، وپاسار و شتران و صندوقهای افران و فیروزا متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند.



صنایع و نمادهایی که بیشترین جذب سرمایه های خرد را داشتند


این هفته هم صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله بیشترین پولهای خرد بازار را به خود جذب کرد. این صنعت که در نیمه نخست سال قبل در میان حقیقیهای بازار اقبالی نداشت و با تراز منفی ۱،۸ همت مواجه بود از اول امسال تا کنون حدود ۴،۵ همت از سرمایه های خرد را جذب خود کرده است. اگرچه قدرت ورود نقدینگی خرد به این صندوقها در هفته سوم شهریور نسبت به هفته دوم ۳۹ درصد کمتر شده اما این چهارمین هفته متوالی است که تراز پول خرد این صنعت مثبت می شود.



صنایع استخراج ذغالسنگ، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، سایر محصولات کانی غیرفلزی، زراعت و خدمات وابسته، پیمانکاری صنعتی، دباغی و پرداخت چرم، فلزات اساسی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و مواد و محصولات دارویی نیز هدف سرمایه گذاران خرد بودند.


صنعت ذغالسنگ این هفته با جذب بیش از ۳۰ میلیارد تومان از پولهای خرد موفق شد تا لقب دومین صنعت با بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دهد. البته این دومین هفته پیاپی است که تراز پول خرد این صنعت سبز می شود اما میزان ورود نقدینگی خرد به آن بیش از ۳ برابر هفته دوم شهریور ماه بود. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱۹،۱ میلیارد تومان نقدینگی به پای سهام ذغالی ریختند، در حالی که در دوره مشاله سال قبل ۳۰۰ میلیارد تومان از این صنعت بیرون برده بودند. البته باید گفت که بیش از ۲۸ میلیارد تومان از مجموع ۳۰ میلیارد تومانی که این هفته وارد صنعت ذغالسنگ شده مربوط به نماد کزغالح می شود.



نمادهای فولاد، کزغالح و درازی و صندوقهای اعتماد، نخل، سپر، طلا، کمند، کارا و همای بیشترین هدف سرمایه گذاران حقیقی بودند و عمده ترین نقدینگی خرد را به سمت خود کشاندند.


انتهای خبر

0
0