بااقتصاد
1400/02/15
13:28
بورس منفی، به لطف چند نماد بزرگ مثبت شد/ هنوز اعتماد سهام‌داران برنگشته است/ هر قیمت مثبت فرصتی برای خروج

شاخص کل بورس اوراق بهادار در حالی آخرین روز معاملاتی هفته را مثبت به پایان برد که نگاهی به نمای بازار نشان‌دهنده روند سراسر منفی در اکثر گروه‌ها و صنایع بود اما به لطف و مدد چند نماد بانکی و فلزی شاخص کل با افزایش رو به رو شد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، پس از تعطیلی یک روزه در وسط هفته، آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش بیش از ۵ هزار واحدی شاخص کل بورس و افت ۱۷۷ واحدی شاخص هم‌وزن به پایان رسید.


نمای کلی از معاملات چهارشنبه


بیشترین ارزش معاملات در اختیار نمادهای «وبملت»، «شپنا» و «خودرو» بود و بیشترین حجم معاملات به نام «خودرو»، «وبملت» و «خساپا» ثبت شد.


«وپاسار»، «شصدف»، «ساراب»، «فایرا»، «وبملت»، «دعبید» و «فملی» نمادهایی بودند که امروز بیشترین بازده را داشتند و تقریبا تا سقف روزانه افزایش قیمت را ثبت کردند.


«وبصادر»، «جم‌پیلن» ، «واحیا» بیشترین خرید حقیقی‌ها و «شپنا»، «وبملت» ، «وسپهر» بیشترین خریدهای حقوقی در روز جاری بودند.


نزول ۴۰ هزار واحدی در ابتدا و پایان مثبت هفته


هفته گذشته شورای عالی اقتصادی بسته پیشنهادی موسوم به ۷+۳ را برای حمایت و بهبود وضعیت بورس پیشنهاد داد که ۷ مصوبه آن نیاز به تصویب سران قوا داشت. از شنبه تا دوشنبه هفته جاری شاهد نزول ۴۰ هزار واحدی شاخص کل و از دست دادن مجدد کانال ۱.۲ میلیون واحدی بودیم. جلسه سران قوا دوشنبه عصر تشکیل شد و ۷ مصوبه دیگر در آن به تصویب رسید. از جمله مصوبات تصویب شده در این جلسه تخصیص ۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، جبران زیان سهامداران پالایش یکم و انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار با تضمین دولت بود.


علل مثبت شدن بورس در روز چهارشنبه


روند منفی که اکثر نمادها در روز جاری تجربه کردند نشان داد تصویب ۷ مصوبه دیگر کاریی قابل توجهی در مثبت شدن روند معاملات نداشت بلکه عوامل دیگری از جمله صعود قیمت جهانی مس به کانال ۱۰ هزار دلار، تسویه بدهی فدراسیون فوتبال با شستا، صعود قیمت جهانی نفت و نزدیکی آن به مرز ۷۰ دلار ، خبرهایی بودند که توانستند بزرگان بازار را مثبت کنند. از طرفی نمادهای بانکی متاثر از نرخ جدید تسعیر ارز تقریبا روند مثبتی را از ابتدای هفته در پیش گرفته بودند و در روز پایانی نیز به آن ادامه دادند. در نتیجه مثبت شدن شاخص کل در روز جاری را نمی‌توان تاثیرات بسته تصویبی توسط سران قوا دانست.


اعتمادسازی دوباره کلید اصلی بازگشت نقدینگی


در روزهایی که بازارهای موازی طلا و دلار مسیر کاهشی در پیش گرفته‌اند بعید به نظر نمی‌رسد که با مناسب شدن قیمت‌ها در بازارهای مذکور سرمایه‌گذاران مجددا به سمت خرید آن‌ها متمایل شوند. کارشناسان بر این باورند روند فرسایشی قیمت‌ها بیش از هر زمان دیگری موجب از دست رفتن اعتمادها شده است و بازار علاوه بر تزریق نقدینگی و تحریک تقاضا به اعتمادسازی نیز نیاز دارد. اگر اعتماد سهامداران بازسازی نشود سهامداران از هر فرصت مثبتی برای خروج استفاده می‌کنند و صبورترین آنها نیز تا زمان خروج پورتفو از محدوده زیان صبر می‌کند اما پس از آن تصمیم به فروش و خروج از بازار می‌گیرد. ادامه‌دار شدن چنین سیکلی می‌تواند تا مدت‌ها سبب نزول قیمت‌ها و منفی شدن بازار شود، پس بهترین راه جذب دوباره نقدینگی اعتمادسازی است، موضوعی که در هیاهوی این روزها گم شده است.


انتهای خبر

0
0