همفکران
1401/11/08
14:25
بررسی جریان نقدینگی طی هفته اول بهمن ماه/ حقیقی‌ها بیش از ۲,۹ همت نقدینگی خارج کردند

طی هفته اول بهمن ماه شاهد منفی شدن تراز پول خرد بازار بودیم. در هفته‌ای که گذشت، حقیقی‌ها بیش از ۲,۹ همت نقدینگی از بازار خارج کردند. در حالی که طی دو هفته اخیر به طور پیاپی پول به بازار تزریق کرده بودند.

به گزارش همفکران؛ طی هفته اول بهمن ماه شاهد منفی شدن تراز پول خرد بازار بودیم. در هفته‌ای که گذشت، حقیقی‌ها بیش از ۲,۹ همت نقدینگی از بازار خارج کردند. در حالی که طی دو هفته اخیر به طور پیاپی پول به بازار تزریق کرده بودند.




طی هفته اول بهمن ماه، عمده‌ترین خروج پول خرد از صنایع خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی انجام شد. صنایع فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، استخراج کانه‌های فلزی و سیمان، آهک و گچ در رتبه‌های بعدی بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند.



با وجود اینکه تراز پول خرد صنعت خودرو و ساخت قطعات برای سومین هفته متوالی منفی شد، اما شدت خروج پول خرد از آن بیش از ۱۵ برابر نسبت به هفته قبل افزایش یافت و این موضوع، خودرو و قطعه‌سازان را به صدرنشین عمده‌ترین خروج نقدینگی حقیقی در بین تمام صنایع بدل کرد.



رتبه دوم بیشترین خروج پول خرد به صنعت محصولات شیمیایی اختصاص یافت که در سه هفته گذشته نیز بطور پیاپی با تراز منفی پول خرد مواجه شده بود. با وجود اینکه برآیند ورود و خروج پول خرد این صنعت برای چهارمین هفته متوالی منفی شده است، اما شدت خروج پول خرد از آن در هفته اول بهمن نسبت به هفته پایانی دی ماه بیش از ۱۰،۵ برابر افزایش داشت.



سومین صنعتی که در هفته اول بهمن ماه متحمل بیشترین خروج پول خرد شد، فرآورده‌های نفتی بود. برآیند ورود و خروج پول خرد این صنعت در حالی منفی ۳۹۲ میلیارد تومان شد که طی دو هفته قبل به طور پیاپی شاهد تزریق نقدینگی حقیقی به آن بودیم.



در بین نمادها «پالایش»، «شکام»، «خساپا»، «شپنا»، «فولاد»، «فملی»، «امین یکم»، «خودرو»، «وبصادر» و «خاور» عمده‌ترین خروج پول خرد را متحمل شدند.


صنایع و شرکت‌هایی که ورود پول خرد را تجربه کردند

در صنایع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، سایر محصولات کانی غیرفلزی، حمل و نقل آبی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، ساخت محصولات فلزی، تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، رایانه و فعالیت های وابسته به آن، مخابرات، انتشار، چاپ و تکثیر و فعالیت های فرهنگی و ورزشی شاهد ورود سرمایه از سوی حقیقی‌ها بودیم.


صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله که طی دو هفته اخیر با تراز منفی پول خرد مواجه بودند، در هفته نخست بهمن ماه بار دیگر مورد اقبال حقیقی‌ها قرار گرفتند و بیش از ۱ همت از سرمایه‌های خرد بازار را جذب خود کردند.



صنعت محصولات کانی غیرفلزی برای دهمین هفته متوالی با تراز پول خرد مثبت همراه شد. با این وجود در هفته‌ای که گذشت، قدرت ورود پول خرد به این صنعت تقریبا دو برابر هفته قبل بود.



حمل و نقل آبی که سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد در هفته اول بهمن ماه لقب گرفته است، برای پنجمین هفته متوالی از سرمایه‌های خرد میزبانی می‌کند. با این حال در هفته اول بهمن ماه، ۴ برابر هفته پایانی دی ماه نقدینگی حقیقی به این صنعت وارد شده است.



نمادهای «افران»، «کارا»، «فروژ»، «سکه رفاه»، «کمند»، «همای»، «شیراز»، «کیان»، «اعتماد» و «دفارا» بیشترین ورود سرمایه‌های خرد را تجربه کردند.




انتهای خبر

0
0