همفکران
1401/09/05
11:05
جریان نقدینگی بازار طی هفته پنجم آبان/ شدت خروج پول خرد نسبت به هفته قبل نصف شد

طی پایانی‌ترین هفته آبان ماه ۱۴۰۱ که از ۲۸ آبان تا دوم آذرماه به طول انجامید، بازار سرمایه بیش از ۷۲۵ میلیارد تومان سرمایه خرد از دست داد. تراز پول خرد بازار برای دومین هفته متوالی منفی شده است. در هفته سوم آبان ماه پس از ...

طی پایانی‌ترین هفته آبان ماه ۱۴۰۱ که از ۲۸ آبان تا دوم آذرماه به طول انجامید، بازار سرمایه بیش از ۷۲۵ میلیارد تومان سرمایه خرد از دست داد. تراز پول خرد بازار برای دومین هفته متوالی منفی شده است. در هفته سوم آبان ماه پس از ۲۴ هفته پیاپی فشار خروج نقدینگی حقیقی، شاهد ورود اندک سرمایه به بازار بودیم. اما این شرایط شکننده بود و دوامی نداشت. البته شدت خروج پول خرد در هفته پنجم آبان نسبت به هفته چهارم تقریبا نصف شد و کاهش قابل توجهی داشت .




صنایع و نمادهایی که متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند


عمده ترین صنایعی که در هفته اخیر متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند، به ترتیب شامل فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی، بیمه و صندوق بازنشستگی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، لاستیک و پلاستیک، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و قند و شکر بودند.




اولین صنعتی که در لیست بیشترین خروج پول خرد قرار گرفت، فرآورده‌های نفتی بود؛ این دومین هفته متوالی است که حقیقی‌ها از این صنعت پول بیرون می‌برند. شدت این خروج تقریبا مشابه هفته چهارم آبان بود .



فلزات اساسی این هفته در رتبه دوم بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند. این دومین هفته متوالی است که تراز پول خرد این صنعت منفی می‌شود با این وجود شدت خروج پول حقیقی از آن در قیاس با هفته قبل ۵۸ درصد افزایش داشته است.



سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد، سرمایه گذاری‌ها بودند. این صنعت که هفته قبل هم با تراز منفی پول خرد مواجه شده بود، طی هفته پایانی آبان ماه حدود ۱۸۴ میلیارد تومان خروج پول خرد را متحمل شد. رقمی بیش از ۷ برابر مبلغی که هفته چهارم آبان ماه از دست داده بود .



از بین نمادها «پالایش»، «شپنا»، «حکشتی»، «شتران»، «شبندر»، «فملی»، «بپاس»، «امین یکم» و «کیان»، بیشترین پول‌های خرد بازار را از دست دادند .



کدام صنایع و نمادها از اقبال حقیقی‌ها برخوردار شدند؟


صنعت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، بیشترین نقدینگی حقیقی‌ها را بلعید. پس از آن صنایع خودرو و ساخت قطعات، هتل و رستوران، سایر محصولات کانی غیرفلزی، خرده‌فروشی، پیمانکاری صنعتی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، محصولات غذایی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در رتبه‌های دوم تا دهم بیشترین ورود پول خرد قرار گرفتند .


رتبه نخست جذب نقدینگی‌های حقیقی این هفته به صنعت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله اختصاص پیدا کرد. این در حالی است که قدرت ورود پول خرد به این صنعت نسبت به هفته قبل ۵۱ درصد کاهش یافته است .



صنعت خودرو و ساخت قطعات طی چهار هفته اخیر به صورت یک هفته در میان با تراز مثبت و منفی پول خرد مواجه شده است؛ این هفته هم در حالی با جذب ۱۲۷ میلیارد تومان لقب دومین صنعت با بیشترین ورود پول حقیقی را کسب کرد که در هفته قبل حقیقی‌ها ۲۶۴ میلیارد تومان از این صنعت بیرون برده بودند .



سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد، هتل و رستوران بود. طی هفته‌ای که گذشت این صنعت ۹۶ میلیارد تومان از پول‌های خرد بازار را به سمت خود کشاند تا تراز پول خرد خود را برای دومین هفته پیاپی مثبت نگاه دارد. ضمن اینکه این هفته قدرت جذب نقدینگی حقیقی این صنعت ۲۰ برابر هفته قبل بود . نمادهای «کارا»، «افران»، «خساپا»، «گدناح»، «کمند»، «لبخند»، «وبانک»، «وساپا»، «شنفت» و «رفاه»، صدرنشین خریدهای حقیقی بودند .


انتهای خبر

0
0