همفکران
1401/04/31
10:32
جریان نقدینگی هفته پایانی تیر ماه؛ خروج بیش از ۱،۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار

طی هفته پایانی تیر ماه سهامداران حقیقی بیش از ۱،۱ همت سرمایه از بازار خارج کردند تا تراز پول خرد سالانه به منفی ۱۵،۳ همت برسد. سال گذشته در همین مدت شاهد خروج بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم. در یک هفته اخیر ...

جریان نقدینگی هفته پایانی تیر ماه؛ حقیقیها بیش از ۱،۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار بردند؛ سرمایه گذاریها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی صدرنشین بیشترین خروج پول خرد شدند


طی هفته پایانی تیر ماه سهامداران حقیقی بیش از ۱،۱ همت سرمایه از بازار خارج کردند تا تراز پول خرد سالانه به منفی ۱۵،۳ همت برسد. سال گذشته در همین مدت شاهد خروج بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم. در یک هفته اخیر شدت خروج پول خرد از بازار ۳۵ درصد کمتر از هفته قبل بود. گفتنی است تراز هفتگی پول خرد بازار در سال جاری برای نهمین هفته متوالی منفی ماند.



صنایع و نمادهایی که متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند


حقیقیها این هفته بیشترین خروج پول را از صنایع سرمایه گذاریها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانکها و موسسات اعتباری، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، فرآورده های نفتی، استخراج کانه های فلزی، خودرو و ساخت قطعات، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط و بیمه و صندوق بازنشستگی رقم زدند.



صنعت سرمایه گذاری این هفته در صدر بیشترین خروج پولهای خرد قرار داشت. سهامداران حقیقی ۳۸ درصد بیشتر از هفته قبل یعنی رقمی در حدود ۱۶۱ میلیارد تومان از این صنعت بیرون بردند تا تراز هفتگی آن برای ششمین هفته متوالی منفی باقی بماند. برآیند ورود و خروج هفتگی پول خرد این صنعت در سال جاری در حالی به منفی ۶۸۴ میلیارد تومان رسیده که در مدت زمان مشابه سال گذشته نیز شاهد خروج ۷۴۳ میلیارد تومانی پول خرد از آن بودیم.



سهام فلزات اساسی که در هفته قبل کمی پول خرد به سمت خود جذب کرده و با اقبال حقیقیها همراه شده بودند این هفته با تراز منفی حدود ۱۵۱ میلیارد تومانی مواجه شدند. حقیقیها از اول امسال تا پایان تیر ماه بیش از ۳،۲ هزار میلیارد تومان سرمایه از این صنعت خارج کردند. در حالی که در مدت مشابه سال قبل کمتر از ۱،۹ همت از سهام فلزی را فروخته بودند.



صنعت محصولات شیمیایی برای پنجمین هفته پیاپی با تراز منفی پول خرد مواجه شد تا نام این صنعت به عنوان سومین صنعت با بیشترین خروج پول حقیقی در هفته جاری شناخته شود. شدت خروج پول خرد از سهام شیمیایی نسبت به هفته قبل ۳۳ درصد کمتر شده اما پول خردی که از ابتدای امسال تا کنون از آن خروج یافته بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل است. حقیقی ها در حالی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان تیر ماه حدود ۱،۲ همت نقدینگی از این صنعت خارج کردند که تراز پول خرد این صنعت در دوره مشابه سال قبل منفی ۱ همت بود.



از بین شرکتها دی، آریان، شستا، شپنا، شتران، نوری و افق و از بین صندوقها همای و پالایش متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند.



صنایع و نمادهای مورد اقبال حقیقیها


صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بازار، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مواد و محصولات دارویی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات کاغذی، محصولات چوبی، منسوجات، حمل و نقل آبی و قعالیتهای هنری و سرگرمی با بیشترین ورود پول حقیقی همراه شدند.


صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بازار برای پنجمین هفته پیاپی است که میزبان سرمایه های خرد می شوند. اگر چه قدرت ورود پول خرد به این صنعت در هفته جاری ۲۷ درصد کمتر از هفته قبل بوده اما این صندوقها از ابتدای امسال تا کنون در مجموع حدود ۸۹۸ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را به سمت خود کشاندند. حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۳۲۶ میلیارد تومان از پول حقیقیها را از دست داده بودند.



تراز پول خرد صنعت مواد و محصولات دارویی پس از ۸ هفته متوالی این هفته مثبت شد. حقیقیها بیش از ۱۱ میلیارد تومان سرمایه به پای سهام دارویی ریختند. تراز پول خرد این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون منفی ۲۲۵ میلیارد تومان بوده است. سال گذشته در چنین روزهایی نیز این تراز منفی ۵۸۴ میلیارد تومان بود.



از میان شرکتها شپدیس و وساپا و از بین صندوقها آوند، کمند، اعتماد، کارا، امین یکم، افران و پارند بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را داشتند.



انتهای خبر

0
0