فارس نیوز
1400/12/08
16:14
اوج‌گیری جنگ سرد سهم‌ها در بازار سرمایه

افت شاخص کل در بازار سرمایه در جریان معاملات روز یکشنبه در حالی رخ داده است که ۵۳ درصد نمادهای بازار با رشد قیمت روبرو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرایط بورس در دومین روز از هفته دوم اسفندماه باز هم به نفع نمادهای کوچ بازار سرمایه بود. رشد شاخص کل هموزن در روزی که شاخص کل بورس نزولی بود، نشان از شکل گیری یک دوگانه دیگر در بازار سرمایه دارد.


تقابل بین نمادهای کوچک بازار سرمایه در مقابل سهم های بزرگ که در روزهای اخیر ایجاد شده بود، در جریان معاملات امروز به اوج خود رسید. برخی از تحلیلگران تکنیکال در این زمینه معتقدند شاخص کل هموزن یک حمایت جدی در محدوده ۳۳۰ هزار واحدی دارد و در صورتی که این شاخص بتواند این عدد را باز پس بگیرد، می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه از طریق نمادهای کوچک به یک روند متعادل و صعودی وارد شود.


* دو چهره متفاوت بورس و فرابورس


در جریان معاملات روز گذشته، بازار سهام دو چهره داشت، از یک سو اغلب سهم‌های بورسی قرمزپوش بودند و از سوی دیگر اغلب فرابورسی ها رشد قیمت داشتند، در معاملات امروز هم این مساله رخ داد. اما یک تفاوت با معاملات شنبه داشت. نمادهای کوچک در بورس نیز با رشد قیمت همراه بودند.


امروز بر خلاف روزهای گذشته، معاملات در بازار سرمایه با مازاد تقاضا بسته شده است که این مساله می تواند قدرت و برتری خریداران نسبت به فروشندگان را نشان دهد.


با توجه به رشد قیمت ارز در بازار، امروز باید شاهد صعود سهم های دلاری در بورس می بودیم. اما به دلیل اینکه حمایت از این سهم ها که اغلب از نمادهای بزرگ بازار هستند، پول قابل توجهی می خواهد، این سهم ها در جریان معاملات روز یکشنبه با افت قیمت و ارزش مواجه شدند.


میانگین خرید حقیقی در معاملات روز جاری ۲۰.۹ میلیون تومان و میانگین فروش آنها ۱۹.۲ میلیون تومان بوده است.


* افت شاخص کل و رشد شاخص کل هموزن


شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه با افت سه هزار و ۵۷۲ واحدی روبرو شد و به عدد یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۲۹۷ واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی ۰.۲۸ درصد بوده است.




شاخص کل هموزن بر خلاف سایر شاخص های عملکردی بورس با افزایش هزار و ۲۷۱ واحدی مواجه شد و به عدد ۳۳۰ هزار و ۷۷۸ واحدی رسید و توانست بالاتر از کانال حمایتی خود قرار بگیرد. بازدهی این شاخص در جریان معاملات امروز مثبت ۰.۳۹ درصد بوده است.



شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات امروز رشد هفت واحدی داشت و توانست به عدد ۱۷ هزار و ۶۴۱ واحد برسد.


* کاهش ۶۱ درصدی خروج پول از بورس


در جریان معاملات روز یکشنبه، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود و کاهش ۶۱ درصدی نسبت به معاملات روز شنبه داشت. امروز نیز بازار سرمایه برای چهارمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی به میزان ۹۰ میلیارد تومان بود.


نمادهای فزر (پویا زرکان آق دره)، خودرو (ایران خودرو) و افق (فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش) بیشترین پول حقیقی را از دست دادند و سهم های خلنت (لنت ترمز ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و کحافظح (حق تقدم کاشی و سرامیک حافظ) توانستند بیشترین پول حقیقی را به دست بیاورند.


* کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد


بازار سرمایه در حالی امروز معاملات خود را به پایان رساند که ارزش کل معاملات صورت گرفته در این بازار نسبت روز شنبه با افت ۶ درصدی روبرو شد و به عدد هشت هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان بود که ۵۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.



ارزش معاملات خرد نیز با افت ۱۵ درصدی که داشت به عدد دو هزار ۱۶۹ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۲۹ روز کاری گذشته از ۲۶ دی ماه به این سو است. امروز ارزش معاملات خرد ۲۶ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.


* مازاد تقاضای ۱۳۸ میلیاردی در بازار سهام


در جریان معاملات روز شنبه، تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود و ۵۷ درصد نمادها رشد قیمت داشتند و ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۰۷ درصد رشد کرد و در رقم ۱۵۵ میلیارد تومان ایستاد. ۷۰ سهم در پایان معاملات در صف خرید قرار داشتند.


امروز نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس)، ثنوسا (شرکت نوسازی و ساختمان تهران) و خلنت (شرکت لنت ترمز ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.


از دیگر سو، ۴۳ درصد نمادهای بورسی نیز با افت قیمت همراه بودند و ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۸۶ درصد کاهش یافت و ۱۷ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای ۱۳۸ میلیارد تومانی بسته شد. در معاملات امروز، ۸ سهم در صف روش فروش قرار داشته است.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، وتعاون (شرکت بیمه تعاون) و سصفها (شرکت سیمان اصفهان) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0