کوین ایران
1401/03/14
19:16
ضرب کردن یا مینت NFT چیست؟ راهنمای گام‌به‌گام ساخت NFT

فناوری NFT توانست به‌کلی شیوه استفاده مردم از بلاک‌چین را متحول کند. این مفهوم حالا در سراسر اینترنت آشوبی به‌پا کرده است. از کسب‌وکارها تا انواع برند و سلبریتی‌های جا...

فناوری NFT توانست به‌کلی شیوه استفاده مردم از بلاک‌چین را متحول کند. این مفهوم حالا در سراسر اینترنت آشوبی به‌پا کرده است. از کسب‌وکارها تا انواع برند و سلبریتی‌های جامعه درتلاش‌اند که زودتر از دیگران به این واگن قطار برسند. موسسه تحلیل داده‌های بلاک‌چین chainalysis حجم کل تراکنش‌های مربوط به صنعت NFT در سال ۲۰۲۱ را بیش از ۴۱ میلیارد دلار گزارش کرده است. پیشرفت‌های ادامه‌دار در زمینه هنر دیجیتال، دنیای متاورس و ب ازی‌های درآمدزا ، به روند رشد صنعت NFT شتاب می‌دهند. فناوری NFT فرصت‌های بی‌شماری را برای سازندگان محتوا و آثار دیجیتال در سراسر دنیا که مخارج زندگی خود را از هنر و خلاقیت خود به‌دست می‌آورند ایجاد کرده است. با استفاده از این فناوری، امکان خرید و فروش امن، شفاف و بدون واسطه‌ی آثار هنری و محتوای دیجیتال در بازارهای NFT فراهم شده است. مینت NFT یا ضرب کردن NFT اصطلاحی رایج برای ساختن توکن‌های دیجیتال منحصربه‌فرد و غیرقابل‌تعویض در یک بلاک‌چین است که هر روز توجه افراد بیشتری را به‌خود جلب می‌کند.


مینت NFT به چه معناست؟

مینت کردن (minting) یا همان ضرب کردن توکن NFT فرآیندی برای تبدیل یک فایل دیجیتال به یک کلکسیونی کریپتویی یا دارایی دیجیتال در یک بلاک‌چین است . مشابه با سکه‌های فیزیکی که با فرآیند ضرب‌کردن تولید می‌شود، ترجمه‌ی اصطلاح مینت NFT را می‌توان ضرب NFT تلقی کرد.


مینت NFT محتوای دیجیتال کاربران را به یک دارایی رمز ارزی منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند که به آسانی و بدون واسطه در بازارهای دیجیتال دادوستد می‌شود. در طول این فرآیند، سازندگان محتوا می‌توانند برای فروش‌های بعدی اثر خود در بازارهای ثانویه یک حق امتیاز (Royalty) تعیین کنند. این درواقع یک کمیسیون است که خالق NFT می‌تواند به ازای هربار فروش اثر خود در بازارهای ثانویه، مبلغی را به‌صورت شفاف و قابل‌اطمینان دریافت کند.


مینت NFT چگونه انجام می‌شود؟

باور عموم بر این است که صنعت NFT همان هنر دیجیتال است. توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) توسط قرارداد هوشمندی که مالکیت دارایی را بر بلاک‌چین ثبت می‌کند ضرب می‌شود. پس هرچیزی را که بتوان به‌صورت دیجیتال تایید کرد می‌توان در فرآیند ساخت NFT به یک دارایی دیجیتال تبدیل کرد. هر محتوا یا فایل دیجیتال می‌تواند تبدیل به یک دارایی NFT شود.


این کار به سادگی آپلودکردن یک فایل، نوشتن یک توصیف درمورد آن، تعیین حق امتیاز (حقالعمل)، تکمیل پروفایل و لیست‌کردن آن برای فروش در یک بازار NFT است. پیش از این‌ها، داشتن یک کیف‌پول رمز ارز سازگار با پلتفرم موردنظر و قرار دادن مقداری رمز ارز در آن الزامی است.


در حالت کلی بهتر است:


ابتدا درمورد محتوای NFT خود تصمیم بگیرید. پلتفرم مینت NFT را انتخاب کنید. برای کار خود جامعه بسازید و با آن ارتباط موثری برقرار سازید. مینت NFT را انجام دهید و اثر خود را به اشتراک بگذارید. اثر خود را برای فروش در بازارهای NFT لیست کنید.

انتخاب محتوای NFT

اولین مسئله‌ای که باید به آن بپردازید این است که می‌خواهید توکن NFT شما نماینده‌ای از کدام طبقه دارایی باشد. دارایی شما می‌تواند فایل متنی، آثار هنری ازقبیل عکس، نقاشی، ویدیو، موسیقی، کلکسیونی‌ها، آیتم‌های درون بازی، نام دامنه، زمین متاورس و یا حتی دارایی‌های فیزیکی باشد.


فناوری NFT یک انقلاب در زمینه بازار هنر دیجیتال و حقوق مالکیت در صنایع خلاق است. ضرب‌کردن توکن‌های NFT راهی برای هنرمندان و سازندگان محتواست تا یک کد کامپیوتری ساده را به آثار خود پیوند زده و آن‌ها را با اطمینان خاطر از عدم ورود خدشه‌ای به حق مالکیت و حق تالیف خود به‌اشتراک یا برای فروش بگذارند. محدودیتی وجود ندارد که یک توکن NFT نماینده‌ای از چه آیتم دیجیتالی باشد. برای مثال انجمن ملی بسکتبال آمریکا (NBA) از آن‌ها برای کلیپ‌های شوت‌های برتر لیگ بسکتبال استفاده کرد. جک دورسی اولین توییت ارسال‌شده در شبکه اجتماعی توئیتر را از این طریق تبدیل به یک دارایی باارزش کرد.


انتخاب پلتفرم مینت NFT

بعد از این که فهمیدید چه چیزی را قرار است به یک دارایی دیجیتال تبدیل کنید، نوبت به انتخاب پلتفرم مینت NFT می‌رسد. بدون شک، این انتخاب برای یک تازه‌وارد که می‌خواهد اولین NFT خود را ضرب کند، کمی پیچیده است. پلتفرم‌های مینت NFT که در این مقاله نام برده شده‌اند، هیچ‌کدام کامل نیستند و هدف ما مقایسه بین آن‌ها نیست. قصد ما فقط این است که با ارائه اطلاعات و جزییات، در تصمیم آگاهانه و حاصل از شناخت جامعه رمز ارز سهیم شویم.


اغلب این پلتفرم‌ها غیرحضانتی (non-custodial) هستند به این معنا که شما مالک واقعی توکن خود هستید. همه‌ی آن‌ها قابلیت حق امتیاز (royalty) را برای هنرمندان فراهم کرده‌اند. برخی (KnownOrigin, Foundation, SuperRare) تنها دارای قراردادهای بومی مخصوص به‌خود هستند اما برخی دیگر (OpenSea, Rarible, mintable) از قراردادهای سفارشی نیز پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از آن‌ها بر هنر دیجیتال تمرکز دارند، بعضی بر توکن‌های انحصاری و تک‌نسخه‌ای و برخی بر حراج زنده متمرکز شده‌اند. همچنین در برخی دیگر می‌توانید یک توکن غیرقابل‌تعویض را در چندین نسخه منتشر سازید.


در کل می‌توانیم عوامل مهمی را که یک فرد مبتدی باید در انتخاب پلتفرم مینت NFT درنظر بگیرد، این‌گونه بیان کنیم:


دسترس‌پذیری و رابط کاربری مالکیت قرارداد برنامه‌های حق امتیاز برای هنرمندان عمق و حجم بازار

ساخت جامعه NFT

یکی از امتیازات اکوسیستم NFT طریقه‌ای‌ست که اجازه می‌دهد یک جامعه حول یک مفهوم شکل بگیرد و در توسعه و رشد بیشتر، مشارکت کند. برای مثال تصور کنید یکی از ۱۰۰۰ هوادار آغازین گروه موزیک U۲ می‌بودید و یا به یک اجرای محلی رفته و توکن NFT آهنگ بعدی بیتلز به شما می‌رسید. حمایت‌کنندگان ابتدایی پاداش خود را می‌گرفتند، هنرمند برای همیشه و به‌صورت مطمئن به درآمد خود دست می‌یافت و جامعه‌ی این هنر، قوی‌تر می‌شد.


مینت و فروش در بازارهای NFT

در این مرحله نخست باید فرآیند مینت کردن را کامل کنید و سپس توکن خود را برای فروش در بازارهای NFT قرار دهید. نحوه مینت NFT را در پلتفرم OpenSea بررسی می‌کنیم:


۱-کیف‌پول خود را متصل کنید: برای شروع، باید یکی از کیف‌پول‌های سازگار با این پلتفرم را داشته باشید و با کلیک بر روی قسمت مشخص شده، آن کیف‌پول را به بازار OpenSea متصل کنید. پلتفرم‌های دیگر نیز برای اتصال کیف‌پول و ایجاد پروفایل رویه مشابهی دارند.


مینت nft

۲-اولین آیتم را آپلود کنید: حالا دکمه Create را کلیک کنید که پس از آن از شما خواسته می‌شود فایل دیجیتال را آپلود و یک نام و پیوند برای آن مشخص کنید. پایین‌تر در همین صفحه جایی وجود دارد که حق امتیاز اثر خود را برای فروش‌های بعدی تعیین می‌کنید. سهمی بین ۵ تا ۱۰ درصد به‌عنوان پرداخت حق امتیاز استاندارد درنظر گرفته شده است.


ضرب nft

۳-مطمئن شوید که کیف‌پول شما موجودی رمز ارز دارد.


۴-NFT خود را برای فروش لیست کنید: وقتی هزینه گس را پرداخت و توکن NFT را مینت کردید، می‌توانید آن را برای فروش در بازار آزاد قرار دهید. بر روی دکمه Sell کلیک کنید.


ساخت nft

حالا باید جزییات فروش را مشخص کنید. نوع فروش؛ یک قیمت ثابت با رمز ارز انتخابی خودتان یا یک حراج مدت‌دار؟ در این مرحله پلتفرم باید درصورت وجود کارمزد برای فروش، آن را به کاربر نشان دهد. در پلتفرم OpenSea این مقدار برابر با ۲.۵ درصد است.


مینت ان اف تی

هزینه مینت NFT چقدر است؟ آیا مینت رایگان NFT واقعیت دارد؟

اغلب بازارها و انواع پلتفرم مینت NFT توسط قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم میزبانی می‌شوند. استفاده از این شبکه برای ساختن و خریدوفروش توکن‌های NFT دارای هزینه است. هزینه گس اتریوم که با واحد Gwei سنجیده می‌شود، بسته به تقاضای خدمات این شبکه و ازدحام تراکنش‌های کاربران بین ۵۰ تا ۲۰۰ دلار است. به‌علاوه ممکن است پلتفرم مینت نیز از شما مقداری به‌عنوان کارمزد اخذ کند.


درحالی‌که شبکه اتریوم به‌خاطر هزینه گس بالا همواره مورد انتقاد جامعه بلاک‌چین است، اما پلتفرم‌های ضرب NFT در آن، کار کاربران را بسیار آسان کرده‌اند. توکن‌های NFT بلاک‌چین اتریوم براساس استانداردهای متن- باز شکل می‌گیرند. این یعنی زمانی که یک NFT ضرب می‌کنید، تنها به یک پلتفرم محدود نیستید. برای مثال می‌توانید مینت NFT خود را در پلتفرم Rarible انجام دهید و سپس آن را در بازار OpenSea به نمایش بگذارید و برای فروش لیست کنید، بدون این‌که توکن شما کیف‌پول‌تان را ترک کند. به‌هرحال، کسب درآمد قابل ملاحظه از مینت NFT باتوجه به برخی عوامل مثل هزینه گس شبکه یا همان کارمزد تراکنش، کار چندان آسانی نیست.


شما نمی‌توانید مینت NFT را به‌صورت رایگان انجام دهید اما می‌توانید با انتخاب به‌صرفه‌ترین پلتفرم که منطبق با خواسته و نیازتان باشد از هزینه مینت‌کردن بکاهید. به‌علاوه همواره فرآیند ضرب توکن را در مواقع ارزانی قیمت گس انجام دهید.


بهترین پلتفرم‌ها برای مینت NFT کدامند؟

موفقیت در کسب درآمد قابل‌توجه از این فناوری، نیازمند شناخت و انتخاب درست پلتفرم موردنظر برای مینت NFT است. در ادامه با چندی از کاربرپسندترین و اقتصادی‌ترین پلتفرم‌های مینت NFT آشنا خواهیم شد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اولین NFT خود را ضرب کنید.


مینت رایگان NFT در پلتفرم OpenSea

پلتفرم OpenSea قدیمی‌ترین، بزرگترین و دسترس‌پذیرترین اکوسیستم NFT است؛ یک بازار فرد به فرد برای توکن‌های NFT که در آن می‌توانید طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال منحصر‌به‌فرد ازقبیل آثار هنری دیجیتال، آیتم‌های درون بازی، دارایی‌های متاورس، کارت‌های ورزشی قابل معامله و بسیاری از کلکسیونی‌های رمز ارزی مشهور را دادوستد کنید. این پلتفرم دارای قابلیت مینت رایگان NFT است. ویژگی مینت رایگان NFT که به‌تازگی رونمایی شده، به کاربران اجازه می‌دهد بعد از مینت کردن اولین آیتم خود، آن را تبدیل به یک کلکسیون کنند و آیتم‌های دیگری را بدون پرداخت هزینه ضرب NFT، به آن اضافه کنند.


پلتفرم OpenSea بر بستر بلاک‌چین اتریوم توسعه داده شده و از توکن‌های استانداردهای ERC-۷۲۱ و ERC-۱۱۵۵ در این شبکه پشتیبانی می‌کند. بازار OpenSea بیشترین مخاطب و ترافیک کاربر را دارد. در این پلتفرم به آسانی می‌توانید با اتصال کیف‌پول خود و پرداخت هزینه گس اتریوم، توکن NFT خود را بسازید و پس از آن آیتم‌های دیگری را به‌صورت رایگان به کلکسیون خود در پروفایل‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید آیتم‌های خود را با قیمت ثابت بفروشید یا این‌که آن‌ها را به حراج بگذارید.


پلتفرم OpenSea از دو شبکه اتریوم و پالیگان (Polygon) پشتیبانی می‌کند. کیف‌پول پیش‌فرض آن متامسک است و کارمزدهای خریدوفروش NFT در آن برابر با ۲.۵٪ است که خریدار آن را پرداخت می‌کند. گفته می‌شود در این پلتفرم توکن‌های NFTی بیش از ۷۰۰ پروژه مختلف برای خرید و فروش وجود دارند.


مینت کردن NFT در پلتفرم Rarible

پلتفرم Rarible یک بازار NFT چندرسانه‌ای است که در آن هنرمندان و سازندگان محتوای دیجیتال می‌توانند فایل‌های تصویری، عکس، موسیقی، نقاشی دیجیتال، زمین‌های مجازی، آیتم‌های متاورس و یا کتاب را تبدیل به توکن NFT کنند. پلتفرم Rarible چند ویژگی جالب دارد. خالقان اثر این قابلیت را دارند که حق امتیاز فروش ثانویه NFT خود را برنامه‌ریزی کنند. در برخی از برنامه‌ها، هنرمند تا ۵۰ درصد از فروش مجدد اثر خود دریافت می‌کند.


همچنین پروژه Rarible خود را یک اکوسیستم NFT تحت مالکیت جامعه می‌داند. کاربران با استفاده از توکن بومی این پلتفرم (RARI) مالک واقعی آن هستند. از همه مهم‌تر، پلتفرم Rarible از توکن‌های NFT سه بلاک‌چین معروف اتریوم، تزوس و فلو (Flow) پشتیبانی می‌کند. کارمزد خرید و فروش توکن‌های NFT اتریوم برابر با ۲.۵ درصد است که از دوطرف معامله اخذ می‌شود.


مینت NFT در پلتفرم SuperRare

پلتفرم SuperRare سومین اکوسیستم NFT محبوب در شبکه اتریوم است. البته تفاوت این پروژه در این است که بیشتر سعی داشته شبیه به یک شبکه اجتماعی برای کلکسیونر‌ها و سازندگان آثار هنری در فضای وب ۳.۰ باشد. همین است که برای مینت NFT در این پلتفرم، هنرمندان باید یک درخواست را صادر کنند و منتظر پذیرش بمانند.


ضرب NFT در پلتفرم Foundation

این پلتفرم بر یک اقتصاد خلاق از هنر دیجیتال متمرکز است. درصورتی‌که توکن، مجددا فروخته شود، خالق اثر می‌تواند تا ۱۰درصد از ارزش فروش را دریافت کند. هنرمندانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند یک تجربه بی‌نهایت آسان و بی‌دردسر را برای مینت NFT نقاشی دیجیتال خود سپری می‌کنند.


ویژگی متمایزکننده Foundation این است که حراج زنده (Live auction) نقاشی‌های دیجیتال را بر روی شبکه اتریوم آسان می‌کند. مشابه با آنچه در پلتفرم SuperRare مشاهده می‌شود، هرکسی با یک کیف‌پول می‌تواند در آن به خرید دارایی‌های دیجیتال بپردازد؛ اما کسی که بخواهد اثر خود را در آن بفروشد باید ابتدا توسط جامعه Foundation پذیرفته شود. یکی دیگر از مسائلی که موجب عدم استقبال گسترده از این پلتفرم شده این است که کارمزد مینت NFT برابر با ۱۵درصد از ارزش فروش آن است.


مینت NFT پلتفرم Mintable

رویداد برنامه‌نویسی اتریوم و محبوبیت کلکسیون CryptoKitties موجب شد تا زک بورکس (Zack Burks) پروژه Mintable را به‌منظور تسهیل و ارتقای دسترسی به مینت توکن‌های NFT راه‌اندازی کند. پلتفرم Mintable تمرکز اصلی خود را بر ساده‌سازی فرآیند مینت NFT اختصاص داده است.


جمع‌بندی

حالا روشن است که NFTها نه‌تنها برای ماندن آمده‌اند بلکه می‌خواهند صنایع خلاق دیجیتال را از پایه و اساس دگرگون کنند. فناوری NFT روش نوینی را دراختیار هنرمندان و سازندگان محتوای دیجیتال قرار داده تا بدون ترس از کپی‌برداری اثر خود را به اشتراک بگذارند و بتوانند بدون واسطه و برای همیشه از خلاقیت خود درآمد کسب کنند.


همان‌طور که ملاحظه کردید اغلب پلتفرم‌های مینت NFT بر روی شبکه اتریوم کار می‌کنند که با تکمیل گذار به شبکه اتریوم ۲.۰ تراکنش‌ها را با هزینه و انرژی کمتری انجام خواهند داد. به‌هرحال، پیشرفت‌های اخیر NFT در اکوسیستم‌های کاردانو، سولانا، اولانچ و تزوس بسیار متنوع و جذاب بوده‌اند.



منابع: ۱ ، ۲ ، ۳


انتهای خبر

0
0