همفکران
1401/11/01
18:51
بررسی جریان نقدینگی بازار سرمایه در دی ماه/ تراز ماهانه پس از ۱۷ ماه مثبت شد

تراز ماهانه پول خرد پس از ۱۷ ماه متوالی منفی ماندن، در نهایت در دی ماه مثبت شد. در دوره یک ماهه دی، برآیند ورود و خروج پول خرد بازار بیش از ۳ همت مثبت شد. پیش از این، آخرین تراز مثبت ماهانه پول خرد بازار مربوط به تیرماه ۱۴۰۰ بود؛ در تیرماه، حقیقی‌ها ۱,۵ هزار میلیارد تومان سرمایه وارد بازار کردند. از آن زمان تا پایان آذرماه، هر ماه بطور پیاپی شاهد کوچ سرمایه‌های خرد از بازار بودیم.

به گزارش همفکران؛ تراز ماهانه پول خرد بازار سرمایه پس از ۱۷ ماه، مثبت شد. این تراز از تیرماه سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه، منفی بود.



صنایع و نمادهایی که عمده‌ترین سرمایه‌های خرد را به سمت خود کشاندند

حقیقی‌ها طی دی ماه به صنایع بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، مواد و محصولات دارویی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی، انبوه سازی، املاک و مستغلات، خرده فروشی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و خودرو و ساخت قطعات بیشترین اقبال را نشان دادند و حجم قابل توجهی از نقدینگی را وارد این صنایع کردند.


تراز پول خرد ماهانه صنعت بانکداری پس از ۲۱ ماه متوالی منفی بودن، در دی ماه مثبت شد. در واقع از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه، هر ماه و بطور متوالی شاهد خروج پول‌های خرد بازار این این صنعت بودیم، اما در دی ماه بالاخره طلسم صنعت بانکداری شکسته شد و حقیقی‌ها از این صنعت استقبال کرده و آن را به صدرنشین بیشترین ورود سرمایه در میان تمام صنایع تبدیل کردند.



دومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد ماهانه، سرمایه‌گذاری‌ها بود. این صنعت در ماه گذشته و پس از ۷ ماه متوالی، با تراز مثبت پول خرد همراه شد. در این صنعت، قدرت ورود پول خرد در دی ماه با کاهش ۲۸ درصدی نسبت به آذرماه مواجه شد.



رتبه سوم بیشترین ورود پول خرد ماهانه به صنعت کانه‌های فلزی با ورود ۶۸۲ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد. تراز پول خرد آن در ماه قبل نیز مثبت بود، اما قدرت ورود نقدینگی حقیقی به آن در دی ماه تقریبا ۲،۵ برابر آذرماه بود.




نمادهای «وبملت»، «وپاسار»، «سکه مرکزی»، «سکه رفاه»، «توان»، «ومعادنح»، «شتران»، «اهرم»، «ومعادن» و «شبندر»، در دهمین ماه از سال ۱۴۰۱ بیشترین ورود سرمایه‌های خرد را تجربه کردند.


کدام صنایع و نمادها با بیشترین بی‌مهری حقیقی‌ها مواجه شدند؟

صنایع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، لاستیک و پلاستیک، اوراق تامین مالی، زراعت و خدمات وابسته، محصولات کاغذی و استخراج زغالسنگ متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند.


صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله، سه ماه متوالی است که شاهد کوچ سرمایه‌های خرد بازار هستند. با این وجود، شدت خروج سرمایه‌های خرد از این صنعت در دی ماه با رشد ۳۱ درصدی نسبت به آذرماه همراه شده است. این در حالی است که از خردادماه سال جاری تا پایان مهرماه بطور پیاپی تراز پول خرد ماهانه این صنعت مثبت بود.



دومین صنعتی که در دهمین ماه از سال ۱۴۰۱ متحمل بیشترین خروج نقدینگی حقیقی شد، چند رشته‌ای‌های صنعتی بودند. در واقع این صنعت از ابتدای سال جاری تاکنون، هر ماه با تراز منفی پول خرد مواجه می‌شود. اما شدت خروج پول خرد دی ماه از این صنعت ۱۶ درصد بیشتر از آذرماه بوده است.



صنعت محصولات شیمیایی که از اردیبهشت ماه امسال، هر ماه و بطور پیاپی با تراز منفی پول خرد روبرو است، در دی ماه با از دست دادن ۲۹۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی، سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد بود. این در حالی است که تمایل سرمایه‌گذاران خرد برای فروش سهام شیمیایی خود نسبت به آذرماه دو برابر شده است.



از بین نمادها «پالایش»، «کمند»، «اعتماد»، «امین یکم»، «کیان»، «شپنا»، «فارس»، «فملی»، «شستا» و «وغدیر» بیشترین پول خرد را از دست دادند.

انتهای خبر

0
0