بااقتصاد
1400/12/22
14:26
نجات شاخص کل بورس از ریزش دوباره با حمایت کامودیتی‌ها و پالایشی‌ها/ سایه سبز افزایش قیمت نفت خام بر سر بازارهای سهام

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۲۲اسفند ۱۴۰۰ معاملات امروز بورس تهران دو نیمه متفاوت را پشت سر گذاشت، نیمه نخست با افت شاخص کل همراه بود اما پارت دوم بازار، با حمایت کامودیتی‌ها و پالایشی‌ها شاخص کل بورس توانست صعود ۲۳۷۹ واحدی را ثبت کند. مهم‌ترین مولفه رشد بازارهای سهام تهران را می‌توان افزایش قیمت نفت خام متاثر از تنش‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی دانست که این‌روزها به اوج رسیده است.

واگرایی شاخص کل هم‌وزن و آیفکس با شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه، ۲۲ اسفندماه، درحالی‌که ۴ روز معاملاتی تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی است، بازارهای سهام همچنان روی خط روند متعادل قرار دارند. شاخص کل هم‌وزن و فرابورس در واگرایی با شاخص کل، به ترتیب ۳۶۸ و ۲۸ واحد ریزش کردند.


فلزات اساسی خوش درخشیدند


در جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، کگل، شتران، کچاد، فولاد، شبندر و شپنا بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و شستا، تک نماد سرخپوش با بالاترین تراکنش منفی معاملاتی در جمع سبزپوشان بورس بود.


زور زاگرس به سایر سهم‌های پتروشیمیایی فرابورس نرسید


روند منفی و متعادل به دادوستدهای سهام در بازار فرابورس نیز تسری یافت و شاخص آیفکس در ادامه مسیر نزولی دیروز، با ۲۸ واحد افت به کار خود پایان داد. زاگرس، دماوند و بپاس هرچه تلاش کردند نتوانستند مانع از سرخپوشی این بازار شوند. آریا، صبا، خدیزل، شجم و توسن، کاهنده‌های اصلی شاخص آیفکس در دومین روز معاملاتی هفته لقب گرفتند.


معامله مثبت و منفی روی سهام ۶۱۴ نماد شرکتی


معامله‌گران سهام امروز ۶۱۴ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۷ نماد بدون معامله روی تابلوها نمایش داده شدند. برای ۷۶ نماد شرکتی رشد قینت بیش از ۳ درصدی رقم خورد و ۹۸ نماد نیز کاهش قیمت بیش از ۳درصدی را شاهد بودند.


تاسیس یک صندوق برای حفظ سرمایه بورسی‌ها


معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار، از تاسیس یک صندوق برای حفظ سرمایه سهامداران بورس خبر داد و گفت: صندوق تضمین با هدف تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری طراحی شده است و اساسنامه آن بزودی ابلاغ می‌شود.


به گفته علیرضا ناصرپور، در صندوق تضمین، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط ضامن، رکن ضامن به سایر ارکان صندوق اضافه شده است و اصل سرمایه را تضمین خواهد کرد.


وی افزود: صندوق تضمین با الهام از مدل صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی طراحی شده و از مکانیزم تضمین اصل سرمایه درون صندوق برخوردار است. به بیانی دیگر دارندگان واحدهای ممتاز صندوق، اصل سرمایه دارندگان واحدهای عادی صندوق را تضمین می‌کنند.


ناصرپور اظهار کرد: اساسنامه این صندوق در دو ساختار مجزا در هیات‌مدیره سازمان بورس نهایی شده است و بزودی ابلاغ خواهد شد.


بانک ملی، سود سهام عدالت بیش از ۱۰ میلیون سهامدار را واریز کرد


بانک ملی اعلام کرده است که واریز سود سهام عدالت بیش از ۱۰ میلیون مشتری بانک ملی ایران طی روز گذشته انجام شد.


بر اساس این گزارش، بانک ملی ایران سود سهام عدالت بیش از ۱۰ میلیون و ۸۴۳ هزار سهامدار را به حساب‌شان واریز کرد.


آکنتور لغو پذیرش شد


رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد: به استناد مصوبه ۱۴اسفند ۱۴۰۰هیات پذیرش اوراق بهادار بورس تهران، شرکت کنتور سازی ایران از بورس اوراق بهادار تهران لغو پذیرش شد و مطابق مقررات موجود سهام آن به بازار پایه فرابورس منتقل خواهد شد.


به گفته سعید واشقانی، درج و بازگشایی نماد اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس نیاز به افشای اطلاعات کمتری نسبت به بورس اوراق بهادار تهران دارد لذا با این کار بازگشایی نماد معاملاتی آکنتور تسهیل خواهد شد.


وی در خصوص زمان بازگشایی نماد معاملاتی شرکت کنتور سازی ایران، گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است و بازگشایی آن منوط به رفع ابهامات شرکت و اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص وضعیت عملیاتی شرکت خواهد بود.


روش جدید برای استعلام سود سهام عدالت


مدیر سامانه‌های اطلاعاتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، روش جدید استعلام سود سهام عدالت را اعلام کرد.


محمود حسنلو، گفت: سهامداران عدالت برای اطلاع از مبلغ واریز سود سهام سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ می توانند با ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی www.ddn.csdiran.ir (http://www.ddn.csdiran.ir/) مراجعه کنند.


به گفته مدیر سمات، سهامداران عدالت همچنین می‌توانند علاوه بر روش فوق، با تماس مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی ۱ و تارنمای sahamedalat.ir نسبت به واریز سود سهام عدالت خود مطلع شوند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار سهام، با حجم ۹۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود۷۰۰۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۶۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۳۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش معاملات خرد بورس، امروز نسبت به روزهای گذشته افت کرد و به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید. در مجموع،۲۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای کگل، تکام و بالاس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های وگردشف بپاس و فملی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۲۸۱ ، ۲۱۵ و ۱۹۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۵.۳۱۳.۰۳ (۲۳۷۹.۲۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۳۸.۷۲۸.۲۱ (۳۶۸.۶۰-)


ارزش معاملات: ۴.۰۴۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگل، شتران و کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۵۲.۸۷ (۲۸.۱۳-)


ارزش معاملات: ۲.۹۷۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، صبا و خدیزل


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0