بااقتصاد
1400/09/17
14:05
افزایش نرخ دلار و خودرو، محرک موتور بورس در راه صعود/ پیگیری‌های نتیجه‌بخش رییس سازمان بورس برای خودرویی‌ها

گزارش بازار/‌چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران با عبور از یک دوره رکودی دیگر، آخرین روز معاملاتی هفته دوم آذرماه را با صعود ۱۱ و ۳۵۰ واحدی پشت سر گذاشت تا روزنه‌های امید را در دل معامله‌گرانی بورسی در هفته سوم روشن کند. رشد امروز شاخص کل با خبرهای خوب و تغییر قیمت نرخ دلار نیمایی و افزایش قیمت برای خودروسازان حاصل شد و نویدبخش هفته صعود قیمت‌ها باشد. شاخص کل با این صعود به محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی بازگشت.

رشد شاخص‌های بورس در سایه کامودیتی‌ها و خودروسازان


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه، معاملات بازارهای سهام تهران به روند روبه‌رشد بازگشت و با حمایت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مانند فملی و فولاد و همچنین قدرت لیدرهای بازار مانند خودرو، که مجموعا بیش از ۴۳۰۰ واحد مثبت تاثیرگذاری را بر شاخص کل اعمال کردند، در مسیر مثبت قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲۴۴۴ واحد رشد کرد و به رقم ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد رسید. روی تابلو فرابورس هم با افزایش قیمت سهام نمادهای بزرگ ازجمله زاگرس، شگویا، سمگا، کگهر و فرابورس، ۷۳ واحد مثبت به شاخص آیفکس افزود و آن را روی پله ۱۹ هزار و ۱۷۶ واحدی قرار داد.


شستا همچنان در مدار منفی پرتراکنش‌های بورس


در بازار مثبت امروز، بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران به نام شستا در مدار منفی ثبت شد و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی و مثبت قرار گرفتند. نمادهای پرتراکنش و مثبت فرابورس هم به نام فرابورس و کرمان رقم خورد و توسن، نماد پرتراکنش منفی نام گرفت.


افزایش تعداد نمادهایی با بیش از ۳ درصد رشد قیمت


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۰۳ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و طی آن برای ۱۲۴ نماد رشد قیمت بیش از سه درصد و برای ۹۳ نماد، کاهش قیمت بیش از سه درصد به ثبت رسید.


حفظ شان لیدری بورس تهران با ۱۲۳۷ واحد مثبت توسط نماد خودرو


مهم‌ترین و موثرترین خبر مثبت برای بورس و سهامداران امروز در حوزه خودرویی منتشر شد که با موافقت ستاد تنظیم بازار دو خودروساز بزرگ مجوز افزایش قیمت دریافت کردند. پیش از این، دو خودروساز بزرگ کشور خبر از افزایش قیمت محصولات‌شان را برای روز سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه اعلام کرده بودند که این موضوع امروز، ۱۷ آذر با موافقت ستاد تنظیم بازار تایید شد.


به‌این‌ترتیب، محصولات ایران خودرو ۱۵ تا ۱۹ درصد و سایپا ۱۶ درصد افزایش نرخ خواهند داشت که در سایت کدال نیز منتشر شده است. بر همین اساس، ناظر بازار نماد معاملاتی این دو خودروساز را بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج، آماده انجام معامله اعلام کرد و تحرک‌های مثبت این گروه و سرایت آن به سایر گروه‌ها و صنایع بورسی، شاخص کل را ارتقا داد. خودرو با تاثیر ۱۲۳۷ واحد مثبت بر شاخص کل، همچنان شان لیدری خود را در بورس تهران به رخ کشید.


ورود خودروهای لوکس به درواره‌های بورس کالا با تلاش عشقی


سرانجام با پیگیری‌های رییس سازمان بورس و تعامل وزارت صنعت، خودروهای لوکس در بورس کالا عرضه می‌شود. با تایید وزارت صنعت مبنی بر ورود خودروهای لوکس به بورس کالا و در صورت مدیریت و نظارت درست در قیمت‌گذاری این خودروها براساس عرضه و تقاضا، این بخش از بورس هم برای فروشنده و سهامداران جذابیتی زیادی ایجاد می‌کند و نقطه آغاز ورود سایر تولیدکنندگان خودرو به این بازار خواهد شد.


عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا


درهمین‌حال، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا خبر داد. به گفته روح‌الله عباسپور، نابسامانی بازار فولاد موجب شد، کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد را تدوین کند تا براساس آن عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا انجام گیرد.


طرح‌های خوب مجلس برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌‌ها در بودجه ۱۴۰۱


نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس هم اعلام کرد که مجلس در برنامه هفتم توسعه برای خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت خوراک و حمایت‌هایی که لازم است از سرمایه گذاران پتروشیمی‌ها، پترو پالایشی‌ها و صنایع پایین دستی به عمل آید، طرح‌های خوبی در دست دارد.


فریدون حسن‌وند تصریح کرد: تاکنون طرح‌های مختلفی به عنوان حمایت از پتروپالایشی‌ها و بحث‌های مربوط به خوراک، تنفس خوراک، تسهیلات واگذاری زمین و مانند آن در کمیسیون انرژی مطرح شده است. با توجه به مسایل داخلی و بین‌المللی، گاهی شوک و نوسان‌های داخلی و خارجی بر اقتصاد کشور وارد می‌شود و با توجه به اینکه اقتصاد کشور وابسته به تصمیم‌های کلان دولتمردان شده است، به نظر می‌رسد که اقتصاد کشور ما پیش‌بینی‌پذیر نباشد!


راه‌اندازی بورس کالای مشترک ایران و سوریه بزودی


در ادامه برنامه‌های حمایتی رییس سازمان بورس از بازار سرمایه، قرار است بورس کالای مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی شود. به گفته مجید عشقی، طبق مذاکرات انجام شده قرار است بورس کالای مشترک ایران و سوریه با همکاری مراجع ذی‌ربط در دو کشور تاسیس و راه‌اندازی شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۶۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش‌از ۶۷۵۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۳۵۰ میلیارد تومان، در حجم ۴۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد در بازارهای سهام، با وجود رشد شاخص‌ها، کاهشی بود و نتوانست از رقم ۲۸۰۰ میلیارد تومان فراتر برود. طی این دادوستدها، ۱۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام گرفت که نشان می‌دهد حقیقی‌ها تمایل چندانی به فروش سهام‌شان ندارند. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای خودرویی خبهمن و خودرویی اختصاص دادند و بر میزان سهام در نماد بورس هم افزودند. حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای بپاس، وپست و فسبزوار متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرویی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۱۲ ، ۱۹۸ و ۱۷۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و روبه‌رشد امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۴۹.۳۶۴.۴۳ (۱۱۳۴۹.۰۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۳.۵۸۶.۴۳ (۲۴۴۴.۵۷افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۳۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فملی، فولاد و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۷۶.۹۰ (۷۳.۲۶افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۴۱۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، شگویا و سمگا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0