همفکران
1401/06/01
14:26
جریان نقدینگی ماهانه؛ کاهش ۳۷ درصدی خروج پول خرد در مرداد

برآیند ورود و خروج ماهانه پول خرد بازار نشان می دهد که تراز پول خرد مرداد ماه نیز مانند ۱۲ ماه گذشته منفی شده و حقیقیها در این ماه ۴،۳ همت نقدینگی از بازار خارج کردند ...

جریان نقدینگی ماهانه؛ سیزده ماه متوالی است که پول خرد از بازار کوچ می کند، کاهش ۳۷ درصدی خروج پول خرد در مرداد، صنایع سرمایه گذاریها، فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی در راس فروشهای حقیقی


برآیند ورود و خروج ماهانه پول خرد بازار نشان می دهد که تراز پول خرد مرداد ماه نیز مانند ۱۲ ماه گذشته منفی شده و حقیقیها در این ماه ۴،۳ همت نقدینگی از بازار خارج کردند.


از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا کنون در هر ماه به طور پیاپی شاهد خروج سرمایه های خرد از بازار هستیم. با وجود اینکه شدت خروج پول مرداد ۱۴۰۱ نسبت به تیر ماه ۳۷ درصد کاهش یافته اما تراز پول خرد ۵ ماهه اول امسال به حدود منفی ۲۰ همت رسیده است. این در حالی است که در ۵ ماهه ابتدایی سال قبل حقیقیها ۱۸ همت سرمایه از بازار خارج ساخته بودند.


صنایع و نمادها با بیشترین خروج پول حقیقی


حال ببینیم ۴،۳ هزار میلیارد تومانی که توسط حقیقیها در مرداد ماه از بازار خارج شده عمدتا از کدام صنایع و نمادها کوچ کرده است؟ از بین صنایع سرمایه گذاریها، فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی در صدر بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند. صنایع استخراج کانه های فلزی، فلزات اساسی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، مواد و محصولات دارویی، اوراق تامین مالی، بیمه و صندوق بازنشستگی و فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی نیز از لحاظ مقدار سرمایه های خرد خروج یافته در رتبه های بعدی قرار گرفتند.


بداقبال ترین صنعت مرداد ماه سرمایه گذاریها بود. این صنعت بیش از ۶۷۱ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را از دست داد تا تراز پول خرد ماهانه آن برای چهارمین ماه متوالی منفی باقی بماند. از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد خروج بیش از ۱،۳ همت از سرمایه های خرد از این صنعت بودیم. رقمی تقریبا دو برابر ۵ ماهه اول سال قبل.


فرآورده های نفتی دومین صنعتی بود که بیشترین خروج پول حقیقی را در مرداد ماه متحمل شد. در واقع تراز پول خرد ماهانه این صنعت سیزده ماه پیاپی است که منفی مانده و فرار پول حقیقی از آن همچنان ادامه یافته است. حقیقیها که در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۱،۳ همت از این صنعت بیرون برده بودند در ۵ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۲،۵ هزار میلیارد تومان از آن خارج ساختند.


سومین صنعتی که بیشترین خروج پول خرد را در پنجمین ماه از سال ۱۴۰۱ متحمل شد محصولات شیمیایی است. تراز پول خرد ماهانه این صنعت برای چهارمین ماه متوالی منفی شده است. حقیقیها امسال نیز همچون سال قبل اقبالی به این صنعت نشان ندادند. به طوریکه در ۵ ماهه اول سال جاری بیش از ۱،۷ هزار میلیارد تومان از سهام شیمیایی خود را نقد کرده و از بازار خارج کردند. البته شدت این خروج ۴ و نیم برابر از ۵ ماهه اول سال گذشته بیشتر شده است.


از بین نمادها شپنا، شستا، تفارس، شبندر، بپاس، شتران، پالایش و حکشتی بیشترین پول خرد را از دست دادند.


صنایع و نمادهایی که حقیقیها از آنها استقبال کردند


اما خوش اقبال ترین صنعت مرداد ماه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بود. این صنعت توانست حدود ۱،۴ همت از سرمایه های خرد بازار را به سمت خود جذب کرده و تراز پول خرد خود را برای سومین ماه پیاپی مثبت نگاه دارد. اگر چه قدرت ورود پول خرد نسبت به تیر ماه ۴۶ درصد کاهش یافته است. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون ۲،۲ همت نقدینگی وارد این صندوقها کرده اند، حال آنکه در دوره ۵ ماهه اول سال قبل شاهد خروج بیش از ۲،۹ همت پول خرد از این صنعت بودیم.


صنایع اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مخابرات، سایر محصولات کانی غیرفلزی، خودرو و ساخت قطعات، تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و حمل و نقل هم در رتبه های بعدی بیشترین ورود پول خرد قرار گرفتند.


در مرداد ماه ورق برای صنعت مخابرات برگشت و پس از ۴ ماه متوالی تراز پول خرد ماهانه این صنعت مثبت شد. حقیقی ها حدود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه به پای سهام مخابراتی ریختند. اما به هر رو تراز سالانه این صنعت از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه منفی ۷۸ میلیارد تومان است. این در حالی است که در دوره ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۰ تراز نقدینگی خرد آن مثبت ۶۴ میلیارد تومان بود.


از میان نماد شرکتها خاورح و وگردش و از بین صندوقها همای، افران، آوند، کیان، اعتماد، کارا و کامیاب در کانون توجهات حقیقیها قرار گرفتند و بیشترین حجم پول خرد را به سمت خود کشاندند.












انتهای خبر

0
0