بااقتصاد
1400/08/05
14:48
تکیه‌گاه فلزی شاخص بورس برای صعود ۹۵۰۰ واحدی در آخرین روز معاملاتی هفته/ تردید حقیقی‌ها برای پیوستن به صف‌های خرید سهام

گزارش بازار/ روز چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران که دیروز رشد اندکی را ثبت کرده بود، در معاملات امروز توانست با افزایش تقاضا در سهم‌های بزرگ به‌ویژه نمادهای گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی، ۹۵۰۰ واحد صعود کند و به محدوده مقاومتی کانال ۱.۴ میلیونی نزدیک‌تر شود. بجز سهم‌های کوچک بازار، نمادهای پالایشی هم به دلیل اختلال‌های به‌وجود آمده در سایت پالایشگاه‌ها بر اثر حملات سایبری، معاملات پرنوسانی را رقم زدند تا درنهایت، حقیقیها برای پیوستن به صف‌های خرید سهام همچنان در تردید باشند و شاخص کل هم‌وزن هم منفی بماند.

معاملات متعادل در بازارهای سهام تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز چهارشنبه ۵ آبان‌ماه در بازارهای سهام تهران، کمی به تعادل رسید. افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، زهر فشار فروشندگان سهم‌های کوچک را کاهش داد و در نهایت شاخص کل بورس با ۹۴۹۷ واحد مثبت، به رقم یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی رسید. در نقطه مقابل، شاخص کل هم‌وزن ۵۱ واحد قرمز رنگ را به خود دید و همچنان در جایگاه ۳۷۶ هزار و ۴۶۸ واحدی باقی مان و رشد ۱۳۷ واحدی، شاخص کل فرابورس را به پله ۱۹ هزار و ۸۰۸ واحدی ارتقا داد.


فلزات اساسی، عصای دست شاخص در روزهای سخت بورس


گروه فلزات اساسی با پیشتازی نمادهای فولاد و فملی به همراه کگل از گروه کانه‌های فلزی، بالاترین میزان تاثیر مثبت را با حدود ۵ هزار واحد سبزرنگ روی شاخص اعمال کردند. نوری، شبندر، شاراک و کچاد هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. آریا، زاگرس و هرمز، برترین سهم‌های بازار فرابورس با بیش از ۱۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل این بازار بودند و فرابورس، غصینو و ذوب هم در مسیر افزایشی و مثبت شاخص تاثیر گذاشتند.


فولاد، پرتراکنش‌ترین نماد معاملاتی مثبت


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی و مثبت در بورس تهران به نام فولاد، فسبزوار و شپنا ثبت شد و کیمیاتک نیز بیش‌ترین حجم تراکنش منفی را به خود اختصاص داد. در بازار اول و دوم فرابورس هم مدیریت و وهامون، در صدر پرتراکنش‌های منفی قرار گرفتند و مدیریت و وهامون هم بالاترین میزان حجم معاملاتی مثبت را رقم زدند.


انتقاد رییس سازمان بورس از قیمت‌گذاری خودرو و زیان سهامداران خودوریی


پس از گذشت دوهفته‌ای از حضور مجید عشقی بر مسند ریاست سازمان بورس، وی سرانجام امروز در قبال زیان سهامداران بخشی از بازار سرمایه اظهار نظر کرد و با ارسال نامه انتقادی به وزیر صنعت، از فاطمی امین خواست تا نسبت به خروج خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری دولت اقدام کند. عشقی در این نامه هشدارآمیز، آورده است:


با توجه به جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بی‌شمار در این صنعت، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران صنعت خودرو تحمیل کرده است و الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت برای شرکت‌های خودروساز جهت تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی شد. همچنین تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز شده است.


عشقی در ادامه با اشاره به میزان و دلایل زیان‌دهی خودروسازان، تصریح کرد: علت اصلی این ضرر و زیان نامتوازن بودن افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید است. به‌نظرمی‌رسد، نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارامدی در شرایط تورمی، دارای ایرادات قابل ملاحظه‌ای است که نه‌تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت مندی مصرف کننده نهایینمی‌شود، بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز می‌شود.


رییس سازمان بورس از وزیر صنعت خواست تا با توجه به عدم شمولیت قیمت‌گذاری نهاده‌های تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، موضوع قیمت‌گذاری خودرو را مجددا مورد بررسی کلی قرار دهند تا محصولات خودرویی هم مانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج شود.


عشقی مخالف ادعاهای تاثیرگذاری الگوریتم‌ها بر معاملات بورس


رییس سازمان بورس همچنین در اظهار نظر دیگری درباره معاملات الگوریتمی، تصریح کرد که الگوریتم‌ها نقشی در روند معاملات ندارند و ادعاها در این خصوص خلاف واقع است.


بنزین ۳ هزار تومانی و تاثیر آن بر معاملات پالایشی‌ها در هفته آینده


خبر مهم دیگری که بر معاملات پالایشی‌ها در بازار امروز تاثیر گذاشت، حمله سایبری روز گذشته به سایت پمپ‌های بنزین در کشور بود. جواد اوجی، وزیر نفت امروز، با اریه توضیحاتی در این‌باره، به مردم اطمینان خاطر داد که برای دریافت بنزین و سوخت ماشین‌های‌شان مشکلی ندارند و ۳ هزار جایگاه در سراسر کشور بنزین با قیمت ۳ هزار تومانی عرضه می‌کنند! همچنین گفته می‌شود که این وضعیت تا سه روز آینده ادامه دارد و در این صورت و با فروش بنزین ۳ هزار تومانی، باید تاثیر ان را روی نمادهای پالایشی در معاملات هفته آینده مشاهده کرد.


حساسیت این موضوع تا آن‌جایی بود که ابراهیم رییسی، به صورت سرزده از یکی از جایگاه‌های بنزین در تهران دیدن کرد و از وزیر نفت خواست تا مشکل ایجاد شده سریع‌تر رفع شود و حقی از مردم ضایع نشود!


۱۰ میلیون سهامدار عدالت به بورس اضافه می‌شوند


در این میان، محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، دوباره موضوع جاماندگان سهام عدالت را رسانه‌ای کرد و خبر از موافقت رییس جمهوری با این طرح داد. به گفته پورابراهیمی، شمار جاماندگان سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد که با موافقت دولت با طرح مجلس، سهام عدالت گروه نخست، شامل ۱۰ میلیون نفر از جمله ۴ میلیون نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی می‌شود که تا قبل از ۲۲ بهمن امسال تخصیص خواهد یافت.


مجلس پیگیر حذف سود مرکب بانک‌ها


درهمین‌حال، رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اعلام کرد که مجلس به دنبال حذف سود مرکب وام‌های بانکی است. به گفته وی، با حذف سود مرکب بانک‌ها، بخشی از مطالبات بانکی وصول می‌شود.


تداوم روند عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه


در پایان وقت بازار، گودرزی، سرپرست شرکت بورس تهران هم با اعلام ادامه روند عرضه‌های اولیه شرکت‌های بورسی، افزود: عرضه‌های اولیه متناسب با شرایط بازار سرمایه برای انجام معامله در بورس، انجام خواهد شد و تصمیم‌گیری برای عرضه سهام شرکت‌هایی که خواهان ورود به بورس هستند، در شرایط مختلف، متفاوت است. به گفته گودرزی،روند عرضه اولیه شرکت‌ها متوقف نخواهد شد و متناسب با وضعیت بورس و فرابورس، ادامه می‌یابد.


علی رستمی بر میز ریاست بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور نشست


اما مهم‌ترین خبر بازار سرمایه امروز به سهامداران یکی از نمادهای بزرگ بورس تهران اختصاص یافت. علی رستمی، ظهر امروز به سمت مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا، برگزیده شد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهار‌‌‌شنبه‌‌ ۵ آبان ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی ۷۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به بیش از ۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال حدود ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم، ۳۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی۲۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به بیش حدود ۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز هم روند کاهشی را طی کرد. طی معاملات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای اتکای، ثشاهد و های‌وب متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز سهام بپاس، تکشا و کگل را در سبدهای‌های‌شان افزایش دادند.


گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و کانه‌های فلزی به ترتیب با ۳۸۲ ، ۱۹۰و ۱۸۶ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۹۳,۹۵۱.۶۳ (۹۵۰۰.۱۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۶.۴۶۹.۴۰ (۵۰.۴۵-)


ارزش معاملات: ۳.۷۴۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین اثر مثبت: فولاد، کگل و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۸۰۸.۵۹ (۱۳۷.۵۲افزایش)


ارزش معاملات: ۲,۹۲۶میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0