فارس نیوز
1401/01/17
16:03
مقاومت سهام شاخص‌ساز در بورس

بازار سهام در حالی امروز به دو بخش قرمز و سبز رنگ تقسیم شد که نمادهای بزرگ بورس، شاخص کل بازار سرمایه را چالش مواجه کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وجود این که بازار سرمایه این روزها در حال نوسان است، اما بسیاری از سهامداران خرد امسال با امید به آینده بورس وارد معاملات بورس شدند.


به نظر می رسد ورود نمادهای شاخص ساز به مقاومت، اصلی ترین دلیل نوسان این روزهای بورس باشد. اکثر نمادهای بزرگ بازار سهام به دلیل رشد خوبی که در هفته‌های گذشته داشته‌اند، از نظر نموداری و تکنیکالی به مقاومت‌های خود رسیده‌اند. همین مساله سبب شده است تا این سهم‌ها وارد فاز اصلاحی شوند.


منفی شدن این نمادها که به اصطلاح پیشرو بازار سرمایه نیز هستند، باعث ایجاد افت قیمت در اکثر نمادهای بورسی شده است. همین مساله نیز در معاملات امروز سبب قرمزپوش شدن شاخص‌های عملکردی بورس شده است. رشد شاخص کل هم وزن و کاهش شاخص کل بورس نشان دهنده همین موضوع است که نمادهای بزرگ در حال منفی کردن بازار سرمایه هستند.


برخی از تحلیلگران معتقدند نوسانات بازار تحت تاثیر نزدیک شدن به فصل مجامع است. بعضی از سهامداران ترجیح می‌دهند در موعد برگزاری مجامع سهامدار بمانند و از سود تقسیمی بهره‌مند شوند، در مقابل برخی نیز از بسته شدن نمادها در موعد برگزاری مجمع سالیانه بیم دارند و به نوسان‌گیری در هفته های منتهی به فصل مجامع روی می‌آورند. بنابراین به نظر می‌‌رسد شاهد افزایش نوسان قیمت‌ها در بازار سهام باشیم.


* رشد شاخص کل متوقف شده است


شاخص کل بورس در معاملات روز جاری با کاهش هفت هزار و ۶۷۵ واحدی روبرو شد و به عدد یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۶۳ واحدی رسید. بازدهی این شاخص نیز منفی ۰.۵۲ درصد بوده است.


اما در سوی دیگر معاملات، شاخص کل هم‌وزن با رشد هزار و ۵۴۰ واحدی توانست به عدد ۳۷۷ هزار و ۳۶۹ واحدی برسد و بازدهی مثبت ۰.۴۱ درصد را برای سهامداران به همراه داشته است. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۶۹ واحدی توانست خود را به ۲۰ هزار واحدی نزدیک کند.


* افزایش ۲۸۵ درصدی خروج پول حقیقی از بورس


در جریان معاملات روز چهارشنبه، برای سومین روز پیاپی مالکیت حقوقی به حقیقی باز هم منفی شد و نسبت به روز گذشته رشد ۲۸۵ درصد را تجربه کرد. در پایان معاملات امروز ۲۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.


نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، ومعادن (توسعه معادن ‌و فلزات) و فملی (ملی صنایع مس ایران) بیشتری خروج پول حقیقی و سهم های سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی)، پترول (گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و ولساپا (لیزینگ رایان سایپا) بیشترین ورود پول از طرف سهامداران حقیقی را شاهد بوده اند.


* رشد معاملات خرد در بازار سهام


در پایان معاملات امروز بازار سرمایه ارزش کل معاملات بازار به هشت هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته رشد ۱۴ درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۹۹ میلیارد تومان بود که ۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۱۸ درصدی نسبت به روز سه شنبه به عد ۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. سهم معاملات خرد از کل معاملات ۷۶ درصد بوده است.


* کاهش مازاد تقاضا در بازار سهام


در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۲۸۶ نماد رشد قیمت داشتند و تعداد ۴۸ سهم نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۵۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۴ درصد افت کرد و در رقم ۴۲۸ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، وپارس (بانک پارسیان) و لوتوس (شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۲۰۳ نماد کاهش قیمت داشتند و ۲۱ سهم نیز در صف فروش معاملات رو به پایان رساندند . به عبارت دیگر، ۴۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۳۰۰ درصد افزایش یافت و ۷۶ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای ۳۵۲ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های خودرو (شرکت ایران خودرو)، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0